Klantgericht denken in de praktijk: een nederig voorbeeld

Klantgericht denken in de praktijk: een nederig voorbeeld

Soms helpen kleine gebeurtenissen je om een groter verhaal te vertellen. Terwijl ik zit te worstelen met allerhande deadlines (sorry, redactiemensen van het Marketingfacts jaarboek, ik doe wat ik kan), morgen en overmorgen ons congres organiseer en we er net zijn in geslaagd om Brian Solis in juni naar Antwerpen te krijgen, zie ik nog maar eens hoe eenvoudig klantgericht werken kan zijn.

Eén van de sprekers op ons Fusion Marketing Experience congres deze week is Kristin Zhivago. Ze schreef een boek over hoe bedrijven klanten moeten betrekken om tot resultaten te komen. Ik weet het: je hebt het al duizend keren gehoord.

Kristin legt in haar boek netjes uit hoe het moet (bespreking). Deze week en vandaag kon ik ook zien dat ze effectief doet wat ze predikt. Zo eenvoudig maar toch zo mooi en een les voor elke marketeer.

Kristin is dus spreker op het congres. Wie zijn haar klanten in dit geval? Ik. Wie zijn mijn klanten? De mensen die naar dat congres komen. Wat bieden we hen? Kennis. Waarom? Om de resultaten van hun marketinginspanningen te verbeteren.

Stel vragen – en liefst de juiste

Maar wat moeten we daarvoor weten? Wat hun marketinguitdagingen zijn, welke inspanningen ze doen om die te verbeteren en welke kennis ze nodig hebben om dat ook effectief te doen.

Dus wat doet Kristin? Ze mailt en telefoneert bezoekers. Ze stelt vragen. De juiste vragen. Op basis daarvan past ze volledig de exacte inhoud van haar dienst – in dit geval de kennis die ze deelt aan de hand van workshops en keynotes – aan. Het resultaat? De mensen die naar haar komen luisteren zijn gehoord, tevreden en geholpen op een geïnformeerde manier.

Geen of weinig technologie: een mailtje en een telefoontje. Ik zei het: zeer simpel maar tegelijkertijd zo efficiënt. Nu komt het moeilijke werk: denk eens na hoe hij voor jouw klanten het zelfde kan bereiken. En doe het dan ook in de praktijk. Misschien is er meer nodig dan enkele mails en telefoons. Maar de basis is dezelfde.

Dat is klantgerichte marketing. Zo eenvoudig en kort is dat soms. Nederigheid en luisterbereidheid. En er dan ook iets mee doen. Ongeacht het kanaal. Met alle platformen en technologieën die er vandaag zijn bij gekomen is er gewoon geen excuus. Vraag, analyseer, begrijp, lever waarde en verbeter. Voortdurend.

Je leest er alles over in Kristin haar boek.Terug naar de deadlines.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Klantgerichtheid: eigenlijk is er niets nieuws onder de zon. We moeten alleen opletten dat we door de bomen het bos niet meer zien, en ons niet laten afleiden, doordat we te veel binnenbrandjes moeten blussen. Al jaren leg ik de nadruk in mijn trainingen dat het grote sleutelwoord "interesse tonen in de anderen" is. Ook in bovenstaand artikel wordt hetzelfde gezegd, zij het op een andere manier. Of men nu leiding moet geven, commercieel moet werken of klantgericht moet omspringen met klanten, en ook met medewerkers, alles wordt zoveel gemakkelijker als men interesse toont in de anderen. Eva Joos.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.