"Goed stuk! Dat zou ik ook op Pulse publiceren!", riep ik enthousiast tegen een klant. Als antwoord kreeg ik een vragende blik terug. De zoveelste. Het verbaast mij dat veel mensen uit mijn zakelijke netwerk niet weten dat LinkedIn Pulse bestaat. Laat staan wat je ermee kunt en wat het je kan opleveren. Met behulp van wat onderzoek via Google en Buzzsumo kwam ik erachter dat dit eigenlijk niet zo vreemd is. In Nederland is er tot nu toe nog niet zoveel over geschreven (op twee posts van Sebastiaan Nagel hier op Marketingfacts na) of het is over LinkedIn Pulse als nieuwsapp, terwijl ik dat nu juist de minst interessante toepassing vind van de Linkedin Pulse-app.
Het nut van LinkedIn Pulse
Wat veel mensen niet weten is dat je sinds enige tijd ook zelf artikelen kunt publiceren op Linkedin Pulse. Het delen van waardevolle informatie (content genoemd) is een goede manier om jezelf te positioneren als expert binnen je vakgebied. En het mooie is, als je relevante informatie publiceert, verschijnt dat automatisch in de tijdlijn van je connecties. Bovendien krijgen al je connecties er een update van in hun LinkedIn-postvak en dus in hun e-mail. Je hoeft er niet eens een aparte direct mailing aan te wijden. Diegene die de LinkedIn Pulse-app op hun smartphone hebben geïnstalleerd krijgen zelfs een melding op hun scherm zodra een van de connecties een nieuwe LinkedIn Pulse blog heeft gepubliceerd.
Publiceren op Linkedin Pulse is overigens iets anders dan het delen van een LinkedIn-statusupdate op je tijdlijn. Op je LinkedIn-homepage vind je drie knoppen: deel een update, upload een foto en publiceer een post. Als je een post voor LinkedIn Pulse wilt schrijven, kies je voor de laatste optie.
Ik heb nu drie (engelstalige) blogs via LinkedIn Pulse gepubliceerd. Onder de blogs kwamen ook leuke reacties van (invloedrijke) mensen in mijn branche waarvan ik een bron had vermeld in mijn blog. Bovendien merkte ik direct dat mijn profiel bekeken werd door mensen uit mijn branche die ik helemaal niet ken. Het heeft mij nu al ruim 600 volgers opgeleverd! Dat gaat sneller dan een mailinglijst opbouwen…
Hergebruik bestaande content voor LinkedIn Pulse
Voor iedereen die denkt dat bloggen op LinkedIn Pulse veel kostbare tijd in beslag neemt, ik kan je direct uit droom helpen. Want het mooiste is, bloggen op LinkedIn hoeft helemaal niet veel (extra) tijd te kosten! Voor professionals die (nog) niet bloggen, geen nood! Content creëren we allemaal. We schrijven dagelijks e-mails, columns, tutorials, maken slidehares, video’s en laten ons interviewen voor het lokale suffertje of voor een vakblad. Dat is allemaal bruikbaar. Met een paar simpele aanpassingen kom je vaak al een heel eind.
Ben je al fervent blogger, dan is het nog veel gemakkelijker. Plaats de blogs die op je website staan (of op een andere plek) óók op Linkedin. Gewoon knippen-plakken, Pulse kopieërt zelfs je links mee. Afbeeldingen dien je wel apart in te voegen.
Leer de juiste doelgroep aanspreken
Als PR-professional vind ik het buitengewoon interessant of mijn blog ook gelezen is door het publiek dat ik voor ogen had toen ik de blog schreef. Want alleen zo leer je content publiceren die écht waardevol is voor je gewenste doelgroep. LinkedIn Pulse houdt voor elke blog individuele statistieken bij. Niet alleen hoe vaak deze gelezen is, maar ook door wie (top industry, job title, location, traffic source).
Mijn tweede post, "How to Frustrate Journalists With Your Pitch" is gelezen door journalisten (42 procent) en voor de rest met name door ondernemers, PR- en marketingspecialisten. Deze post was vooral bedoeld voor de laatste drie groepen en minder voor journalisten. Analytics gaf mij het inzicht dat journalisten dus juist mijn grootste lezerspubliek waren voor deze blog. Achteraf bleek dat dit kwam doordat ze expliciet werden genoemd in de titel; een wijze les voor de volgende keer!
Critici vinden dat de content op LinkedIn Pulse minder waardevol is geworden nu meer dan 1 miljoen LinkedIn-leden wekelijks meer dan 130.000 posts publiceren. Daar zit zeker een kern van waarheid in, maar ik vind dit geen reden om er dan maar niets mee te doen. Dat zo’n 45 procent van de lezers bestaat uit managers, VP’s en CEO’s kan ik simpelweg niet negeren. Dat zijn de beslissers!
Op een punt moet ik de critici gelijk geven. Helaas zie ik steeds vaker posts voorbij komen die weinig met de schrijver zelf te maken hebben. Bijvoorbeeld promotionele teksten van de organisatie waar iemand werkzaam is (soms rechtstreeks van de website geplukt), enkel een link of een vacaturetekst. Ik vind dit een gemiste kans omdat er zoveel meer uit te halen is. LinkedIn Pulse geeft je de kans om jezelf duidelijk te profileren als verlengstuk van je LinkedIn profiel en daar hoort geen bedrijfspromotie in thuis. Zelfs niet als het je eigen onderneming betreft.
Volg influencers op LinkedIn Pulse
Zoals met alle communicatietools geldt ook hier: het gaat om zenden én ontvangen. Net als op Twitter kun je via Linkedin Pulse daarom ook andere mensen volgen en op hun publicaties reageren. In 2013 kocht LinkedIn de Pulse app op voor 90 miljoen dollar. Tot die tijd was het een Flipboard-achtige app waarmee gebruikers hun favoriete publicaties en nieuwsbronnen konden volgen. Zes maanden later nodigde LinkedIn de eerste 150 zogenaamde LinkedIn Influencers uit om te gaan bloggen op LinkedIn Pulse. Deze invloedrijke mensen hebben op Linkedin een ‘in’-icoontje achter hun naam staan. Dit was zo’n groot succes, dat er later nog eens 500 influencers bij zijn gekomen. Vanaf januari dit jaar stelde Linkedin het platform wereldwijd open voor het publiceren van posts.
Zelf volg ik een aantal 'thought leaders' binnen mijn branche om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in mijn vak. Zo volg ik bijvoorbeeld Neil Patel en Michael Brenner (Content Marketing Experts) Alex Pirouz (LinkedIn Expert) en Jeff Weiner (CEO van Linkedin). Maar ook Hillary Clinton om te volgen hoe zij LinkedIn inzet voor haar presidentiële campagne. Let op, deze mensen zijn dus géén connecties van mij, maar ik kan toch volgen wat ze publiceren op LinkedIn en erop reageren.
Wil je zelf interessante bedrijven en personen opzoeken om te volgen? Ga naar het topmenu van Linkedin en kies ‘Interests’. In het submenu kies je voor ‘Pulse’. Vervolgens zie je aan de linkerkant een knopje ‘Pulse’ met drie liggende streepjes onder elkaar. Als je daarop klikt vouwt een menu open. Via ‘discover’ kun je bronnen vinden die aansluiten bij jouw interesses en vakgebied. Zie je iets interessants? Klik op ‘follow’, zodat alle updates van deze bron in het vervolg op je tijdlijn verschijnen.
Hoe publiceer je blogs op Linkedin Pulse?
Publiceren op Linkedin Pulse is heel gemakkelijk. Klik op de knop ‘Publish a post’ bovenaan je tijdlijn. Je kunt direct beginnen met schrijven!
Mocht je meer willen weten over het schrijven van blogposts? Lees dan mijn eerdere artikelen '5 gratis tools voor de beste blogideeën en pakkende titels' en '7 waardevolle tools voor redactie en promotie van je blog', waarin ik beschrijf:
- hoe je ideeën voor je blog vindt;
- hoe je een goede blogtitel schrijft;
- hoe je in een handomdraai een sprekende afbeelding maakt voor boven je LinkedIn Pulse post;
- hoe je de juiste ‘tags’ voor bij je blog kiest, etc.
Heb je de Pulse functie niet op jouw profiel? Dan zou je eens kunnen kijken naar je taalinstellingen. Waarschijnlijk heb je je profiel op Nederlandstalig staan. Nederlandstalige profielen hebben vooralsnog geen toegang tot LinkedIn Pulse (daar wordt wel aan gewerkt). Voor Engelstalige profielen werkt het zeker. Je kunt dit zelf aanpassen door bij LinkedIn rechtsbovenin op je profielfoto te klikken. Dan verschijnt ‘Account & instellingen’. In dat menu kies je voor ‘Taal wijzigen’. Na het invullen van je wachtwoord kun je ‘Engels’ selecteren.