Marketeer nog sceptisch over weblogs

21 juni 2005, 10:15

Voor veruit de meeste marketeers zijn weblogs nog altijd een ver-van-mijn-bed-show. Circa 85 procent van de marketeers zegt geen weblog te hebben, ze niet te lezen en er ook niet op te reageren. Dat blijkt uit het Marketeerspanel van TNS Nipo Consult dat Marketing-Tribune volgende week publiceert.

De internetsites in dagboekstijl schieten als paddestoelen uit de grond en worden steeds vaker afgeschilderd als een interessante marketingtool. Ruwweg eenderde van de ondervraagde marketeers denkt op termijn niet aan weblogs te kunnen ontkomen gezien de explosieve ontwikkeling.

Ongeveer 60 procent van de respondenten vindt dat weblogs de samenleving transparanter maken en de individuele consument een stem geven. Zo dwingen weblogs een organisatie om zorgvuldiger te communiceren.

Bron:

Nieuwsbrief MarketingTribune

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

18 Reacties

    loket

    85% van de marketeers leest geen weblog. wie leest dan wel marketingfacts?


    21 juni 2005 om 11:14
    Remco

    Ik.. 😉 webloglezer en marketeer


    21 juni 2005 om 11:30
    Rens

    15% van de marketeers is nog steeds best veel 😉


    21 juni 2005 om 11:31
    at

    700.000 bedrijven in het midden en klein bedrijf, een groot deel daarvan heeft een marketeer in dienst die ook het toiletpapier zal bestellen en de telefoon aanneemt. doe dit onderzoek onder de top 200 en het resultaat zal wellicht totaal anders zijn.


    21 juni 2005 om 11:36
    loket

    dat laatste geloof ik zeker . . . misschien is het nog wel meer.


    21 juni 2005 om 12:14
    media

    Ik schat dat aantal op basis van de 100.000 unieke bezoekers die hier zijn gekomen via marketingerelateerde zoekopdrachten en links. Da’s het dubbele van het aantal dat wel bewust op marketingfacts is geweest. Oh wel, het blijven ruwe schattingen maar het geeft wel een aardig beeld.


    21 juni 2005 om 12:19
    Karen

    @Marco

    Je redenatie dat de helft van alle bedrijven in Nederland een marketeer heeft gaat volgens mij niet op.

    Ongeveer 90% van de bedrijven heeft namelijk maximaal 10 medewerkers, 80% maximaal 5 en bij de helft is de ondernemer het hele bedrijf (zoals bij Upstream). Onder de 10 man hebben maar weinig bedrijven een echte marketeer in dienst. Ik gok dat bij de grootste 10% (70.000 bedrijven) er gemiddeld 2 werken. In totaal een stuk of 150.000 dus. Tel daarbij op 10 a 15.000 marketeers in dienst bij overheid en non-profit (stichtingen zitten niet in bovenstaande cijfers), ’n paar duizend marketeers in opleidingenland en vergeet niet de pakweg 5 tot 10 duizend zelfstandige marketingprofessionals. Dan kom ik aan een totaal van rond de 175.000. Maar ja, da’s nog steeds een redelijk ut de lucht gegrepen getal.

    Volgens mijn berekening scoor je dan wel ongeveer 15% als je ervan uitgaat dat de helft van jouw regelmatige bezoekers marketingprofessional is en de andere helft ondernemer of anders geïnteresseerde (studenten etc).

    Misschien is het tijd voor een onderzoekje onder je bezoekers naar hun vakgebied en status om meer duidelijkheid te krijgen. 😉


    21 juni 2005 om 12:33
    media

    Da’s een goede suggestie Karen, moet ik zeker gaan doen! Is er wellicht een marktonderzoeker in de zaal die interesse heeft om samen met Marketingfacts (en wellicht een aantal andere marketingblogs) een onderzoek te doen?


    21 juni 2005 om 12:36
    loket

    yep!


    21 juni 2005 om 12:40
    roelof

    Persoonlijk kom ik 1 of meerdere keren per dag op marketingfacts uit. Echter doe ik dat op mijn werk, thuis en bij kennisen. Dit levert meerdere unieke bezoekers per persoon op. Wellicht goed om dit ook mee te nemen.


    21 juni 2005 om 12:57
    media

    Je hebt helemaal gelijk Roelof, de cijfers die hierboven zijn genoemd zijn ook slechts grove schattingen. Eigenlijk zou Marketingfacts (en een aantal andere blogs) zich moet organiseren en samen moeten meedoen aan het STIR-onderzoek. Is dat wat je bedoelt Peter? In dat geval, graag!!!


    21 juni 2005 om 13:04
    loket

    Met alle respect, maar ik denk dat MF daar nog iets te klein voor is. Daarbij komt dat het een b2b-blog is. Voor die doelgroep worden binnenkort speciale maatregelen getroffen voor STIR. Maar zelfs dan. Beter is om een random steekproef te trekken uit de bezoekers. Daarmee kan je het profiel in kaart brengen. Bereik kun je er niet mee berekenen. Daarvoor zou je een steekproef moeten trekken uit de online populatie. Wordt een kostbaar verhaal vrees ik.


    21 juni 2005 om 13:19
    Bernice

    Ik zal eens kijken of ik iemand ken die daar verstand van heeft…bel nog wel 😉


    21 juni 2005 om 17:41
    webwolff

    Wordt het niet tijd om met het NIMA te gaan praten dan ? Ik vind je constatering over marketeers ronduit schokkend. De waarheid, maar desondanks : schokkend !


    21 juni 2005 om 20:11
    jorrit

    is er onderzoek naar wat marketeers (wat een k-woord) WEL lezen?


    22 juni 2005 om 05:56
    Sipke

    Een dergelijk onderzoek zou zeker (ook voor jullie zelf naar adverteerders) een case kunnen maken van een weblog. Misschien kunnen dan al die marketeers met een aantal conclusies om de oren worden geslagen met aansprekende resultaten. Gezien mijn oorsprong als marktonderzoeker ben ik graag bereid hierin te assisteren.


    22 juni 2005 om 08:18
    jorrit

    @sipke> wellicht kunnen we een opzet maken en kijken of er media zijn die mee willen werken om met onderzoek aan de marketeer te brengen


    22 juni 2005 om 17:22
    Peter

    Het gaat er primair niet om of de marketeers het lezen. Het gaat er vooral om welke doelgroep er iets leest. Daar is waarschijnlijk zo weinig informatie over, dat elk gebruik van weblogs binnen marketing natte vinger werk is.


    17 juni 2007 om 15:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!