• Usability & design
    wordt gesponsord door

Marketingfacts in een nieuw jasje?

Marketingfacts in een nieuw jasje?

Marketingfacts in een nieuw jasje?Bijna wekelijks wordt er geklaagd over de ‘saaie’ vormgeving van de header van dit weblog. Alhoewel ik inhoud en functionaliteit belangrijker vind dan vorm, heb ik in de aanloop naar een definitieve nieuwe vormgeving (medio zomer?) toch alvast wat cosmetische aanpassingen doorgevoerd.

Voor alle creatieven, ideeen voor een logo en nieuwe vormgeving voor marketingfacts zijn meer dan welkom. Wellicht wordt jou idee wel gekozen en krijg je de erkenning en eeuwige roem als vormgever van marketingfacts. Ideeen kun je sturen naar info-at-marketingfacts.nl of achterlaten in de reacties hieronder. Overige opmerkingen en/of suggesties voor marketingfacts zijn uiteraard ook welkom!

Ik ga ondertussen weer verder met eieren zoeken ;-)


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 36 reacties op dit artikel

  • Het ziet er prima uit. Ik heb nog wel een puntje. Ik zie geen mogelijkheid om vanuit een artikel terug te gaan naar de homepage, maar wellicht zoek ik niet goed genoeg. Het logo is in ieder geval niet aanklikbaar.

    geplaatst op
  • Wat een kleine aanpassing al niet kan doen: dat ziet er gelijk een stuk professioneler uit! Mijn complimenten, deze keer eens niet voor de (inhoudelijke) formule (ik ben en blijf een fan!), maar ook voor de nieuwe look!

    Fijne paasdagen!

    Frank

    geplaatst op
  • Niet teveel cosmetisch aan sleutelen hoor. Is prima zo. En content is king, dus dat zit wel goed!
    Succes met achter de paaskippen aanhollen ;-)

    geplaatst op
  • Ziet er mooi uit! Maar janm heeft wel gelijkt ik kan niet doorklikken naar de index. Even een linkje aan het logo maken dacht ik zo :).

    geplaatst op
  • Beter. :-) Zou upstream linken in header, en header links uitlijnen met inspringende tekt. Nu loopt header links iets teveel uit.
    (en een sobere visual kan toch best? waar is m'n krant en koffie!)

    succes

    geplaatst op
  • Het hoge 'what you see is what you get'-gehalte van MF spreekt mij juist zo aan. MF hoeft wat mij betreft geen 'overgedesignde' (is dit wel goed Nederlands? ;-) site te zijn.

    geplaatst op
  • Gezien het grote aantal RSS-lezers hier (mezelf incluis) kiezen we (de lezers) toch al bewust voor een niet grafische vorm?! Zoals al gezegd is, gaat het op deze blog vooral om de inhoud en niet om de vorm. Kortom: wat mij betreft is het prima zo

    geplaatst op
  • Niet te veel aan veranderen. Ik vind dat MF een brand is (geworden) en daar hoort de vormgeving bij zoals die is (was). Alles wat je er aan doet (cosmetisch dan) heeft invloed op de gevoelswaarde van het brand. Content en functionaliteit zijn inderdaad belangrijker. Dus mijn mening is niet teveel aan de vormgeving verandern maar eerder tijd stoppen (wellicht) na onderzoekje in wat functionele verbeteringen zouden kunnen zijn die simpel zijn door te voeren (furl, technorati, flickr, skype(?))

    geplaatst op
  • Content is king, zeker waar. Maar wat mij betreft mag er zeker wel wat aan de site gesleuteld worden. Cosmetische aanpassingen en wellicht wat extra functionaliteiten. Maar ik weet dat daar al druk over gebrainstormd wordt. Gaat helemaal goed komen!

    geplaatst op
  • @ Hans Mestrum: onzin. Ik denk dat met een nieuwe vormgeving de beleving van MF juist sterker wordt. En daarnaast: je kunt het niet over andermans gras hebben als het jouwe er verdort bij ligt.

    De nieuwe header bevat overigens naar mijn smaak nog teveel "photoshop in a minute" elementen (standaard shading is bv. not done).

    Ik ben benieuwd wat er nog gaat komen :) Hou het gewoon zakelijk, fris en toch simpel, dan is iedereen hier blij.

    geplaatst op
  • Hé, ook een nieuw jasje? Gezien de reactie mag je er niet teveel aan veranderen zie ik, maar het begin is er inderdaad. Wie is Blue? En wat is Photoshop in a minute? Voordat je in a minute iets voor elkaar krijgt in Photoshop ben je al aardig wat minutes verder.

    geplaatst op
  • @blue: je hebt het over mijn gras? Jammer dat ik daar niets over gehoord heb op mijn weblog. Verder snap ik niet zo goed wat mijn gras met MF te maken heeft.
    Ik roep verder ook nog even brands als coca cola en philips in herinnering die hun logo wilden veranderen maar daar toch zeer snel van zijn teruggekomen. Nieuwe vormgeving betekent niet per definitie dat de beleving sterke wordt en het gras sappiger...
    Blue, het zou trouwens handig zijn (zie ook vorige reactie) als je je bekend maakt zodat we kunnen kijken hoe de beleving bij jouw merk en/of kennis is en hoe jouw gras erbij staat. Wellicht kunnen we daar nog wat van leren. Altijd goed om kritische mensen te lezen die er toe doen....

    geplaatst op
  • @Hans, ik denk dat Blue doelt op de functie die MF heeft (opinie over marketing en communicatie = ook design) en niet doelt op jouw blog. ;-)
    Overigens zie ik MF niet als autoriteit op gebied van vormgeving en communicatie, maar wel als autoriteit op gebied van (interactieve) marketing.
    Maar ook dát kun je vormgeven! Ik bedoel: een goede auto mag er toch best mooi uitzien?

    @Blue: wie is U ?

    geplaatst op
  • Blue, helemaal mee eens, en Hans, Blue doelt vast niet op een logo en welk logo heeft Marketingfacts nu eigenlijk? Het leer-photoshop-in-drie-stappen-gehalte druipt inderdaad van de header af en is gezien het gewicht aan marketingcontent wel 'schattig', maar op deze uitstraling zit Marco vast niet op te wachten. Om maar weer even GeenStijl aan te halen, zo strak en brand kan een weblog zijn, in haar vormgeving!

    geplaatst op
  • Als iedereen toch aan het mierenneuken is... Ik vond het vorige logo mooier en rustiger, deze knalt van het scherm af. Het grote logo is niet in lijn met het kleine content-lettertype. MF heeft geen nieuw jasje nodig, het gaat om de inhoud en functionaliteit en dat zit wel goed! En als je toch persé iets wil veranderen. Ik zou het uitrolmenu rechtboven vervangen door het zoekscherm, zodat het altijd op dezelfde plek staat. Op de startpagina staat het in het linkermenu en bij een bericht weer rechts. De advertentie zou ik onder de reacties zetten, de reacties zijn nl. belangrijker. Het archief zou ik ook opnemen in de rechterkolom, zodat deze niet verdwijnt bij het lezen van een bericht. (is er ook een maandindeling?).
    En is het MarketingFacts of Marketingfacts, er zit verschil in de titel en het logo.
    Succes met het veranderen! En wat er ook gebeurt, ik blijf een trouwe lezer.

    geplaatst op
  • MarketingFacts zou ik er van maken en ik ben het met de overigen eens dat het nog ene hoog "photoshop voor dummies" gehalte heeft. Bij powered by upstream verwacht ik ook een klik naar upstream.

    Content is king, maar design helpt zeer zeker mee content king te maken. Een koning heeft onderdanen nodig die hem supporten zogezegd.

    geplaatst op
  • Wat een drukte hier tijdens de paasdagen, moesten jullie geen eieren zoeken? ;-)

    Allereerst dank voor alle (kritische) reacties. Er zitten zeker suggesties bij die ik zal meenemen in de definieve vormgeving. Voor alle duidelijkheid, content en functionaliteit zal altijd de hoogste prioriteit blijven houden; de vormgeving moet prettig en herkenbaar zijn. Zoals door sommigen al aangegeven, marketingfacts had geen echt logo of identiteit en als het zich verder wil ontwikkelen (ook offline) dan is dit zeker nodig.

    Ik ben zeker geen vormgever (understatement) en ben vaak al blij als ik een header heb zoals ik die nu heb gemaakt in photoshop. Kritiek is dus terrecht maar ik zou aan jullie dan willen vragen om een alternatief of laat me een website zien wat in jullie ogen goed is. Voor de liefhebbers heb ik een speciale pagina opgezet waar je de basisbestanden van marketingfacts kunt downloaden en waar je een overzicht vindt van lezersuggesties. De eerste die ik al een tijdje geleden van Annedien Hoen (impulsant identity+strategy) heb ontvangen staat reeds online.

    Jan en Dennis, als het goed is moet je nu gewoon op het logo kunnen klikken om terug te gaan naar de homepage. Werkte gisteren inderdaad alleen in IE en niet in Firefox.

    Ben uiteraard benieuwd naar jullie input!

    geplaatst op
  • Ik vind dat voorstel van Annedien best oké! Ik zou alleen het blauw wat mannelijker maken (richting het blauw dat je nu hebt), en in het rondje de twee letters 'mf' zetten i.p.v. alleen de 'm'.

    Het rood/oranje van de streepjes tussen de navigatie-items kan je vervolgens mooi laten terugkomen in de titeltjes 'reacties', 'channels', 'zoek ...', etc. En wellicht is 't ook wel mooi voor de letters in dat rondje, en - in een wat lichtere kleur - voor de 'posted by ...' tekstjes.

    geplaatst op
  • Je bedoeld een soort van dutchcowboys-logo ('dc' in rondje)? Niet echt origineel of wel? Stuur anders een concept op, zet ik 'm onder die van Annedien kunnen de anderen het ook beoordelen.

    geplaatst op
  • Marco,

    Het geheel doet mij overkomen als een aktie om ff een nieuwe logo er op te zetten en klaar is kees? Hou er rekening mee dat je het geheel van je design moet bekijken en dat gaat verder een beeldmerk/logo bovenin de page. Het gaat om het kleurgebruik door de hele site, de balk onderin, de linkjes, de scheidingslijntjes, de posted by etc etc etc. Een goede designer die naar dit geheel kijkt moet dan ook het logo wat je nu gaat kiezen kunnen vervangen. Er moet toch in creatief Nederland wel iemand zijn die een goed design wil maken? Waarom zet je niet een posting onder de titel Webdesigner gevraagd? online?

    geplaatst op
  • Erik, download de basisbestanden van marketingfacts en daar zie je dat ik de creatieven de ruimte geef om alles aan te passen. Ben uiteraard ook benieuwd naar jou creatie!

    Vraag aan 5 mensen wat ze vinden van je site en je krijgt 5 verschillende antwoorden. Van mij hoeft er overigens niet zo heel veel te veranderen. Een goed en herkenbaar logo naast een strak vormgegeven header en ik ben al dik tevreden.

    geplaatst op
  • Wat ik bedoel dat er meer zaken te verbeteren zijn dan een nieuw logo. Ja, de files die je geeft bevat de mogelijkheid om zaken aan te passen, maar da's niet mijn vak. Ik denk dat er een goede interaction designer/html/php-er het nodige kunnen verbeteren.

    En ook uit eerder dicussie weet je dat er meer zaken zijn dan het logo;
    Waarom staat de searchbox ergens midden op de page? Waarom hebben vele sites die ergens boven in staan?
    Waarom kan ik op de zoekresultaat page niet zien waarom ik heb gezocht en die query even aanscherpen aanpassen?
    Waarom ontbreekt er op die page een zoekentrybox?
    Waarom maakt de site niet volledig gebruik van mijn scherm en heb ik links en rechts enorme witruimte? Zonder die ruimte past er meer boven the fold.
    Waarom verdwijnt de linkerbalk in een artikelview? Is dit dan niet meer belangrijk?
    Enz. enz. enz.

    Kortom een redesign is veel meer dan een logo aanpassen ;-)

    Ja ik wil graag helpen, maar ik ben een amateur photoshopper en waag mij niet aan een nieuw design voor een blog dat professionaliteit moet uitstralen. Ik sta open voor elke meeting met een interaction designer/html-er/php-er en een deel van het team om zaken te verbeteren en wil mijn input/feedback graag geven.

    geplaatst op
  • Zoals gezegd, zoveel gebruikers zoveel meningen. Het is onmogelijk om voor iedereen de optimale vormgeving, navigatie en content te bieden. Voor zoeken kun je trouwens beter gebruik maken van Google, die werkt beter dan de zoekfunctie van pMachine ;-)

    geplaatst op
  • Je kunt overigens ook zoekfuncties van google, IXquick en technorati op je weblog hebben. Zie mijn weblog. Heel simpel door een stukje standaard code.

    geplaatst op
  • Hans, deze functionaliteit heb ik tot voor dit weekend op de site gehad; werd nagenoeg nooit gebruikt vandaar dat ik het er weer af heb gehaald.

    Er zijn maar weinig bezoekers die gericht naar een website gaan om daar te zoeken. De meeste bezoekers worden juist gedreven naar websites vanuit zoekmachines als Google of links op andere websites. Het handjevol mensen dat wel de zoekmachine gebruikt zijn vooral de bloggers zelf om te kijken of een artikel al eens eerder is gepubliceerd of als aanvullende gegevens voor het verwerken van een nieuw artikel.

    geplaatst op
  • Wat opmerkingen. De title link in de feedburner-feed leidt naar http://www.mediafact.nl/index_nieuw.xml i.p.v. http://www.mediafact.nl/ Dat is vervelend. De Feedburner-gif in de linker sidebar leidt naar een dode feed.

    Een Marketingfacts-feed met de complete postings zou overigens zeer op prijs worden gesteld.

    geplaatst op
  • Onder het motto zoveel mensen zoveel wensen hoeven we ons dus niet meer aan te trekken van usabilityregels?

    Nogmaals er rammelen meer kleine zaken dan het logo als je het mij vraagt. Juist die zaken finetunen/verbeteren kan het geheel verbeteren.

    @Hans: Waarom 4 zoekboxen op één site? Waarom geen 10? Tenslotte zijn we bezig de gebruiker te helpen iets te zoeken op onze site.... 12 wegen kaarten van Nederland in je auto is ook altijd handiger dan 1?

    Waarom hebben we altijd kritiek op webdesigns/-sites van anderen en doen we een redesign MF ook af met een nieuwe header?

    Anyway, Hans/Marco ik draaf door, maar ik blijf er bij dat de hele discussie die we eerder op het forum voor MF-bloggers hebben gevoerd veel meer is dan een logo wijzigen.

    geplaatst op
  • @Herman: Dank voor je reactie! Heb de link naar de feed inmiddels aangepast; ga aan de slag met de title-link (was me nooit opgevallen). Vwb complete postings in de feed; ik ben daar op dit moment mee aan het experimenteren om te kijken wat uiteindelijk de meest ideale instelling is. Ik heb gemerkt dat als ik plaatjes meegeef met RSS dat het dataverkeer van en naar mijn server explodeert (gaan we dus niet meer doen). Een optie zou zijn om wel de complete tekst mee te geven.

    @Erik: Je draaft door ;-) Geintje, je hebt natuurlijk gelijk dat als we kritisch zijn op anderen dat je dan ook kritisch op je eigen site moet zijn. Alle suggesties zijn dan ook meer dan welkom maar ik kan daarmee niet beloven dat ook alles wordt doorgevoerd.

    geplaatst op
  • Net terug uit het bella italia, waar meerdere bloggers het hart hebben verloren zie ik inderdaad dat het 'goed' is....

    Prachtig resultaat, Marco...

    geplaatst op
  • Ik denk dat ik de basisbestanden maar eens naar onze vormgevers bij Rhinofly ga sturen. Kijken of zij iets moois kunnen brouwen. Inclusief usability en accessability

    geplaatst op
  • Frank, ben uiteraard benieuwd! Heb inmiddels een paar schetsen van lezers binnen. Ze hebben echter aangegeven dat ze deze (nog) niet online willen hebben. Bang voor de kritische blik van de andere mf-lezers ;-)

    geplaatst op
  • Caspar van der Linden heeft een volledig 'XHTML Transitional' compliant webpagina voor Marketingfacts aangeleverd. Screendump en de bijbehorende bestanden zijn hier te vinden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel gecharmeerd was van zijn strakke layout!

    geplaatst op
  • Gaaf ontwerp van Caspar!
    http://www.mediafact.nl/design/

    geplaatst op
  • Marco,

    Als je de site toch op de schop neemt zou ik ook een aantal aanpassingen doen t.b.v. de zoekmachines. Ik weet nog wel iemand die daar bij kan helpen... ;)

    Bovenstaand ontwerp ziet er trouwens goed uit. Verder sluit ik me aan bij de opmerkingen hierboven dat MF qua inhoud natuurlijk de beste is, maar het oog wil natuurlijk ook wat.

    geplaatst op
  • Persoonlijk vind ik het uiterlijk van een product veel zeggen over het bedrijf, producent of instantie er achter. Tegenwoordig is het dagelijks aanbod wat aan een mens voorbijkomt zo groot, dat een eerste indruk erg belangrijk kan zijn. Men moet echter niet vergeten wat het product is en een weblog als MF moet niet in een superslick jasje met veel toeters en bellen gestoken worden.

    Toch zou ik graag enkele verbeteringen zien op het uiterlijk gebied (qua inhoud geen klachten :-) Persoonlijk vind ik de weblog van MF erg druk. Het lettertype is inderdaad niet heel groot en met de hogere resoluties tegenwoordig van beeldschermen moet men rekening houden dat veel content direct zichtbaar is. Sommige functies die nu op de voorpagina staan zouden ondergebracht kunnen worden op andere pagina's.

    Met andere woorden...ik zal volgende week ook eens gaan puzzelen met de data

    geplaatst op
  • Header ontworpen door Ciska De Ruyver toegevoegd aan de lijst met inzendingen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.