Mobiel verdringt zélfs het grote scherm thuis

28 januari 2022, 10:00

Mobiel gamen stijgt 15%, mobiel shoppen 18%, eten en daten zelfs meer dan 50%

Behoeft verder geen betoog. Mobiel blijft het leven anno nu domineren. Consumenten brachten in 2021 een recordaantal van 3,8 triljoen uur door op mobiel, met een gemiddelde van 4,8 uur per dag op mobiel in de top 10 van mobiele markten. Daarover bericht het State of Mobile 2022-rapport van App Annie, waarin de wereldwijde trends worden vermeld en dat deze week door verschillende vaknieuwsbronnen werd aangehaald.

Voor je het weet heb je zo’n beruchte getallenvertaalfout gemaakt, maar echt: 3,8 miljoen-miljoen uur. Is dat nog van belang? In veel opzichten wel. Ook al omdat een mobiel helemaal niet meer zo mobiel is, eerder de standaard device in een omgeving waar het óók mogelijk is ándere te gebruiken. Het effect dat je de krant op je mobiel leest terwijl er nog een uitgeprinte editie voor je neus ligt.

Terwijl consumenten zo’n soort ‘mobiele’ levensstijl blijven omarmen, wordt het gezien als het go-to-apparaat van de toekomst, waarbij het grote scherm langzaam wordt vervangen door mobiel. Dat concluderen de opstellers van het rapport omdat het records blijft breken in categorieën als bestede tijd, downloads en inkomsten. In zekere zin opvallend omdat de wereldbevolking als geheer vorig jaar juist veel minder ‘mobiel’ was vanwege de pandemie.

Een paar opmerkelijke uitkomsten van App Annie (hier het hele rapport trouwens)

  • Consumenten gaven in 2021 170 miljard dollar uit aan betaalde apps – 19% meer dan het jaar ervoor – en het aantal downloads blijft groeien met 5% op jaarbasis tot 230 miljard.
  • Uitgevers hebben 2 miljoen nieuwe apps en games uitgebracht, waarmee het totaal op 21 miljoen komt.
  • Ondanks IDFA (Identifier for Advertisers) stegen de advertentie-uitgaven tot 295 miljard dollar, een stijging van 23% en ziet Annie dat verder stijgen naar 350 miljard dollar dit jaar.
  • Mobiel gamen groeide tot 116 miljard dollar – een stijging van 15% – gevoed door een voorkeur boven hyper casual.
  • Apps die meer dan 100 miljoen dollar aan consumentenuitgaven verdienden, groeiden met 20%.
  • Onder aanvoering van TikTok (een stijging van 90% wereldwijd buiten China), werd 7 van elke 10 minuten besteed aan sociale, foto- en/of video-apps.
  • De wereldwijde consumentenbestedingen aan dating-apps stegen met meer dan 4,2 miljard dollar (een stijging van 55% ten opzichte van 2019).
  • Tijd besteed in shopping-apps kwam tot 100 miljard uur – een stijging van 18%, aangevoerd door fast fashion, social shopping en door grote spelers.
  • Niet verbazingwekkend in tijden van lockdowns, maar toch: Apps voor eten en drinken bereikten een nieuwe mijlpaal met 194 miljard sessies in 2021 (een stijging van 50% op jaarbasis).

Theodore Krantz, CEO van App Annie wilde er ook nog wat stichtelijks over kwijt:

‘Mobiel brengt ons dichter bij elkaar, virtueel of persoonlijk. De toekomst zal gebaseerd zijn op een meeslepende entertainmentervaring die je zelf creëert. Je gaat geen films kijken, je speelt erin.’

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!