Meer betrokkenheid op social media? Maak gebruik van de inhaakkalender 2022!

22 november 2021, 10:00

Ben jij ook zo een sucker voor likes, comments, shares en mentions? Inspelen op de laatste nieuwtjes in jouw branche is natuurlijk de beste manier om jouw social media kanalen een boost te geven. Soms wil je graag de interactie aangaan met je volgers, maar zijn er simpelweg geen interessante nieuwtjes om over te posten. Tsja, komkommertijd… Inhakers kunnen hierbij helpen. Op basis van themadagen en feestdagen kun je interessante content plaatsen waar je volgers geheid op aanslaan. Ook dit jaar hebben wij een inhaakkalender voor je klaargezet, zodat jij goed voorbereid het nieuwe jaar in kunt gaan.

Let wel op; posten om te posten is geen goed idee. Als je je aan de volgende regels houdt sla je de plank in ieder geval niet volledig mis!

1. Laat je creativiteit de vrije loop

We snappen dat het vervelend is om een week lang geen nieuwswaardige content te hebben die je via jouw social media kanalen kunt delen. Stel je het volgende scenario voor: Je kijkt in de inhaakkalender en ziet dat het morgen Pindakaas Dag is. Je plaatst een foto van een broodje pindakaas met de hashtags #heerlijkelunch en #pindakaasdag. Na een paar uur kom je erachter dat er toch bar weinig interactie ontstaat via deze post. Heb je de broodplank dan toch misgeslagen? Waarschijnlijk wel. Inhakers werken alleen goed als ze op een creatieve manier ingezet worden en bijdragen aan de doelstelling van jouw organisatie of social media beleid.

Bedenk daarom eerst hoe jouw social media uitingen moeten bijdragen aan jouw doelstellingen. En geef een leuke twist aan de themadagen, die past bij jouw organisatie. Heb je geen inspiratie hiervoor? Post dan liever een weekje niets. Kwaliteit boven kwantiteit!

2. Wees origineel

Het is de kunst om op te vallen in een tijdlijn vol interessante content. Kijk daarom niet alleen naar wat de concurrentie doet, maar probeer juist in te haken op themadagen die niet volledig uitgemolken zijn. Originaliteit kan zich ook schuil houden in de vorm van de social media post. Varieer hierin en val op door bijvoorbeeld eens een flitsende video te plaatsen of een interessante infographic.

3. Post op het juiste moment

Dit spreekt natuurlijk voor zich. Je kunt het beste posten over een thema- of feestdag op de desbetreffende dag zelf, het liefst voordat journalisten op onderzoek uitgaan. Lukt het niet om op de dag zelf te plaatsen? Ga dan voor een terugblik in plaats van een vooruitblik (​​Waardenburg en Mazerant).

Onze favoriete inhakers van 2021

Het is wederom een bewogen jaar geweest. De leukste inhakers hadden veelal van doen met corona, onrust binnen het kabinet en het EK voetbal. Hierbij een lijstje van onze favoriete inhakers van 2021!

Functie elders

Het valt niet te ontkennen, politici hebben het dit jaar zwaar te verduren gehad. Zo was er het incident van Ollongren, die zich na een coronabesmetting snel naar huis begaf en vergat haar notities netjes af te dekken, met als gevolg een politiek drama wat uitgebreid in de media ten tonele verscheen. In haar notities schreef ze dat ze bij de naam Pieter Omzigt ‘functie elders’. Hier speelden organisaties als HEMA en Young Capital heel slim op in met mooie social media campagnes.

Bron: Facebook.

Hup Holland hup!

Het WK verliep iets anders dan we hadden gehoopt, maar aan de aanmoediging kon het zeker niet liggen. Boels en Mora haakten op originele manier leuk in op de competitie.

Bron: Facebook.

Bron: Instagram.

Terrasje pakken?

Er zijn weinig momenten waarop je een product als terrasreiniger op een slimme manier via social media kan promoten. Kruidvat zag een mogelijkheid en haakte scherpzinnig in op de versoepelingen van de corona maatregelen met deze campagne.

Bron: Facebook.

Ook HEMA haakte weer slim in op de actualiteit. Met de versoepelingen van de corona maatregelen zagen ze een kans om een leuk woordgrapje te delen op social media.

Bron: Facebook.

1 april, postduif in je bil

1 april is natuurlijk hét inhaakmoment van het jaar, maar je moet wel ontzettend origineel zijn om op te vallen in de zee van 1 april grappen. Tikkie plaatste een mooie campagne op social media, waarin ze lieten weten voortaan een optie aan te bieden een Tikkie te versturen via postduif. Hier hadden ze een professionele video voor gemaakt die bij de volgers zeker in de smaak viel. Of dit een grap is waar men massaal in zou trappen is te betwijfelen, maar origineel en creatief is deze inhaker zeker!

Bron: Instagram.

Goed voorbereid het nieuwe jaar in: Download hier de inhaakkalender 2022

Wat het nieuwe jaar ons gaat brengen weten we natuurlijk nooit. Maar op sommige thema- en feestdagen kunnen we ons al wel vast voorbereiden. Denk alvast na over leuke inhakers en plan ze in met een contentkalender. De meest uitgebreide inhaakkalender van Nederland vind je hier!

De leukste inhakers direct in je Google calendar of Apple agenda? Klik hier!

Pearl Vink
Content Marketeer bij OBI4wan

Pearl is content marketeer bij OBI4wan. Ze houdt zich dagelijks bezig met de laatste trends rondom chatbots, webcare, social media monitoring, data insights en reputatiemanagement.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!