Klantbeleving leidend in de nieuwe site van Easytobook.com

Klantbeleving leidend in de nieuwe site van Easytobook.com

Het hotelboekingsplatform Easytobook.com lanceerde vanochtend haar nieuwe website. In het redesign-proces heeft daarbij de klantbeleving een aanzienlijk grotere rol gespeeld dan techniek. Vanaf haar oprichting in 2004 is Easytobook.com op het gebied van websiteconversie voornamelijk bezig geweest met technische optimalisatie. Oprichter en CEO Omri Amir neemt met het nieuwe design afscheid van de ontwikkelingsmethodiek die zuiver gericht is op evolutionair ontwerp en gaat voor een revolutionair design.

Evolutionair vs. revolutionair

Evolutionair design is gericht op het verhogen van websiteconversie door een combinatie van A/B- of multivariate tests die wordt toegepast op de gebieden design, gebruiksvriendelijkheid en content.  Door het microniveau van dit soort wijzigingen gaat de samenhang en consistentie van de website snel verloren, met een lagere kwaliteit van interactie voor de bezoeker tot gevolg.

Bij revolutionair design wordt het oude design overboord gegooid ten faveure van een compleet nieuwe versie. Deze techniek wordt door vele organisaties vermeden uit angst voor een trendbreuk, met verlies van herkenning van de website en uiteindelijk van klantconversie als gevolg. Omri Amir gelooft dat dit verlies kan worden omzeild door de gebruiker niet alleen centraal te stellen in het eindproduct, maar deze ook een nadrukkelijke rol te geven in het designproces.

Betrek de eindgebruiker

Amir is ervan overtuigd dat het betrekken van de klant in het designproces essentieel is. De strijd om de optimalisatie van websites kan in de toekomst niet meer gewonnen worden zonder de mening van de klant mee te nemen. “De klant kent de weg en eist een nieuwe benadering waarin hij zichzelf herkent. Dat bepaalt de winst van de toekomst en die richting zullen wij ook in de komende jaren nadrukkelijker volgen”, zegt Omri Amir.

Bij input en tests van voorbeeldpagina’s zijn trouwe klanten en de meest actieve Facebook-fans betrokken om het uiteindelijke product te optimaliseren. “Dit is gebeurd op vier verschillende niveaus”, vertelt Wouter Blok, CMO bij EasytoBook. “Afgelopen zomer hebben wij bij WUA onderzoek gedaan naar de mening van de doelgroep over de websites van concurrenten, hier kwamen duidelijke adviezen uit voor onze eigen website. Hierna zijn verschillende Photoshop-designs voorgelegd aan vaste klanten, medewerkers en usability experts via Usabilla en Verify. Met Usertesting hebben we op eerdere versies van de website feedback gekregen van verschillende soorten gebruikers die ervaren zijn met het beoordelen van websites. Als laatste hebben we al wekenlang intern de nieuwe website draaien op afdelingen waar de klanten worden geholpen, de feedback van deze medewerkers was voor ons zeer waardevol.”

De nieuwe EasytoBook.com

Easytobook.com beschrijft de eigen website als "een open, aantrekkelijk en volledig functioneel platform". Het nieuwe design bevat grotere afbeeldingen van betere kwaliteit van steden, trekpleisters en natuurlijk de accommodaties. Het boekingsproces is versimpeld, door duidelijkere knoppen, betere sturing en interactieve functionaliteit voor het ‘locatie’-gedeelte van de hotels. Wouter Blok is blij met het nieuwe design: “We zijn onwijs trots, het was gaaf om over te gaan op een totaal nieuwe website en afscheid te nemen van de oude”.

Hompe Heijmerink, de nieuwe COO van Easytobook.com: “De emotionele drijfveren van de bezoekers waren voor ons leidend, niet de techniek. Als de aanloop beter verloopt voelt het vinden en boeken van een hotel minder als huiswerk en meer als het begin van een reis.”

In mijn ogen maakt Easytobook.com een gedurfde stap met dit redesign. De eerste reacties van vakgenoten op Twitter zijn positief, maar inzicht in de resultaten voor de conversie wil men niet geven. Het zal dus nog wel even duren voordat de echte gevolgen op het bedrijfsresultaat zichtbaar worden.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Nice job guys. Veel positieve geluiden gehoord vandaag.

    geplaatst op
  • Mijn eerste reactie:
    Erg mooie cleane functionele website.

    Mijn tweede reactie:
    "Door het microniveau van dit soort wijzigingen gaat de samenhang en consistentie van de website snel verloren, met een lagere kwaliteit van interactie voor de bezoeker tot gevolg."

    Ik snap niet helemaal wat hij hiermee bedoelt. Met conversieoptimalisatie (idvv AB tests) gaat de samenhang verloren en is er geen consistentie meer? Kan me niet voorstellen dat dat het enige is wat hij hierover te zeggen heeft. EasyToBook test toch al jaren? Vielen de resultaten zo tegen?

    Mistten er wellicht teveel grote cruciale dingen aan de oude site dat men liever voor een nieuwe website wilde kiezen?

    Ik ga er nu in ieder geval vanuit dat ze nu lekker gaan door optimaliseren en niet over 3 jaar weer met een compleet nieuwe website gaan komen. Eeuwig zonde :-).

    Verder nog wat 'kleine' dingetjes:
    * Best Rate Guarantee op homepage, mag van mij prominenter en dichterbij de button. Lijkt me nogal een mooie UBR. Deze komt op boekingspagina niet meer terug. Waarom? Onder Book now button zou dat niet misstaan :-).

    * Zoek maar eens op Houten. Daar zijn geen hotels gevonden. Conversiemisser. Laat dan in ieder geval hotels in de omgeving zien ;-).

    * Maar 1 conversiebutton op hotelpagina? Wat wil je van me onderaan de pagina? groene button past daar ook nog prima :-)

    * http://www.easytobook.com/en/netherlands/utrecht/utrecht/apollo-hotel-utrecht-city-centre/
    Klik je op groene button krijg je een datumprikker die ik niet thuis kan brengen.

    * Mooie maptool! Routeplanner vanuit station, vliegveld of mij thuis zou dan nog mooie toevoeging zijn.

    * Als je een foto aankikt op hoteldetailpagina, mis ik in dat scherm nog een mooie groene button om te boeken ;-)

    geplaatst op
  • Hi Mike,
    Dank je wel, fijn te lezen dat je het clean en functioneel vindt!
    Dit nieuwe design komt op een compleet nieuw platform, welke uitermate geschikt is voor tests. Op het oude platform deden we inderdaad AB, maar door de verouderde techniek hadden we niet zo snel tot de huidige standaard van design zouden kunnen komen. Wat we hier laten zien is dat je niet per se de AB route hoeft te bewandelen, mits je de klant mee neemt in alle stappen van je design proces.
    De feedback is erg waardevol voor ons, ik nodig je graag uit om een keer bij ons langs te komen, kunnen we ook meer info met je delen. :)
    Groetjes,
    Wouter.

    geplaatst op
  • @Wouter:
    De klant weet niet wat hij wil als je het hem vraagt ;-P

    Ga graag op je aanbod in.

    geplaatst op
  • Opvallend dat jullie hebben gekozen voor een integratie van Tripadvisor. Is natuurlijk wel de grootste bron, maar ik vind het best storend dat ik als Nederlander op jullie site kom en dan word geconfronteerd met reviews die niet in het Nederlands zijn. Aantal Nederlandse reviews neemt ook niet snel toe.

    Dat weten jullie ook wel natuurlijk, maar toch besloten om voor deze oplossing te gaan?

    geplaatst op
  • Evolutie of revolutie is geen keuze van links of rechts. Dit zijn methodieken die beiden in de gereedschapskoffer zitten.

    Het was nu tijd voor een nieuwe basis bij EasyToBook. Men had door evolutie veel geleerd en de grenzen gezien. Nu na de revolutie de nieuwe basis staat zal men weer met frisse zin verder gaan met evolutie en deze nieuwe basis stap voor stap verder verbeteren. De learnings hiervan kunnen weer tot (kleine) revoluties leiden etc.

    Er zal dus geen sprake zijn van afscheid van evolutie. Als dan wel zo is, dan hoor ik dat graag van Wouter en hoeft Mike ook niet meer langs te komen :-)

    Gefeliciteerd met de launch E2B! Benieuwd naar gedrags impact bij de bezoekers, nog even wachten :-)

    geplaatst op
  • Mooie gewaagde stap om volledig over te stappen maar uiteindelijk is er geen andere keuze! Vind het design met de functionaliteiten erg mooi tov de vorige site. Nice Job Blok!

    geplaatst op
  • De site ziet er aansprekend uit. Wat mij direct opviel is dat het erg veel lijkt op Booking.com wanneer je naar de resultaten bekijkt van een zoekopdracht. Ook soortgelijke elementen zoals we die zien bij booking.com.

    De woordencombinaties 'evolutionair design' en 'revolutionair design' zijn daarom ook ongelukkig gekozen. Volgens mij wordt er bedoeld dat de processen voor een ander design evolutionair of revolutionair zijn verlopen. Dat is wat anders. Het nieuwe design is in ieder geval niet revolutionair.

    Het is overigens jammer dat de domeinnaam Easytobooking.com al bezet is ;-)

    geplaatst op
  • @Serge Dank je voor je feedback. We hebben voor http://www.wouterblok.com/tripadvisor-ads-2-orange-partners-kayak-and-e "title="Easytobook.com integreert Tripadvisor" target="_blank"]deze[/url] redenen gekozen voor Tripadvisor. Helaas zijn hun vertalingen niet van de kwaliteit die wij graag zien. Derhalve hebben we engels aangeboden in de site. Ik neem je punt mee zodra we verder gaan ontwikkelen aan de reviews.

    @Ton zo is het maar net! :) Tot snel, zodra we toe zijn aan de volgende stap in het maturiteits model.

    @Gerben De kudos gaan naar het R&D team, they made it happen. Maar bedankt!

    @Robert-Jan Blij te horen dat het je aanspreekt. Inderdaad hebben hotel boeking sites overeenkomstige elementen als filters, kaart, aantal kamers, reviews. Hierin is er geen uniek. In de manier waarop wij het tonen en de interactie hebben we imho wel degelijk afstand genomen van de competitie. Maar ik besef me dat mijn mening lichte bias bevat. Die URL is idd al van een affiliate, maar je vind vast nog wel een andere link om een affiliate mee te worden van ons. ;)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.