Kwart mediabudget Transavia naar internet

Kwart mediabudget Transavia naar internet

Zoals eerder aangegeven doet Peter Wiegman verslag van het MWG-Congres 2006. Een van de sprekers vandaag was Willem Hondius van Transavia. Hieronder de belangrijkste feiten uit zijn presentatie:

Transavia is volledig afhankelijk van internet als verkoopkanaal. Maar liefst 94% van de boekingen zijn online. De schaarste die het bedrijf heeft is het aantal stoelen dat verkocht kan/moet worden. Om de effecten van de media-inspanningen te meten worden deze gematcht met de verkoopgegevens en bezettingsgraad. Bereik wordt daar in meegenomen, klikpaden op de site worden vastgelegd, het zoekgedrag wordt geanalyseerd en via enquetes en e-mail (base = 500.000) verzamelt de vliegtuigmaatschappij veel informatie.

Hondius van Transavia geeft aan dat op dit moment 25% van het mediabudget naar online gaat en 75% naar offline. Een jaar geleden was dat nog 15%/85%. Hij voorziet dan ook dat de komende tijd nog meer naar online gaat ten koste van offline. Hij ziet dat door de inschakeling van online media de mediakosten per verkochte stoel de afgelopen tijd 25% zijn gedaald. Vooral televisie wordt door hem gezien als ‘duur’ en de impact wordt steeds kleiner. Bovendien zijn de offline media lastiger bij te sturen dan online media.

Bron: Mediaonderzoek.nl

Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • "de komende tijd nog meer naar online gaat ten koste van online."

    verder top

    geplaatst op
  • Had er zelf ook over heengelezen, inmiddels aangepast!

    geplaatst op
  • ja, hier wel en bij mij nog niet. ga ik ook maar doen. dank daan. vergeet niet, de stukjes zijn steeds in de pauzes gemaakt . . .

    geplaatst op
  • . . . en het is "per verkochte stoel" in de laatste alinea.

    geplaatst op
  • Ik zeg maar 1 ding: www.offlinemarketingsucks.nl :-)

    geplaatst op
  • tjonge tjonge het zal dan wel met een knipoog zijn maar ben benieuwd hoe daisycon zijn geld verdient als al hun adverteerders geen enkele vorm van offline marketing zouden inzetten. Ook en misschien nog wel vooral de affiliate netwerken plukken de vruchten van deze marketing investeringen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.