• Mobile
    wordt gesponsord door

Maurice Jongerius (Manager Mobile Bol.com): “Wij verkopen geen content, wij verkopen producten”

Maurice Jongerius (Manager Mobile Bol.com): “Wij verkopen geen content, wij verkopen producten”

Bol.com biedt 7 miljoen producten te koop aan. Mensen schaffen die producten voor een belangrijk deel nog steeds aan via de oude vertrouwde desktop, maar inmiddels zijn tablets en smartphones ieder verantwoordelijk voor 15% van de traffic. Dat klinkt misschien niet indrukwekkend, maar wanneer je weet dat de mobiel een jaar geleden goed was voor maar 6 à 7% van het verkeer, dan weet je: dit is een groeimarkt. Maurice Jongerius is verantwoordelijk voor die markt. Hij ligt zijn werk toe in een aflevering van Top Names.

Dit verslag is geschreven door Leonieke Daalder (@daalder).

Let op: hierboven zie je de bijna complete aflevering. We startten de rec button te laat!

Het aandeel van mobiel mag dan nog bescheiden zijn, het heeft al grote implicaties voor het bedrijf. “Het beinvloedt de dagelijkse business echt wel.” Er moeten mensen voor worden vrijgemaakt en er moet worden nagedacht over Google optimalisatie, adwords, marketing en meer. En dat terwijl de opbrengsten duidelijk achter blijven bij de inkomsten via de desktop.

“Smartphones zijn nog lastig voor revenue. Advertentiegelden blijven achter.  Er zijn heel veel mensen die starten op hun telefoon als een soort vooronderzoek en ronden de aankoop later op de desktop af. De conversie kijken/kopen is absoluut lager dan op de desktop. Dat heeft toch te maken met een kleiner scherm en het feit dat betalen via telefoon nog niet ideaal is.” Wat er op dit moment via de mobiel verkocht wordt zijn de producten die echt goed lopen. Die zijn vrijwel altijd gebonden aan de actualiteit. “Afgelopen december bevatte 1 op de 10 orders op de mobiel één van de titels van 50 tinten grijs: dat is absurd veel. Dat heeft met de hype te maken.”

“Zijn waar de mensen zijn”

Maar hype of niet: mobiel groeit en wordt steeds belangrijker. Om zoveel mogelijk klanten ook via die weg zo goed mogelijk te bedienen, heeft Bol ervoor gekozen een API beschikbaar te stellen aan geînteresseerde partijen. Die mogen dan hun eigen app of winkel bouwen op de Bol voorraad. Inmiddels zijn er al zo’n 15 apps of diensten die dat doen. Zowel op smartphones als op tablets. “We worden geconfronteerd met een partij die zegt jullie bedienen de tablet markt verkeerd. Daar zit een kern van waarheid in. (…) Door middel van de API kunnen wij zijn waar het publiek is. Het sluit heel erg aan bij onze strategie.Wij verkopen geen content, maar wij verkopen producten.”

Externe bouwers moeten zich melden bij Bol voor het verkrijgen van een key.”Je hoeft vooraf geen toestemming te vragen, maar als je commissie wilt krijgen, een percentage van de opbrengst, dan moet hij wel zijn goedgekeurd.” Een buitengewoon interessant model voor derden. Zij hoeven geen grote voorraden te beheren. En ook het versturen van producten en het afrekenen verloopt altijd via Bol.com, wat veel bedrijfjes ook vooraf duidelijk maken. “Het versterkt de betrouwbaarheid van je dienst: dat er een groot betrouwbaar merk achter zit.”

Volgens Jongerius is het kortom een win-win-model. De samenwerking levert winst op voor alle partijen. “Je moet ook heel nauw contact hebben met de ontwikkelaars: wat willen ze, maar ook wat zijn de spelregels. Wat mag er wel en niet? Wij krijgen ook de beta-versies te zien, dat willen developers graag met ons delen. Het is een heel natuurlijke organische manier dat we die  samenwerking hebben.”

“Twitter had geen businessmodel”

Het model dat Bol hanteert doet sterk denken aan de vrijheid die een bedrijf als Twitter ook heeft gekend. Ook Twitter gaf een API vrij waarmee derden diensten konden bouwen. Toen dat echter een (te ?) groot succes bleek, heeft het bedrijf de teugels weer aangetrokken en is Twitter toch weer zelf gaan bouwen. In theorie ook een mogelijkheid wanneer het over Bol gaat. Jongerius acht die kans echter klein. “Het verschil met Twitter is: zij hadden geen businessmodel. Zij verdienden geen geld. Theoretisch kunnen we op elk moment alles weer dicht zetten, maar ik verwacht niet dat het die kant op gaat. Daar is het te succesvol voor. Zowel voor ons, als voor developers, als voor de klanten.”

Want het zijn ook die laatsten die er beter van worden. Externe partijen kunnen veel beter dan Bol zelf inzoomen op nichemarkten. En daar waardevolle content aan toevoegen. Zo zijn er kooksites met heel veel recepten die door een koppeling met Bol de bijbehorende producten als pannen of kookboeken verkopen. “Je kunt binnen de API eindeloos filteren op onderwerpen. We bieden ook widgets aan waarmee je binnen 10 minuten een eigen winkel hebt. Hoogste commissie is 8% op boeken , electronica is wat lager. Het verschilt per categorie en hoe goed je het doet, dus hoeveel je verkoopt.”


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.