Klaar voor dé marketingactie die jouw doelgroep bereikt, raakt en beweegt?
Checklist: zeven vragen om te bepalen wat jouw klant écht wil
“Een marketingplan. Goed verhaal. Maar kunnen we nu eerst over tot actie?” Het zal je verbazen hoe vaak ik deze vraag krijg. Als we het hebben over hoe je marketing moet inzetten om de juiste klanten aan te trekken en meer te verkopen, dan willen veel ondernemers metéén actie. I get it, ze willen resultaat. Maar als je er over nadenkt is het niet logisch.
Als je een vakantie wilt plannen zeg je toch ook niet: “Leuk, maar zullen we wel alvast beginnen te rijden?” Natuurlijk, als je per se wilt starten, kun je alvast beginnen met wat dingen in de auto leggen die je sowieso nodig gaat hebben. (Euh, een tandenborstel? Dat boek dat je nog wil lezen?) Maar als je nog niet weet waar je naartoe gaat en wat je daar gaat doen, loop je al gauw vast in de juiste beslissingen nemen.
Als je niet weet of je wel de juiste doelgroep in je mailinglijst hebt staan, wat ga je dan precies zeggen?
Zo is het ook met marketing. Als je wilt kunnen we nú beginnen met je social posts en je nieuwsbrief versturen. En ja, natuurlijk helpt dat wel wat in je zichtbaarheid. Maar als je niet weet of je wel de juiste doelgroep in je mailinglijst hebt staan, op basis waarvan zij beslissen om van je te kopen en waarom zij voor jou of je concurrent kiezen… wat ga je dan precies zeggen? Hoe zorg je dan dat die nieuwsbrief echt aanzet tot actie?
Gun jezelf eerst inzicht, daarna pas klaar voor actie!
Mijn advies is daarom altijd om een stap terug te doen. Vraag, test, onderzoek! Wil je weten of jij al klaar bent om over te gaan tot actie… of dat je beter eerst wat tijd kunt besteden aan onderzoek, bijvoorbeeld over je doelgroep en je concurrentie? Hier een handige checklist om te toetsen waar jij staat.
De checklist: zeven vragen over jouw klant
-
Wie is die klant van dat lievelingsproduct of die lievelingsdienst waarvan je meer wilt verkopen? Bijvoorbeeld: Heeft hij (of zij) kinderen? Welke zenders kijkt of luistert hij? Welke ‘tone of voice’ spreekt hem aan? Kruip echt eens in de huid van je klant. Alleen dan kun je begrijpen hoe je hem bereikt, raakt en beweegt!
-
Wat wil hij oplossen met jouw product of dienst, wat hij niet kan oplossen met het product of de dienst van een ander? Denk aan: Waar moet je hem op aanspreken? Hoeveel ‘last’ heeft hij ervan dat hij jouw product of dienst nog niet heeft? Kun je die last uitvergroten? Welke eigenschappen van je product of dienst moet je highlighten om z’n aandacht vast te houden? En wat kun jij bieden wat je concurrenten niet aanbieden? Dit is je onderscheidend vermogen.
-
Waar zoekt hij naar de oplossing? Zoals: Zit hij op Facebook of luistert ie liever podcasts? Gaat hij graag naar events of heeft ie daar écht geen zin in? Zit hij elke vrijdagavond in zijn favoriete kroeg? En staat hij elke ochtend in een bushokje op weg naar werk? Zo kom je te weten waar je marketingacties moet vertonen om hem te bereiken.
-
Waarom kiest hij voor de ene oplossing en niet de andere? Denk aan: Wat maakt dat jij een streepje voor hebt op je concurrenten? Hoe krijg je dat uitgelegd? Hoe vergelijkt hij de ene oplossing met de andere? Waarop let hij tijdens het vergelijken? En waaraan dreig je die klant te verliezen aan de concurrent? Kun je hier iets tegen doen?
-
Wanneer zoekt hij naar de oplossing? Zo bepaal je de timing van je marketingacties. Is er een specifiek moment in het jaar dat je ‘top of mind’ moet zijn bij de klant? Net na de zomer als iedereen weer gaat werken? Of juist midden in de vakantie als mensen veel vrij zijn en de zomer in hun bol hebben? Maar ook over de timing in de week of zelfs op de dag kun je meer te weten komen. Wat is het moment dat hij open staat voor nieuwe ideeën? ’s Avonds als de kinderen op bed liggen? Of ’s ochtends als hij in de trein zit naar werk en z’n hele social media doorspit?
-
Hoe wil hij jouw product of dienst afnemen en gebruiken? In welke vorm moet je het aanbieden? Een eenmalige aanschaf, of liever een service-abonnement? Wil hij eerst uitproberen of zo snel mogelijk van start? Wat heeft hij nodig om overtuigd te raken van de verkoop? Zo ontdek je welke call-to-action in je marketingacties het meest zal aanspreken.
-
Hoeveel heeft hij ongeveer over voor jouw product of dienst? Heb je enig idee? Dit is nu typisch een vraag die je gewoon kunt stellen aan twintig potentiële klanten. En dan natuurlijk niet vanuit “Wat zou je hiervoor willen betalen?”, maar “Wat heb je ervoor over om je probleem op te lossen?” Misschien kom je erachter dat je tarief veel lager is dan wat de klant er voor over heeft en hij je daardoor niet serieus neemt. Of je tarief ligt te hoog en je verkoopt veel beter wanneer je je dienst opdeelt in drie kleinere diensten.
Kon je elke vraag blind beantwoorden? Dan ben je klaar voor actie! Je acties zullen goed aangepast zijn op je doelgroep en je duidelijk positioneren en onderscheiden in de markt, zoals nodig. Kun je sommige vragen niet met zekerheid beantwoorden? Gun jezelf dan wat tijd om de antwoorden te vinden.
Met een beknopt klantonderzoek, slechts een paar diepte-interviews of een concurrentie-onderzoek kom je al een heel eind. Het geeft altijd inzichten die je direct kunt toepassen en die je bovendien voorsprong geven op je concurrenten. Je zult zien dat je met de antwoorden alle volgende marketingacties effectiever maakt!
Open de checklist in een nieuw scherm om hem goed te kunnen lezen.
Goed inzicht maakt effectiever
Je snapt het: meer inzicht in je doelgroep, concurrentie en eigen onderscheidend vermogen maakt je nou eenmaal effectiever. Dus, ja… we kunnen alvast in de auto gaan zitten, maar zullen we dan eerst bepalen waar we heen gaan (en of we gaan kamperen of citytrippen) voordat we de motor starten?