Marketing&Facts: Redenen om socials te gebruiken

We gebruiken bijna allemaal social media. Maar waarom eigenlijk?

Marketing&Facts: Redenen om socials te gebruiken
, Marketingfacts

Tegenwoordig is bijna iedereen wel te vinden op minimaal één social media kanaal, maar meestal zijn het er veel meer. Van senioren op Facebook, de vele jongeren op Snapchat of het kind van twee dat al op YouTube naar filmpjes zit te turen. Maar wat zijn de redenen achter al ons social media gebruik?

Feiten en figuren. De professional in marketing, communicatie en sales krijgt er eindeloos veel te verstouwen. In deze augustusmaand een aaneengesloten serie van recente ontdekkingen en vondsten uit de wilde wereld van marketing, media, social (en wat verder ter tafel komt).

De onderzoekers achter de Global Web Index (GWI) zochten uit wat de belangrijkste motivatie is voor het gebruik van social media. Daarbij keken ze op mondiaal niveau, waarbij ongeveer de helft van alle respondenten zegt dat 'het in contact blijven met vrienden en familie' hen het meest triggert om actief te zijn op de socials.

Nieuwsconsumptie en entertainment

Misschien weinig verrassend staat 'het opvullen van vrije tijd', op de tweede plaats. Interessanter is dat op drie en vier 'het consumeren van nieuws' en 'entertainment' staat. Eén op de drie gebruikers zegt dat deze laatstgenoemde redenen tot hun topmotivaties behoren om socials media te gebruiken.

Volgens de onderzoekers wordt steeds duidelijker dat sociale media een topbestemming zijn én blijven voor entertainment. Van de 688.000 internetgebruikers tussen 16 en 64 jaar die GWI voor het onderzoek heeft gevraagd, geeft vier op de vijf aan dat ze sociale platforms vooral bezoeken om grappige of vermakelijke inhoud te vinden.

Het gaat dan vooral ook om sociale netwerken als Facebook en TikTok die primair gericht zijn op vermaak. Goed om daarbij aan te tekenen dat de onderzoekers bij dit datapunt níet hebben gekeken naar platforms als WhatsApp en Telegram, waar je juist alleen maar kunt chatten en waar verder geen enkele vorm van entertainment mogelijk is.

Marketingkansen

Met name interessant voor marketeers is de reden die als zesde wordt gegeven. Van de genoemde populatie geeft meer dan een kwart (27,8 procent) aan dat zij sociale media óók gebruiken om inspiratie op te doen voordat ze dingen kopen. Terwijl 26,5 procent de socials gebruikt om meteen op zoek te gaan naar specifieke producten.

Om af te sluiten met een laatste opvallend marketinginzicht: gebruikers van social media platformen gebruiken deze vaker om 'content van hun favoriete merken te bekijken' (23,4 procent) dan om 'beroemdheden en influencers te volgen' (20,9 procent).

Primary Reasons for Using Social Media April 2021 DataReportal

De afbeelding is afkomstig uit het rapport: ‘Digital 2021 April Global Statshot Report', Data Reportal/Simon Kemp

Credits afbeelding: 123RF, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.