LinkedIn-advertenties zijn voor ‘Omdenken’ niet nodig

30 september 2015, 07:30

Wat is de kunst van het schrijven?

“Ik begrijp dat je advertenties op social media onzin vindt, Edwin, maar op LinkedIn heb je ze toch echt nodig voor het bereik.” Ik hoor dit vaker als ik weer roep dat we over een paar jaar lachen om het idee van advertenties op social media. Dat ik het raar vind dat je per se wilt betalen op een medium waarmee je gratis en authentiek kunt communiceren met de mensen in de markt. Je moet dan echter niet de drang hebben om te roeptoeteren over je product, maar waardevol zijn. En het mooiste voorbeeld in dezen vind ik de quotes van het bedrijf Omdenken. Iedereen die op LinkedIn zit, heeft ze vast wel eens voorbij zien komen: rode vlakken met treffende quotes die je echt aan het denken zetten. En dan niet van die 13-in-een-dozijn quotes met ‘succes is een keuze’ of ‘love is all‘ als boodschap, maar echte doordenkers. Of ‘omdenkers’ eigenlijk.

Omdenken bouwt context

“Als je loslaat, heb je twee handen vrij”, “Onmogelijk is geen feit, maar een mening”. Het zijn zomaar twee van de quotes die je op LinkedIn tegenkomt, geplaatst op rode vlakken door het trainingsbureau Omdenken, een klein bedrijf met maar liefst 45.000 volgers op LinkedIn. Dat klinkt behoorlijk voor een bedrijfje van enkele tientallen medewerkers, maar hun succes zit er volgens communicatiemanager Nelleke Poorthuis vooral in dat ze mensen altijd aan het denken hebben willen zetten: “We willen mensen kennis laten maken met ons gedachtegoed door middel van prikkelende quotes en mooie verhalen met voorbeelden van ‘omgedachte’ problemen.” Ze zetten je aan het denken en volgens Edwin Schlossberg is dat ook de kunst van het schrijven.

“The skill of writing is to create a context in which other people can think”, is een quote van auteur Edwin Schlossberg die ik in mijn workshops zakelijk bloggen altijd gebruik. Want veel mensen denken bij blogposts aan de narcistische verhaaltjes waarin mensen vertellen wat ze vandaag gedaan (en gegeten!) hebben. En dat is ergens wel logisch: ‘blog’ is immers afgeleid van weblog, wat weer is afgeleid van logboek. En in die logboeken beschreven kapiteins op schepen wat het schip allemaal op reis had meegemaakt, vaak aangevuld met mooi geschreven teksten. Logisch dus dat de eerste weblogs ook beschrijvingen waren van de ‘reis’ van de schrijver. Maar bij zakelijk bloggen is het anders.

De reis centraal

Bij zakelijk bloggen zet je niet jezelf of je bedrijf centraal, maar de lezer. Je zet ze aan het denken met je blog, je helpt ze in hun ontdekkingstocht. En in die tocht beweeg je ze niet stiekem naar je winkeltje toe, want zodra ze dat doorhebben, haken ze af en lopen ze verder. Je moet echt als een reisleider dienen, en ze een prachtige reis bezorgen. Tijdens die reis mag je jezelf best als voorbeeld noemen, of voorbeelden gebruiken uit je bedrijfspraktijk. Je verdienmodel mag best doorschemeren, als hun reis maar centraal staat. Dus niet aan het eind van je blog: “Ik kan je hiermee helpen”, maar tussen de regels door: “Als ik anderen hiermee help”. Zoals Schlossberg terecht laat zien, gaat het om het creëren van een context die anderen helpt met denken. En dat is precies wat Omdenken doet, en waardoor ze zoveel succes hebben op LinkedIn.

“Omdenken is denken in termen van kansen en niet van problemen. Het is een manier van denken waarbij je kijkt naar de werkelijkheid zoals die is, en wat je daar mee zou kunnen. Je gebruikt in feite de energie van het probleem voor iets nieuws.” De beschrijving van Omdenken op LinkedIn zegt het heel mooi, maar eigenlijk wist je het al. Want de quotes die Omdenken deelt – en die vaak gedeeld worden – gaan bijna altijd in die richting, van het ‘anders denken’. En ongetwijfeld helpt het ze, die mensen van Omdenken zijn top-of-mind bij organisatoren van evenementen en sessies. En ze werken als magneet bij de deelnemers aan die sessies: “Hé, een training van Omdenken, interessant.”

Ik vind het dus nog steeds onzin, adverteren op social media. Of op zijn minst gemakzuchtig. Als je de roeptoeter-modus omzet in een platform-modus, zul je merken dat de ‘reclame’ voor jouw bedrijf automatisch gaat. Maar dat is wel een andere manier van denken, Omdenken bijna. Anderen gaan je gratis aanbevelen, ook voor deze blog word ik niet betaald. Dat doen ze knap, die jongens en meisjes van Omdenken. Maar goed, dat is ook hun vak.

Edwin Vlems
Marketing Manager / Adviseur bij Edwin Vlems B2B Marketing

Edwin Vlems is inbound specialist, hij helpt B2B-bedrijven met het online delen van de kennis van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten en nieuwe medewerkers. Hij spreekt en schrijft over Inbound Marketing, Inbound Recruitment, Content Marketing en Employee Advocacy. Edwin kent de praktijk ook als Marketing Manager van Vencomatic. Je kunt hem volgen op @evlems, vinden op http://edwin.vlems.nl en mailen via edwin@vlems.nl.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Ron

    Leuk om te zien dat er aan omdenken serieus aandacht wordt besteed, dat zouden meer mensen mogen doen.

    Onder collega’s hoor ik het vooral terug vanuit de jonge garde, dus dat zit wel goed.

    Ik ga deze blog zeker delen!


    30 september 2015 om 11:45
    Edwin Vlems

    Bedankt Ron!


    30 september 2015 om 22:26
    Jan Willem Alphenaar

    Nu moet ik toch maar even een artikel gaan schrijven met een uitgebreide uitleg over de voordelen van promoted posts op LinkedIn met hele specifieke targetting. Je kunt zelfs op het door Edwin geroemde Buyer Persona niveau targetten. Ik zet het op mijn to-do list 🙂


    1 oktober 2015 om 06:30
    Edwin Vlems

    Mooi dat ik je gemotiveerd heb Jan-Willem, ben benieuwd.

    Overigens heb ik met buyer personas niet zo heel veel hoor, bij MCB gebruik ik ze niet.


    1 oktober 2015 om 06:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief