‘Marketing-professional strijkt 5850 euro per maand op’ (gemiddeld)

26 augustus 2021, 13:00

Het verschil tussen marketeers met minder dan vijf jaar en collega’s met meer dan tien jaar ervaring is groot

Salaris wordt gezien als een belangrijke beloning voor werk. Niet gek dus dat veel marketeers benieuwd zijn welk salaris er tegenover hun werkzaamheden staat. Databasegegevens van SchaalX wijzen uit dat marketeers gemiddeld 5850,40 per maand opstrijken (op basis van 40 uur).

Mooie blogposting vandaag op de site van Schaal X vandaag dat met enig recht wel tot één van dé specialisten kan worden gerekend op het terrein van de vergeten marketing-P van personeel. Het Utrechtse bedrijf werkt al jaren in vooral werving & selectie, interimbemiddeling, training en ontwikkeling van hoger personeel in marketing, communicatie en sales. En er is dus een getal. Ervaring met eerdere salarisonderzoeken wijst intussen uit dat dat roepen van zo’n bedrag de één doet schateren, terwijl een ander er vlekken van in de nek krijgt, want écht goed vergelijkbaar zijn de banen en de functies in marketing niet zomaar.

Eind vorig jaar publiceerden we een lange posting naar aanleiding van eigen onderzoek waaruit blijkt dat marketingprofessionals niet ‘voor het geld’ lijken te werken, maar het moet wel op enig niveau liggen. ‘Geld verdienen’ lijkt voor marketeers eerder een dissatisfier: Het wordt belangrijk gevonden dat het een goed of redelijk salaris is.

Gemiddelde bedragen van de serieuzere en goed opgeleide kant van het vak

Terug naar het onderzoek van Schaal X: Schaarste, ervaring en specialisatie doen ertoe. De salariscultuur van een sector speelt waarschijnlijk ook mee, ongeacht de inhoud van een baan. Maar goed, dat weten ze bij Schaal ook wel, het gaat om een gemiddelde van bedragen die zij voorbij zien komen en dat is wel de serieuzere en goed opgeleide kant van het vak zullen we maar denken. De dikke disclaimer: de analyse van bruto jaarsalarissen is gebaseerd op databasegegevens van SchaalX uit 2019, 2020 en 2021. Daar hebben we zelf geen toegang toe, maar ga dan maar uit van vakgenoten die aan de wat formelere kant van het vak werken: bij bedrijven en op afdelingen of in functies die onverkort ‘marketing’ heten.

Schaal X stelt al dat naarmate je werkervaring toeneemt, het salaris ook stijgt. Geen verrassing, maar je kunt het er natuurlijk mee eens zijn of niet dat dat zo werkt. Marketeers met minder dan vijf jaar werkervaring verdienen gemiddeld € 3700,00 per maand. Met vijf tot tien jaar werkervaring verdien je gemiddeld € 4.967,14 per maand (die veertien cent achter de komma ook!). Na tien jaar werkervaring te hebben opgedaan verdienen marketeers een gemiddeld maandsalaris van € 6204,23. Het verschil tussen marketeers met minder dan vijf jaar ervaring, en collega’s met meer dan tien jaar ervaring is dus groot (al hebben we niet direct een vergelijking met andere industrieën of specialisaties): 58 procent.

Schaal X wijst er ook nog op dat het opleidingsniveau van marketeers van invloed lijkt te zijn op het salaris. Wo-geschoolde marketeers verdienen gemiddeld 9 procent meer dan marketeers die een hbo-opleiding hebben genoten. Het zal de beroepsvereniging voor marketeers als muziek in de oren klinken, want het illustreert eens te meer dat doorleren in marketing in ieder geval lonend is. Permanente educatie en vakontwikkeling is de raison d’être van NIMA.

Zorgelijk, tenslotte is dat het salaris van mannelijke marketeers in de afgelopen anderhalf jaar nog steeds hoger lag dan dat van vrouwen. Gemiddeld verdienden mannen 5 procent meer dan vrouwen. Of dat verschil is terug te voeren op iets (branche, sector, functie, specialisme) lezen we graag nog eens terug, want dat weet Schaal X misschien.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!