MSN komt met veilingsite: Windows Live Expo

2 februari 2006, 06:02

Windows Live ExpoEind november schreef Anders al dat MSN met een veilingsite komt. (toen nog Fremont, vanaf nu Windows Live Expo). Vorige week heb ik dit systeem bij MSN in Redmond mogen zien en omdat het niet onder de NDA valt kan ik er zelfs van alles over vertellen en een screenshot laten zien.

Binnen Microsoft hebben ze al jaren een succesvolle verkoopsite op het interne netwerk. Hierop wordt driftig gehandeld in meubels, apparatuur, appartementen enzovoorts. Volgens de mensen bij MSN komt het succes van de site doordat er een vertrouwensband bestaat tussen de koper en de verkoper. Ze zijn immers collega’s.

Hoe werkt het?

Nu komen ze dus met een veilingsite waarin ze die factor ?vertrouwen? integreren. Als je een advertentie plaatst, krijg je drie keuzes:

  1. Laat mijn advertentie aan iedereen zien;
  2. Laat mijn advertentie alleen aan m’n messenger buddies zien;
  3. Laat mijn advertentie alleen aan mensen uit het zelfde domein zien. (zelfde achter de @ in je e-mailadres)

Optie 3 laat je advertentie dus alleen zien aan bijvoorbeeld je collega’s of schoolgenoten. (waarmee je dus een zekere vertrouwensband hebt) Dit is denk ik voornamelijk interessant voor mensen die binnen een groot bedrijf werken.

Interessanter is optie 2. Deze laat je advertentie alleen aan je messenger buddies zien. Dit is een selecte groep waarmee je een goede vertrouwensband hebt. Uiteraard moet je wel eerst inloggen met je Passport.

Categorieën

De site biedt in principe ongeveer de zelfde categorieën als we van veilingsites als Speurders gewend zijn, maar heeft wat meer de focus op producten die je aan vrienden aan zou bieden. Denk bijvoorbeeld aan concertkaartjes, appartementen en vacatures.

Windows Live Expo

Advertenties op een kaartje met Windows Live Local

Het geheel wordt geïntegreerd met Windows Live Local. Zodat je op een kaartje kunt zien waar het aangeboden product (of huis) zich bevindt. Dit zal echter niet direct in de eerste versie zitten.

Binnen enkele weken zal de site live gaan voor de regio Seattle. Als dit voorspoedig verloopt, zal het daarna verder uitgerold worden.

Een schot in de roos?

Persoonlijk vind ik het een interessant concept en denk ik dat de vertrouwensband de drempel om via internet te verkopen kan verlagen voor delen van de doelgroep. Verder kan ik me voorstellen dat je sommige dingen (concertkaartjes) alleen, of eerst, aan je vrienden wilt aanbieden. Wat dat betreft zou het dus best een succes kunnen worden.

Aan de andere kant is een groot aanbod bij veilingsites erg belangrijk. Mensen willen snel het product vinden wat ze zoeken, anders gaan ze naar de concurrent. En juist door de plaatsing van advertenties binnen een kleine groep, zal het aanbod beperkt zijn.

Kortom, ik ben nog niet overtuigd dat dit een groot succes zal worden, al is het een zeer interessant concept.

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

10 Reacties

    diederick

    Microsoft laat weer eens zien dat ze het helemaal snappen.


    2 februari 2006 om 07:13
    Daan

    Beetje wat hyves.nl nu al doet


    2 februari 2006 om 07:27
    gs

    Veel belangrijker dan “wie” is “waar”

    Dicht bij mij is per se beter als het om een tweedehands koelkast, tafel, enz. gaat.


    2 februari 2006 om 09:20
    RM-rf

    Het is erg afhankelijk van het type aanbod ….

    afhankelijk van de prijs en of een product makkelijk te verzenden is, zullen mensen hele andere wensen hebben tov het bereik waarbinnen ze zoeken …

    Het is dus volgens mij essentieel dat je makkelijk het zoekbereik ook kunt wisselen …

    maar een nadeel als mensen zelf het bereik van hun advertentie gaan ‘beperken’ , mogelijk sterker beperkt dan noodzakelijk…

    Het enige voordeel is er natuurlijk wanneer er werkelijk van die vertrouwenswekkende ‘koop-en-verkoop-communities’ ontstaan, waarbij mensen ook de bereidheid hebben hun spullen voor een lager prijs te verkopen, als ze daarbij meer aan ‘betrouwbaarheid’ winnen ….

    Op basis van wat nu te zien is betreffende dat Live Expo betwijfel ik dat nog een beetje… intern binnen één bedrijf, dat die site ook zelf intern ontwikkelde werkt dat misschien, maar dat kun je nog niet direkt verplaatsen naar de online wereld, omdat de belangrijkste factor van ‘vertrouwen’ namelijk dat alle personen werkzaam zijn bij één-en-hetzelfde bedrijf, valt dan weg.

    Maar wel een zeer creatief en leuk idee, en het zou best leuk zijn als het ook een succes wordt


    2 februari 2006 om 09:53
    ErwinVanLun

    @Daan: Hyves koppelt idd profielen en advertenties aan elkaar. Waar Hyves voornamelijk in gelooft zijn persoonsgeboden diensten zoals een schilder, een masseur of een kinderoppas: diensten waarvoor je bij je vrienden gaat informeren of ze nog een ‘goede’ kennen.

    Dit lijkt nu toch een trend te gaan wroden. In feite gaat eBay/Skype dezelfde richting op. Wat dacht je van Google Talk/Google Base?


    2 februari 2006 om 09:58
    Remi

    Door de koppeling met Local.Live is de ‘waar’ kwestie volgens mij wel goed geregeld. Je kunt bij een zoekopdracht een straal opgeven waarbinnen gezocht moet worden. Maar dat doen de anderen ook.

    Wellicht moeten we dit niet zozeer als een concurrent van Speurders en Marktplaats zien, maar richt het zich op een andere doelgroep, dat een ander type product aanbied.

    Het voorbeeld van ‘wie weet er nog een mannetje’, de concertkaartjes (je hebt een nacht in een slaapzakje voor het postkantoor gelegen voor een Madonna kaartje, maar kan op het laatste moment niet), en de ‘ik ga verhuizen, wie wil er in m’n huis’, zijn denk ik producten die je liever aan vrienden verkoopt dan aan een wildvreemde.


    2 februari 2006 om 10:32
    ErwinVanLun

    @Remi: leuke voorbeelden!


    2 februari 2006 om 10:54
    Spijkertje

    Als ze niet alles toleren als ze maar hun geld verdienen zoals Ebay dan zal ik het wel is gaan proberen!


    2 februari 2006 om 11:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief