Van webshop naar crowdshop

11 februari 2016, 12:00

Gezond verstand en logisch denken: veel meer heb je meestal niet nodig om een basale voorspelling te doen over de nabije toekomst. Koppel je aan die logische gedachtegang een dosis gevoel en intuïtie, dan kun je je blik nog wat verder voorbij de horizon richten. Pas je dit toe op webshops, dan zie ik een verschuiving naar wat ik crowdshops noem: een webshop die het mogelijk maakt gezamenlijk voordelig in te kopen én invloed uit te oefenen op service en producten.

Halverwege de jaren ’90 kreeg ik als medeoprichter van een sportkledingmerk regelmatig smalende blikken wanneer ik mijn plannen voor online verkoop uit de doeken deed. Niet alleen van klanten: de retailers zelf waren de grootste sceptici. “Wie koopt er nou een broek via de computer?! Mensen willen passen, de stof voelen, de kleur van dichtbij bekijken. Leuk idee, zo’n webshop, maar vergeet het maar.”

Vanuit gezond verstand gezien begrijpelijke opmerkingen: internet was ook nog lang niet zo alom aanwezig als vandaag. Maar mijn intuïtie zei wat anders. En die webshop kwam er.

Groei

De afgelopen decennia veranderde de retailwereld waar je bij stond. In de periode van 2007 tot 2015 is het aantal webwinkels verzesvoudigd, van ruim 5.000 naar bijna 30.000. Pure webwinkels hebben in de eerste 11 maanden van 2015 bijna 17 procent meer omgezet dan in dezelfde periode van 2014. Een omzetgroei die sterk afsteekt bij de groei van de totale detailhandel in diezelfde periode: amper 1 procent. Ook in aantal blijven de webwinkels sterk groeien, terwijl het aantal fysieke winkels juist voortdurend daalt.

Interessant om te weten is dat een groot deel van deze webshops zijn neergezet door eenmansbedrijven die dankzij lage overheadkosten en efficiënte SaaS-oplossingen (Software as a Service) zeer service- en klantgericht te werk kunnen gaan. Zij ontwikkelen en bieden tailormade producten met bijhorend serviceniveau. Kortom, als consument krijg je steeds meer waar voor je geld.

Flexibiliteit

Nog sterker dan bij de pure webwinkels groeit de online omzet bij de zogenaamde multi-channelers, bedrijven die zowel een fysieke winkel hebben als online verkopen. In de eerste elf maanden van 2015 steeg de omzet hier met bijna een kwart. De laatste jaren zien we dan ook een nieuwe beweging. Online specialisten zoeken offline aanwezigheid op.

Geholpen door het faillissement van grote concerns als V&D én door de flexibilisering van het vastgoedaanbod voor nieuwkomers in de retailmarkt, weten zijhun plek in de winkelstraten in te nemen. Internetretailer Coolblue opende inmiddels met succes zeven fysieke winkels in Nederland en je kunt erop wachten dat ook Bol.com en Zalando de stap van clicks naar bricks zullen zetten. Amazon ia ook in beweging. Platformen als Chasingspaces verhuren tijdelijke ‘pop-up’ winkelruimtes en maken het zelfs mogelijk in bestaande winkels shop-in-shop activiteiten te ontwikkelen; met name voor kleinere webshops dé manier om te laten zien dat zij ook offline bestaansrecht hebben.

Van webshop…

Bij verkoop gaat het om het opbouwen van vertrouwen en naamsbekendheid. Aspecten die je nog beter kunt ‘voeden’ in het directe, face-to-face contact met je klanten. Dat die twee werelden, online en offline, uiteindelijk bij elkaar zouden komen, kon iedereen met gezond verstand en logisch denken dan ook voorspellen. Gooi nog wat gevoel en intuïtie in de strijd, en de volgende stap tekent zich af. Onvermijdelijk, en niet eens zover weg, als je het mij vraagt.

De Crowdshop is het logische gevolg van bovenstaande retailtrends, gecombineerd met ontwikkelingen in het domein van online en sociale media. Platformen als Voordekunst en Voorjebuurt bewijzen in navolging van hun grote internationale broer Kickstarter dat het kan: een groep mensen interesseren om met een (klein) geldbedrag jouw campagne of project mede mogelijk te maken. Het blijft voor ondernemende mensen een populaire manier om op korte termijn financiering te krijgen Ook crowdsourcing, het online benutten van de kennis, kunde of creativiteit van een grote groep mensen, is allang geen vreemd verschijnsel meer.

Desgevraagd denken wij massaal mee over een nieuwe smaak chips, helpen wij wetenschappers bij het samenstellen van een Nationale Wetenschapsagenda of houden wij ogen en oren open voor weggelopen kinderen. Een van de spannendste ontwikkelingen in dit verband zie je naar mijn idee bij platformen die grotere groepen mensen in staat stellen collectief beslissingen te nemen, met als voorbeeld Loomio. Ook de steeds sterkere lokale oriëntatie van netwerken (Peerby, Nextdoor, de Buurtapp, Rechtstreex) is heel interessant, zeker als je het bekijkt in het licht van ontwikkelingen in de retail.

… naar Crowdshop

Want wat zou er gebeuren wanneer al deze trends bij elkaar komen in een nieuw webshop toevoeging: de crowdshop. Een webshop die het mogelijk maakt gezamenlijk voordelig in te kopen én invloed uit te oefenen op service en producten.

Voor de klant biedt de crowdshop een prijsvoordeel (kwantumkorting), maar ook op andere gebieden is meerwaarde voor klanten te realiseren. Denk aan gepersonaliseerde producten, event- en locatie-gerelateerde producten, enzovoort. Een vriendengroep van dertig man kan voor een festival wegwerptentjes met zelfbedachte opdruk inkopen, met een oplopend kortingspercentage. In de gezamenlijke account is te volgen hoeveel vrienden zich al hebben aangemeld en hoe de korting met elke aanmelding oploopt. En ga zo maar door.

De kansen op het gebied van loyalty-marketing, personalisatie, peer-to-peer verbinding, service- en productoptimalisatie zijn legio. Heb je een webshop? Denk er eens over na hoe je jouw shop in een crowdshop kunt veranderen. Een webshop met de passie van crowdfunding, de innovatiekracht van crowdsourcing, de samenwerkingsmogelijkheden en besliskracht van Loomio en de warme, persoonlijke interactie van een burennetwerk. Een toekomstbestendige webwinkel: de uitkomst van logisch denken én een dosis intuïtie.

Kristian Esser
Digital/Brand Strategist | Public speaker | Community builder bij Mr.Harder

Kristian Esser is altijd zelfstandig ondernemer geweest en heeft verschillende wendingen gegeven aan zijn werk voor hij zich volledig is gaan richten op innovatievraagstukken. Hij adviseert en begeleid middelgrote ondernemingen in transformatieprocessen daar waar technologie een rol in speelt.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!