LinkedIn bedrijfspagina’s worden volwaardige business-tools

11 april 2012, 05:30

LinkedIn komt met uitgebreidere tools voor bedrijfspagina’s

LinkedIn is voor zakelijk gebruik de meest gebruikte tool, hoewel steeds meer bedrijven ook hun pijlen richten op Facebook. De gebruikers op LinkedIn hebben in ieder geval een meer zakelijke insteek. Ging het vroeger vooral om persoonlijke zakelijke profielen, tegenwoordig kunnen bedrijven hele profielpagina’s (company profiles) inrichten inclusief een compleet diensten- en productenaanbod. Steeds meer bedrijven ontdekken deze mogelijkheid en delen op deze manier relevante bedrijfsinformatie aan geïnteresseerden. Binnenkort kan dit zelfs nog specifieker per doelgroep met de zogeheten targeted updates.

Toekomstmuziek

In Nederland zijn er nog niet veel bedrijven die hun bedrijfspagina hebben voorzien van diensten en producten die ze leveren. Enerzijds omdat deze dienst nieuw is en anderzijds omdat er weinig over geschreven is. In mijn boek (reclame) dat in mei verschijnt wordt het uitgebreid uitgelegd. Maar er zijn nu al enkelen die dit wel doen zoals de Rabobank. Zij hebben dan ook meer dan 30.000 volgers die wachten op relevante updates. Ik ben er eentje van en ik heb nog nooit een update gezien. Maar, daar gaat nu misschien wel verandering in komen.

Targeted Updates

Vanaf nu is het voor een select groepje organisaties mogelijk om gebruik te maken van Targeted Updates. Met Targeted Updates kun je kiezen naar welke volgers je een update wilt sturen als bedrijf. Zeg maar hetzelfde als een algemene statusupdate die je als persoon kunt plaatsen, maar dan naar een specifieke groep mensen. Je kunt er daarbij voor kiezen dit te sturen naar medewerkers, niet medewerkers, specifieke functiegebieden of branches (industries) en zelfs of je dit naar grote of kleine bedrijven wilt sturen.

Effectief of verloren in de massa?

Wat ik me af vraag is wat het effect hiervan zal zijn. Een gemiddelde LinkedIn gebruiker heeft wel zo’n 500+ contacten. Een (veel te groot) aantal van deze contacten heeft zijn of haar Twitter doorgekoppeld aan LinkedIn. Hierdoor is het aantal statusupdates per minuut angstaanjagend hoog. Hoe groot is de kans dat een update van bijvoorbeeld een Rabobank hier tussen opvalt?

Volgersanalyse

Gelukkig heeft LinkedIn hier ook aan gedacht. Gelijktijdig met de Targeted Update functie komt er ook een uitgebreidere analyse tool beschikbaar. Hiermee kun je het gedrag van je volgers analyseren. Hoe vaak reageren ze op je updates, hoeveel likes geven ze en nog veel meer demografische inzichten. Daarmee kun je dus meteen meten of de Targeted Updates daadwerkelijk effect hebben Het is nu wachten tot deze features voor iedereen beschikbaar worden zodat we het zelf kunnen testen.

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing mbv AI.. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie
Tags

8 Reacties

    chi666

    Interessant, ik ben inderdaad vooral benieuwd hoe Linkedin dit in de ’timeline’ gaat aanpakken. Net zoals Facebook zal er denk ik een algoritme moeten komen van relevantie aangezien het anders in de massa wegvalt.


    11 april 2012 om 06:57
    Jan Willem Alphenaar

    Precies Bas, dat bedoelde ik ook met de alinea ‘Effectief of verloren in de massa?’

    Waarschijnlijk zullen ze hier een hogere prioriteit/weging aanhangen of misschien krijgen we als gebruiker ook een filtermogelijkheid om alleen bedrijfsupdates te zien.


    11 april 2012 om 07:00
    Theo Schroen

    @Jan Willem: weet je toevallig hoe je in aanmerking kan komen voor ’targeted updates’ (omdat je spreekt over een selecte groep organisaties)?

    Erg interessant als je doelgroep gericht je content kan sturen. Relevantie wordt ook veel hoger (teminste als bedrijven er goed gebruik van maken ;)).


    11 april 2012 om 07:30
    Diana Russo

    Het zou mooi zijn als de interactie op LinkedIn wat toe gaat nemen door deze mogelijkheden.

    Even los van de (in)effectiviteit van de huidige bedrijfspagina met de mogelijkheid om een uitgebreid verhaal neer te zetten. Het is een podium om je als organisatie te profileren en iedereen die bij een persoonlijk profiel even doorklikt op het icoontje naar je bedrijfspagina ziet dus …

    – in het geval van een organisatie die de moeite heeft genomen eea serieus in te vullen een professioneel verhaal: branding momentje

    -in het geval van een organisatie die een beetje ‘laks’ is een copy/paste standaard verhaal van de website heeft gehaald: een gemiste kans


    11 april 2012 om 12:38
    Guid

    Toch wel een beetje jammer dat LinkedIn hier veel ontwikkeltijd steekt in een toch weer push gerelateerde dienst. Er is natuurlijk al de views voor de doelgroepen (lees ontvangers) waarbij de ontvanger kan uitfilteren waar hij/zij wel en vooral niet mee lastig gevallen wil worden, alleen zijn die volgens mij nog niet vast in te stellen zoals bij bv hootsuite. Ik vraag me ook af of onze mooit dubbel opt in/opt out regels voor email hier ook van toepassing zijn. Ik kan me voorstellen dat er hier nog wel een conflictje kan ontstaan. Zelf ben ik wel voor de zelfreinigende systematiek die ook aan de In-mails hangt. Mensen benaderen met het verkeerde doel (doelgroep, let op wat je hier aan- en uitzet, standaard staat bijvoorbeeld altijd aan dat je open staat voor career opportunities!!), de beoordelingssystematiek hierbij en uiteindelijk ook een block functionaliteit. Maar goed, ik begrijp ook dat LinkedIn hier en daar wat betaalde diensten wil ontwikkelen… Moeilijk moeilijk allemaal. Hadden we maar een digitale camera app moeten ontwikkelen toch?


    11 april 2012 om 17:13
    snube

    Leuk artikel Jan Willem,

    Achter je link over je boek staat netjes ‘reclame’, dus zeg ik ook maar meteen dat ik dat min of meer doe 🙂

    ABN AMRO maakt ook gebruik van de officiele company page functionaliteit van Linkedin en was daarmee de eerste bank in Europa. De eerste plaats voor Linkedin in de social media monitor 4 was een mooie bevestiging van de ingeslagen weg.

    Ik vind het heel interessant te lezen over de nieuwe mogelijkheden die je beschrijft aangezien wij ook al geruime tijd updates plaatsen richtng onze 54.000 volgers. Targeting per doelgroep is daarbij uiteraard zeer interessant!

    Groet,

    Sander


    12 april 2012 om 07:09
    Jan Willem Alphenaar

    @theo – LinkedIn heeft die selectie gemaakt. Vooralsnog mag alleen Exact als Nederlandse partij er mee testen. Verder alleen buitenlandse bedrijfjes.

    @sander ik denk dat targeting bij 54.000 volgers zeker zin heeft

    @Guid – goed punt. Alleen als jij besluit een bedrijf te volgen (eigen keuze) dan is er geen sprake van opt-in. Je kunt het bedrijf altijd ontvolgen. Is net als Twitter. Daar heb je ook geen opt-in. Je volgt of je volgt niet.


    12 april 2012 om 07:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!