Linda Duits (Diep Onderzoek): “We moeten niet doen alsof social media alleen maar eng zijn”

20 augustus 2012, 10:03

Linda Duits doet tot in haar vrije tijd aan toe wetenschappelijk onderzoek naar populaire cultuur, blogt en is eigenaar van het onderzoeksbureau Diep Onderzoek. In deze aflevering van Top Names van Fast Moving Targets verlicht ze de hypes en hopes die bij alle media terugkomen en benadrukt ze bovenal het belang die te nuanceren.

Noot van de redactie:

Tijdens de zomerperiode is Fast Moving Targets met vakantie en plaatsen wij interviews die nog niet eerder op Marketingfacts zijn verschenen.

De rem op de hype

Als je de hedendaagse jeugdcultuur beschrijft zie je dat deze razendsnel verandert, mede onder invloed van de snelheid van het internet. Stijlen verspreiden zich sneller en houden ook sneller weer op. Maar, zo zegt Duits, wanneer we gaan kijken naar diepere patronen achter bijvoorbeeld de wens van het hebben van een online profiel, en verbanden terugleggen naar het verleden, dan komt er een ferme rem op de hype.

Dezelfde fenomenen, nieuwe vormen

Jeugd gebruikt media namelijk niet fundamenteel anders dan een decennium geleden. Het belang van populariteit, een gevestigde hiërarchie, het samenkomen en het roddelen zijn fenomenen die er altijd al waren en er nog steeds zijn. Dat dit buiten het schoolplein nu ook online gebeurt, betekent enkel dat de bestaande fenomenen nieuwe vormen aannemen.

Ook spreken jongeren elkaar offline niet minder dan voorheen. Ze ontmoeten elkaar nog net zo veel. Immers, overdag zitten ze gewoon op school, alwaar de telefoons uit moeten.

Langer en anders contact

Dat jongeren buiten het schoolplein ook samen online tijd doorbrengen is wél een nieuw verschijnsel. Het effect daarvan? Duits: “Contact gaat langer door en dringt meer de privésfeer in omdat communicatie nu ook via de mobiele telefoon verloopt.” Daarnaast doen jongeren online veel aan multitasken, en dat gaat vooral ten koste van de focus op één ding. En van bellen en brieven schrijven.

Digitalisering is niet zo bepalend als we willen

Waarom wij toch denken dat er met de digitalisering zoveel aan het veranderen is? Dat heeft volgens Duits meer met onszelf dan met de jeugd te maken: “Wij zijn bezig grip te krijgen op digitalisering. En als het gaat om jeugd, wíllen we graag dat deze nieuwe generatie allerlei nieuwe competenties heeft. Maar dat maakt niet dat het internet ook daadwerkelijk bepalend is. Niet dat er geen verschillen zijn, maar die zijn lang niet zo fundamenteel als we denken.”

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!