Lara Ankersmit (hoofd digitale media NOS): “De site is vanaf de grond opnieuw opgebouwd”

24 november 2014, 10:30

Een populaire site veranderen is lastig en als je het dan doet dan kun je het maar beter goed en grondig aanpakken. Vandaar dat al in 2012 een onderzoek werd gestart naar de wensen van de gebruikers van nos.nl. Vijftienhonderd mensen vulden enquêtes in, een kleinere groep werd uitgebreid geinterviewd. “We hebben gekeken naar hoe zij nieuws willen consumeren en op basis daarvan hebben de site aangepast. De uitslag was niet heel verrassend: de meeste mensen gaan naar een nieuwssite om op de hoogte te zijn van wat er in de wereld gebeurt, het bij blijven en up to date zijn met het nieuws”, aldus Hoofd Digitale Media bij de NOS, Lara Ankersmit.

De uitslag mag dan geen verrassing zijn, toch vormde het de basis voor de nieuwe site. “We hebben ons heel erg gericht op de nieuwsbehoefte van de grote groep die wil bijblijven. En als je nu op de site kijkt, zie je dat we een keuze maken: een paar grote verhalen uitlichten en daar de relevante artikelen bij plaatsen.” Daarbij wordt gebruik gemaakt van grote foto’s. “We willen meer met beeld gaan doen. We doen natuurlijk al veel met beeld in de zin van video en live streams. Met foto’s en beeld vertel je ook een verhaal, dus daar willen we meer mee uitpakken.”

Naast die veranderingen die direct voor het pubiek zichtbaar zijn, is ook het fundament van de site aangepakt. “Je ziet natuurlijk alleen de front-end maar we hebben daarnaast ook de hele back-end veranderd. Het CMS is veranderd en daarmee ook de werkwijze van de redactie en onze koers. We wilden het wel echt goed aanpakken in plaats van te zeggen ‘we doen wat mogelijk is op de bestaande structuur’.”

“Het belang van video first”

De nieuwe site van de NOS doet denken aan de sites die eerder dit jaar voor de Olympische Spelen en het WK werden opgetuigd. “De reactie’s op die twee sites waren heel positief, zowel vanuit het publiek, de consument, als vanuit de branche. Voor die Olympische Spelen-site hebben we zelfs nog de Spin Award gewonnen, dat is een leuke opsteker. De algemene lijn was dat mensen dat een prettige site vonden, daar zijn we eigenlijk op doorgegaan.”

Maar wat bij de Olympische Spelen of een WK nog wel goed mogelijk is, het aanleggen van mooie dossiers, is voor nieuws veel ingewikkelder. “Over een onderwerp als bijvoorbeeld verpleegtehuizen vind je in ons CMS wel 500 verhalen. Die kun je wel allemaal aanbieden in een dossier, maar dat is niet meer behapbaar voor een gemiddeld persoon.” Vandaar dat de dossiers in de nieuwe site tot het verleden behoren. In plaats daarvan wordt dus gekozen voor de drie belangrijkste nieuwsverhalen op een bepaald moment. Aan het hoofdverhaal worden handmatig vijf tot tien andere relevante verhalen gekoppeld. Dat kan om zowel oud als nieuw materiaal gaan. Zowel geschreven materiaal als video en audio.

NOS directeur Jan de Jong sprak eerder dit jaar over het belang van video. Zijn adagium toen: video first. Maar wie had verwacht dat video een prominentere rol zou spelen in de nieuwe site, zal teleurgesteld zijn. “We kiezen bij de artikelen voor een vorm van storytelling waarbij je een verhaal hebt dat verschillende elementen kan bevatten. Dus video, foto’s, quotes of een audiofragment.

Met video first wordt wat anders bedoeld: we gaan niet langer wachten met het maken van een item totdat er een uitzending komt. We maken het gewoon direct klaar, plaatsen het al op de website en gebruiken het in een uitzending over een uur of nog later. Dus het is meer een stroom: we zijn de hele dag door met nieuws bezig en de hele dag door kunnen we dat uiten op NOS.nl.”

“Learning by doing”

Wat nog niet helemaal af is, is het automatisch aanbevelen van verhalen. Het is ook de vraag of het werkt. “In retail kun je zeggen je hebt dat jasje bekeken, daar hoort dit bloesje bij want dat hebben andere mensen ook bekeken en gekocht. Maar dat is met nieuws natuurlijk anders. We zijn een journalistiek medium en als je alleen maar de meest gelezen artikelen plaats, krijg je een ander beeld dan wanneer je mensen bijpraat over wat het nieuws is. Maar we gaan daarmee experimenteren, ik ben ook benieuwd wat daar uit gaat komen.”

Wat wel duidelijk is: het personaliseren van nieuws, waarbij mensen kunnen aangeven ‘ik wil geen sport’ of ‘laat het buitenland maar zitten’, heeft geen prioriteit. “Mensen zeggen dat te willen, maar als puntje bij paaltje komt, dan vinken ze niks aan of uit. Dat kan zijn omdat ze de mogelijkheid niet helemaal hebben of er geen zin in hebben of het te veel moeite vinden.”

De nieuwe site is inmiddels een feit. Niet dat alles nu al helemaal af is. Tijdens de betafase kwamen ruim 5.500 punten van feedback binnen. Veelal complimenten, maar ook opmerkingen over zaken die het niet goed doen. Daar wordt allemaal naar gekeken en zo nodig nog aangepakt. Zoals er ook nog steeds gekeken wordt naar de zogenaamde distributiestrategie via social media.

Veel van de bestaande Twitter-accounts zijn inmiddels gesneuveld om er een paar over te houden waarop de NOS het hele jaar door aanwezig is. In toenemende mate handmatig, om een lange stroom tweets zonder liefde te vermijden. “Dat maakt de tweets interessanter. En het heeft ons ook veel meer volgers opgeleverd. (..) Het is meer learning by doing dan dat er een hele strategie achterligt. We doen dingen, proberen dingen en monitoren dat.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!