MSN Search Nederlands populairste tweede zoekmachine

3 november 2006, 06:33

Volgens een onderzoek naar het gebruik van zoekmachines is MSN Search (nu Live Search) de populairste alternatieve zoekmachine van Nederland. Het onderzoek werd deze zomer uitgevoerd door Metrixlab. Verder werd de kwaliteit van het zoekresultaat van Google en MSN Search als vrijwel gelijkwaardig gewaardeerd.

De steekproef

De respondenten die aan het onderzoek meededen zijn verzameld via een banner op de portal MSN.nl en via het onderzoekspanel van Metrixlab. Omdat het merendeel van de ondervraagden via de MSN portal reageerden zijn de resultaten enigszins gekleurd. Aan de andere kant heeft MSN een vierde plaats in de Multiscope Visiscan met een bereik van 52% en komt het grootste deel van het bezoek van die site uit de Messenger, Hotmail en rechtstreeks. Je zou voorzichtig kunnen zeggen dat de site zo’n groot bereik heeft dat die representatief is voor de Nederlandse bevolking.

Ik ben geen expert in onderzoeksmethoden, wellicht zijn er lezers die wat zinnigs kunnen zeggen over de betrouwbaarheid van dit onderzoek?

Live.nl en Ilse

Sinds half september is MSN Search vervangen door Live.nl. Omdat dit onderzoek daarvoor al uitgevoerd is spreek ik hier verder van MSN Search. In de zelfde periode is ook Ilse met een nieuwe zoekmachine gekomen waarover de meningen voorzichtig positief zijn.

MSN Search grootste alternatieve zoekmachine

Wat allereerst opvalt, is dat 81% van de respondenten een alternatieve zoekmachine gebruikt. Waarschijnlijk in het geval dat hun standaard zoekmachine geen bevredigend resultaat oplevert, of omdat ze simpelweg kiezen meerdere zoekmachines naast elkaar te gebruiken uit gemak.

43% van de respondenten gebruikte MSN Search als tweede zoekmachine, 21% gebruikt Google en 7% gebruikt Ilse als alternatief. Altavista en Ask.com worden door respectievelijk 5% en 4% gebruikt als alternatief.

Resultaat MSN Search en Google van vergelijkbare kwaliteit

Op de vraag ‘Hoe waardeer je de kwaliteit van het zoekresultaat van je eerste zoekmachine?’ gaf bij zowel Google als MSN Search 92% aan het resultaat goed tot zeer goed te vinden. Ook op vragen over presentatie, snelheid, gebruiksgemak en mogelijkheden scoorden beide zoekmachines vergelijkbare resultaten.

Op de zelfde vraag over de kwaliteit van het zoekresultaat van de tweede zoekmachine gaf 89% aan het resultaat van Google goed tot zeer goed te vinden. MSN Search scoorde slechts een procent lager, 88% vond het resultaat van MSN Search goed tot zeer goed. Ilse haalde 76% en Altavista 65%.

Marktaandelen

Al met al interessante cijfers die erop lijken te wijzen dat het gat tussen Google en MSN Search, qua kwaliteit, kleiner wordt. Nu is het aan Maurits-Jan en z’n collega’s om de gemiddelde internet gebruiker te overtuigen dat Live Search een serieus alternatief is voor Google om het marktaandeel van Live.nl in Nederland te vergroten. Ik ben erg benieuwd wat ze daar voor in gaan zetten.

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

15 Reacties

    media

    Als Microsoft overtuigd is van haar produkt en het inderdaad echt goed is, dan zou ik in ieder land een aantal evangelisten selecteren die net als Robert Scoble als een soort boegbeeld Live Search (en andere Microsoft-produkten) onder de aandacht van de gebruikers gaat brengen. Je hebt een aantal jaar nodig maar ik denk dat het nog steeds mogelijk is om een substantieel marktaandeel terug te winnen op Google.

    Goed stuk Remi, thx!


    3 november 2006 om 06:44
    Tinus

    Lees ik nu niet goed of zegt dit niets over hoeveel mensen MSN als primaire zoekmachine gebruiken? Weet iemand dit percentage?


    3 november 2006 om 06:50
    diederick

    Ik had ook niet verwacht nog te switchen van Google naar iets anders. Toch is Live.com sinds enige tijd nu mijn standaard zoekmachine en ook al enkele collega’s en vrienden zijn inmiddels overgestapt naar Live.. vooral als je regelmatig op images zoekt is deze geniaal o.m. door het scratchpad.. tevens zorgen de goede opties voor een relevanter zoekresultaat. Ben alleen wel benieuwd wat de invloed van Adcenter hierop gaat worden. Ik vind het iig raar om te zien dat ik in zo’n korte tijd helemaal Google af ben en dat sterkt mijn mening dat het inderdaad heel goed mogelijk is om Google weer terug te dringen. Ik herinner me nog Serverlogs waarin Netscape een brwoser-aandeel van 43% had.. enkele jaren later nog geen procentje.. Evenals het feit dat Vindex zo’n 10 jaar geleden helemaal mijn browser was.. totdat Google kwam.. nu dus weer Live..

    Ben ik niet merkentrouw of is het in zijn algemeenheid lastig klanten te binden aan een virtueel merk. Moet Google meer ondernemen in de “echte wereld” met bv energiedrankjes of met een eigen kledinglijn komen om zo de gebruiker de binding met het merk te laten behouden??


    3 november 2006 om 07:54
    thomas klok

    Niet zo gek dat die 2e is, als hij bij iedereen met internet explorer standaard staat ingesteld. daarnaast wordt je door IE naar deze zoekmachine geleid als je een foutief adres intypt.

    Dus een beetje gekleurde resultaten. Daarnaast vind ik dat er nogal wat rommel zit tussen de resultaten. Irrelevante resultaten zeg maar.


    3 november 2006 om 08:04
    thomas klok

    Even een voorbeeld bij mijn opmerking hierboven over ‘rommel’.

    Ik moet bijvoorbeeld iets weten over Error logging in PHP.

    Als ik zoek op live search zie ik eerst een paar resultaten waarbij php foutmeldingen getoond worden.

    Bij google zie ik als eerste resultaat de PHP-site met informatie over error logging.

    En zo zijn er meer van dit soort dingen. Maar ik live search nog wel verder groeien, of dat nou positief is of niet.


    3 november 2006 om 08:07
    diederick

    Beste Thomas,

    Wat je beweert is pertinent onjuist. Je eigen voorbeeld “Error logging in PHP” als voorbeeld.

    Google toont mij 6 relevante links.

    Live toont mij er 8.

    Met de functie “geavanceerd” kan je je resultaten in Live filteren. Durf eens objectief gebruik te maken van en te kijken naar Live (gebruik dan ook alle functionaliteitenen volop) en je bent binnen een week om.


    3 november 2006 om 08:59
    diederick

    Beste Thomas, geef ik ook nog even een voorbeeld:

    Zoek eens op je eigen naam: “thomas klok”

    dit geeft me op “Live” 3 pagina’s met zoekresultaten.. op Google tientallen waaronder veel inmiddels verlopen advertenties op Ebay e.d.

    Dit is een mooie bijkomstigheid op Live.. vergelijkingssites, handelsplaatsen e.d. alles is eruit te filteren..


    3 november 2006 om 09:10
    thomas klok

    Ik ben bij beide zoekmachines uitgegaan van de standaard instellingen. En dan levert Live mij als eerste resultaat een irrelevante optie, waarna ik niet verder kijk.

    Maar je hebt gelijk. Misschien moet ik er maar eens een weekje gebruik van maken.

    Feit blijft dat de index van Live kleiner is waardoor de kans op het juiste resultaat minder is.

    Maar daar komt misschien ook een stukje longtail bij kijken…


    3 november 2006 om 09:16
    diederick

    Dag Thomas.. daar zit iets in.. als ik de standaardinstelling in Live gebruik staat bovenaan mijn zoekresultaat op “error logging in php” inderdaad “almere rulezzz… ;)” niet relevant.. toch zijn de volgende 3 links wel gerelateerd en nuttig..

    maar juist de geavanceerde opties maken Live voor mij veruit de beste.. en de zoekfunctie op bv afbeeldingen met het scratchpad etc.. maken Live helemaal up to day!


    3 november 2006 om 09:30
    thomas klok

    ik zal de komende week die zoekmachine wat vaker gebruiken… 🙂


    3 november 2006 om 09:51
    René

    “De respondenten die aan het onderzoek meededen zijn verzameld via een banner op de portal MSN.nl “

    Duh, lekkere onderzoeksmethode. Geen wonder dat MSN Live eruit komt als “de populairste alternatieve zoekmachine”, wat weer marketingspeak is voor “op afstand de tweede”.


    3 november 2006 om 10:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief