Michiel Muller (Picnic): “De markt van online boodschappen breek je open met prijs en gemak”

Michiel Muller (Picnic): “De markt van online boodschappen breek je open met prijs en gemak”

Online een wasmachine kopen is inmiddels redelijk gewoon, maar online de dagelijkse boodschappen doen is nog niet gebruikelijk. Elektronica, reizen, mode en boeken hebben een online aandeel van 10 tot 30 procent. Voor de dagelijkse boodschappen is dat slechts anderhalf procent. Daar wil Picnic verandering in gaan brengen, door producten tegen de laagste prijs aan te bieden en ze bovendien gratis thuis te bezorgen.

"Alle andere markten zijn opengebroken, doordat de online variant goedkoper was dan, of op z’n minst dezelfde prijs had als in de winkel. Bij boodschappen is het tot nu toe duurder om het thuis te laten brengen en de markt is dus nog niet echt opengebroken. Bij Picnic hebben we twee dingen gedaan: ten eerste ervoor zorgen dat je niet urenlang hoeft te wachten. Er is een tijdvak van 20 minuten en kunt de auto volgen, à la Uber, dus de klant weet op de minuut af precies wanneer de bezorging komt. En we hebben gezegd dat bezorgen gratis moet zijn. Dan wordt het voor iedereen bereikbaar en niet alleen voor de mensen aan de grachten", aldus founder Michiel Muller.

"Geen gebouwen, voorraad en voedselverspilling"

Picnic kan de belofte 'laagste prijs' waarmaken, doordat het bedrijf niet over echte, stenen winkels beschikt. "Een gemiddeld boodschappenmandje heeft 30 procent bruto marge. Iedereen wil onderaan de streep 5 procent overhouden. Traditionele supermarkten geven het geld uit aan gebouwen en personeel, voorraad en voedselverspilling. Dat hebben wij allemaal niet. In plaats daarvan doen wij het in een mandje en brengen we het naar de deur."
Om de distributie van goederen zo soepel mogelijk te laten verlopen, heeft Picnic een eigen auto ontworpen. "Een traditionele bezorgauto is niet geschikt voor stadsdistributie. De chauffeur moet er altijd achterom in, dat betekent een meter gangpad, ofwel: heel veel lucht in de auto. Onze auto is heel klein, er zit geen lucht in. Je hoeft er als chauffeur niet in te klimmen, maar doet aan de zijkant een zeiltje omhoog. De software vertelt: je bent bij de familie Jansen, krat 8, 12 en 6, die scan je in en breng je weg. Klaar. Het gaat heel snel. Wat wij nu doen, de frequentie en de efficiëntie, kan niet met een traditionele auto."

Picnic rijdt volgens vaste routes, het zogenaamde busmodel. "Picnic komt elke dag in je straat, telkens op een ander tijdstip. Daaruit kies je jouw moment." Picnic rijdt op dit moment in 99 procent van de gevallen op tijd. Dat lukt mede doordat het distributiecentrum altijd in de buurt is. De frequentie per gebruiker van boodschappen doen via Picnic, is hoog. "De frequentie van aankoop bij ons is gemiddeld veertig keer per jaar. Wij hadden lager ingeschat. Het vers-component bij ons is heel belangrijk en het is ook echt vers. Producten komen ‘s ochtends bij ons binnen en ‘s middags liggen ze al op je aanrecht, dat is één à twee dagen verser dan bij de concurrentie. De producten zijn verser, de mensen tevredener. We bestellen het gros van onze versproducten pas op het moment dat mensen het daadwerkelijk hebben gekocht. Om 10 uur ‘s avonds moet je besteld hebben in de app, om 5 over 10 weten we dan: morgen honderd komkommers, tweehonderd broden en vijftig biefstukken."

"We zijn 100 procent een techbedrijf"

Picnic is volgens Muller 100 procent een technologiebedrijf. Om het mensen zo makkelijk mogelijk te maken, wordt veel tijd besteed aan de app. Die is voor iedereen anders. "We laten een lijstje zien: dit is wat je altijd bestelt. Daar kun je op klikken, dan zit het onmiddellijk in je mandje. Mijn app is anders dan die van jou. Ik heb een kat: ik bestel kattenvoer. Jij niet, dus dan zie je ook nooit kattenvoer, tenzij je ernaar zoekt. Het staat wel ergens, maar we vallen je er niet mee lastig. Wanneer je kaas bestelt, dan zoekt de ene mens het bij broodbeleg en de ander bij zuivel. Als je het in de app bij zuivel hebt gevonden, dan halen we het weg bij broodbeleg. De app wordt een soort jas, die lekker om je heen zit. Daar zetten we de data voor in." Zodoende kunnen mensen binnen een paar minuten al hun boodschappen bestellen. 

Picnic is na een geslaagd experiment in Amersfoort bezig verder in Nederland uit te breiden. Het bedrijf is inmiddels in 37 steden te vinden. Ook is de stap naar Duitsland gemaakt. In dat land is online boodschappen doen nog minder gebruikelijk dan in Nederland. Het team dat daar aan de weg timmert, staat los van Nederland. "We hebben als doel om tussen nu en twee tot drie jaar, 70 procent van Nederland te bereiken. Dat zijn de stedelijke gebieden. Het werkt niet in oost Drenthe, daar gaat het niet 'vliegen'. Je moet er te lang en ver rijden tussen klanten, waardoor het te kostbaar wordt."

Ondanks kleine hobbels op de weg, zoals het vinden van geschikt personeel, is Muller ervan overtuigd dat Picnic een succes wordt. "We hadden vroeger de bakker, de slager en de groenteboer waar je je boodschappen deed. Daarna kwam de supermarkt. Dat was zestig jaar lang een waanzinnig succesvol model, dat nooit meer weg zal gaan, maar dat wel wat gaat veranderen. Ik denk dat je heel veel dingen online gaat doen. Dat kan makkelijk naar 20 of 30 procent groeien, wat een enorme verschuiving is in zo’n grote markt. Je zal daarnaast ook weer steeds meer speciaalzaken terug gaan zien, waar je dat goeie worstje of die bijzondere kaas kunt kopen."


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.