Kijkje in de spraakgestuurde keuken van Google Home

22 oktober 2018, 06:00

Merken als Philips en Albert Heijn adopteren voice-revolutie

De komst van Google Home naar Nederland wordt belangrijker dan de lancering van Google Assistant. Daar liet de techreus weinig twijfel over bestaan tijdens een exclusieve ‘Google Homewarming’ in een speciaal ingericht appartement pal tegenover het Rijksmuseum in Amsterdam. Marketingfacts was erbij en kreeg een voorproefje van de voice-ambities die Google deelt met zijn launching partners Albert Heijn, Auping en Philips. “Hey Google, wat eten we vanavond?”

Daar staan we dan, in groot gezelschap bijeen in een van de duurste panden van Amsterdam. Vanaf het balkon kijk je naar binnen bij buurman Rijksmuseum. Hier in deze stadsvilla geen oude meesters aan de muur, maar wel een huis dat tijdelijk is volgestouwd met de allernieuwste technologie van Google en Philips. De drank vloeit ook zonder voice-commando’s rijkelijk en de catering is in handen van het team van Google Food en instap-partner Albert Heijn, die prima thuis blijken te zijn in gezonde en hapklare fingerfood. Er zijn slechtere plekken om een vrijmibo te vieren.

“Google Home moet Nederland veroveren”

De ‘Homewarming’ aan de Jan Luijkenstraat is het startschot voor de Nederlandse uitrol van Google Home, dat vanaf woensdag 24 oktober 2018 in de winkels ligt. Google’s praatpaal moet ook Nederland gaan veroveren, dus worden alle registers opengetrokken. Niet alleen feestelijk, maar ook door heel veel technische toepassingen spelenderwijs te laten zien. Zo krijgen we demonstraties in de woonkamer, slaapkamer en keuken. Maar daarover straks meer.

Adoptie van spraaktechnologie

Marketingfacts spreekt deze vrijdag uitgebreid met Pim van der Feltz, CEO van Google Nederland. “Dit is de toekomst van het internet”, zegt hij vol overtuiging. Het is natuurlijk altijd een beetje biased om je eigen gezin als voorbeeld te gebruiken (een directeur of marketeer is niet automatisch zijn eigen doelgroep), maar in huiselijke kring zag Van der Feltz wel van dichtbij hoe razendsnel de voice-toepassingen worden omarmd.

“Ik geloof zeker dat Nederland de spraaktechnologie op heel korte termijn gaat adopteren”, zegt de Nederlandse Google-baas. “Straks gaan we hardop echt alles vragen. Zeker in het begin zul je niet altijd het antwoord krijgen dat je zoekt, maar daarom was het voor Google van groot belang om samen met 35 grote Nederlandse merken van start te gaan.”

Bij de lancering van de Nederlandse versie van Google Assistant (in dit lokale geval dus de ‘Assistent’) werd al direct duidelijk wie die tientallen partners zoal waren: van KLM tot Bol.com, maar toch vooral veel retailers en mediabedrijven. Voor al deze bedrijven betekent het iets compleet nieuws om hun dienstverlening aan te bieden als voice-service. Dat is een kwestie van voortdurend leren en elkaar helpen. Ideaal ook voor Google om de eigen technologie te optimaliseren. Want laten we eerlijk wezen: ook tijdens deze feestelijke lancering levert lang niet elk voice-commando een zinvol antwoord op.

Hoe werkt Google Home?

Eerst even de techniek toegelicht, voor wie dat nog niet helemaal helder heeft. Google beschikt over twee soorten slimme speakers: Home en Home Mini. Een compacte ‘praatpaal’ en ronde micro-speaker. Beide Google Homes kunnen meerdere gebruikers in een huishouden helpen dankzij Voice Match, zo meldt het bedrijf. Die technologie stelt Google Home in staat om stemmen te onderscheiden, zodat het antwoord op een vraag als “Wat staat er in mijn agenda?” geheel is afgestemd op degene die de vraag stelt.

“Dankzij Voice Match kan Google Home stemmen van elkaar onderscheiden”

Bovenop de Google Home zitten vier led-lampjes die aanspringen als iemand de woorden “Hey Google” of “Oké Google” uitspreekt. Home bevat meer functies dan we al kenden van Assistant. Zo kun je met je stem ‘smart home’-apparaten bedienen, zoals slimme lampen van Philips Hue of de thermostaat van Nest. Verder kunnen gebruikers luisteren naar muziek via onder meer Spotify en YouTube Music, of via de televisie content afspelen van diensten als Netflix en YouTube – mits ook in het bezit van een Google Chromecast.

Demonstraties van Albert Heijn en Philips

Hoe functioneert dat ‘smart home’ in de praktijk? In het speciaal ingerichte Google-huis zijn drie partners aanwezig: Albert Heijn, Philips en Auping. Aan het woord komen Wouter Kolk (Albert Heijn) en Hellen van der Plas (Philips). Kolk benadrukt net als Van der Feltz dat smart speakers vooral een uitkomst zijn voor in de keuken. Ideaal als je je handen vol hebt aan meerdere pannen of als diezelfde handen vol zitten met bakmeel of olie. Daarom zet Albert Heijn vol in op recepten bij zijn spraakdienst. Kolk: “Klanten vinden voice belangrijk. Toch moeten we nog veel leren. Zo zijn onze recepten nog te lang om goed voor te lezen.” Kortom: ook Appie is nog druk doende om voice te finetunen, maar lijkt er wel echt voor te willen gaan.

Philips Lighting (dat tegenwoordig Signify heet) is al langer op zoek naar slimme toepassingen voor woningverlichting. Spraaktechnologie maakt het extra gebruiksvriendelijk om lichten sfeervol te dimmen of met kleuren te spelen. Hellen van der Plas laat dat zien tijdens haar presentatie, al blijkt vrij snel dat spraakopdrachten in een drukke ruimte niet altijd even goed worden opgepikt door Google Home en de Hue-lampen van Philips.

“We blijven leren: zo zijn onze recepten nog te lang om goed voor te lezen”

Datzelfde euvel blijkt tijdens de demonstraties in de slaapkamer en de keuken. Een Google-medewerkster loopt diverse kenmerkende ‘slaapkamervragen’ door, maar moet haar vragen veelvuldig herhalen. Hilariteit alom als ze de televisie wil activeren met haar favoriete tv-programma, maar in plaats daarvan een YouTube-video van een paardenstal krijgt te zien.

Het promoteam in de keuken loopt helemaal vast als het gaat om recepten en bijpassende wijn uitkiezen. ““Hey Google, wat eten we vanavond?” (…) Hmm, bij de generale repetitie ging dit wel goed.” Afijn, kinderziektes horen erbij als je iets nieuws lanceert.

Loopt Nederland warm voor voice?

Dat de wil er is bij Google en zijn partners om van voice een succes te maken is zonneklaar. Toch kun je je afvragen of het nuchtere Nederland wel warmloopt voor een smart speaker. Afgelopen voorjaar scoorde Amazon bij de Super Bowl met een komische commercial waarin de eigen slimme speaker Alexa haar stem kwijtraakte. Wat opviel bij de ontvangst van die tv-spot in Nederland was het kritische commentaar op de ‘praatpaal’ van Jeff Bezos. “Ik ga toch zeker niet in mezelf lopen praten?”

We vragen het aan Van der Plas, die met Philips Hue al flink aan de weg timmert. “Uit eigen onderzoek blijkt zeer zeker interesse voor spraaktechnologie. Toch moet dit in de praktijk natuurlijk altijd nog vorm krijgen. Wij zien echter dat consumenten hier serieus voor open staan.”

“Merken moeten een stem uitkiezen die echt aansluit bij hun positionering”

Van der Feltz schetst nog een andere uitdaging voor bedrijven die in zee gaan met voice: welke stem kies je, en welke tone of voide? “De stem die je kiest moet aansluiten bij je positionering als merk. Dat luistert heel nauw. Wil je serieus klinken of juist grappig. Dat moet je allemaal vooraf goed hebben doordacht.”

Voorop staat natuurlijk de vraag of de techniek doet wat hij moet doen. Het succes van Google Home hangt in grote mate af van de intuïtieve en foutloze werking ervan. De ‘Homewarming’ laat zien dat commando’s geregeld twee of drie keer moeten worden gegeven voordat de spraakdienst er tabak van kan maken. Dat gaat natuurlijk ten koste van te verwachten tijdwinst en gemak.

Toch zou het flauw zijn om Google Home het nadeel van de twijfel te geven op basis van een eerste demonstratie. Daarom gaat Marketingfacts zelf actief met de slimme speakers van Google aan de slag en koppelen we binnenkort terug hoe werkbaar en vanzelfsprekend dit onze woonsituatie verandert. Oftewel: hoe toekomstbestendig is die toekomst van het internet precies? Je leest het op Marketingfacts.

Jeroen Mirck
Communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk

Jeroen Mirck (1971) was hoofdredacteur van Marketingfacts van januari 2018 tot augustus 2020. Momenteel is hij communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk. Eerder was hij journalist voor media als Adformatie, MarketingTribune, Emerce en De Ondernemer.

Categorie
Tags

7 Reacties

    E.H. Batenburg

    Wanneer komt de Google Home Hub naar Nederland?


    22 oktober 2018 om 20:32
    J. Jansen

    Wat ik graag zou willen weten is wat het antwoord van dhr Van der Feltz is op het feit dat alle gesprekken opgeslagen worden op de Google-servers. Hoe zit het met de privacy-zorgen? Daar hoor en lees ik niks over. Ik neem aan dat dit in een volgend artikel wel ter sprake zal komen?


    23 oktober 2018 om 09:49
    René

    Waarom direct zo pedant reageren, meneer Jansen? “Ik neem aan dat dit in een volgend artikel wel ter sprake zal komen.”

    U kunt het ook gewoon vragen, komt een stuk positiever over.


    23 oktober 2018 om 14:44
    Robert

    Google beschikt over meer dan twee slimme speakers. Naast het niet beschikbaar zijn van de Google Hub, is ook de Google Home Max hier niet verkrijgbaar. Erg jammer.

    Aan de andere kant, ik heb al een tijdje mijn huis volstaan met Google Home Mini’s (8 stuks) die van alles aansturen.

    Helaas (nog) niet alles direct, dus soms via IFTTT en onlangs Stringify ontdekt wat ook haar specifieke toepassingen heeft.

    Wat ik ermee aanstuur? Mijn gordijnen, mijn screens, mijn uitklapzonnescherm, mijn dakterrasoverkapping, mijn laders, mijn TV-combo’s (TV met Chromecasts en aparte soundbars), mijn radiatorkranen, lichten (niet alleen Philips Hue, overigens … dat wordt toch wat begrotelijk en niet allen smart lights) en mijn kerstboomverlichting (binnenkort heeft Twinkly directe ondersteuning).

    Radio door het hele huis luisteren (ben meer van praatprogramma’s dan muziek), Spotify (om mee in slaap te vallen is de geluidskwaliteit voor mij goed genoeg… zou graag een Google Home Max willen hebben) en Netflix kijken. Werkt allemaal uitstekend.

    Deursloten zie ik me er niet snel mee bedienen (al ondersteunen deze alleen het op slot zetten en niet het van het slot halen via spraak) en magnetrons en waterpoloërs vind ik ook nog wat riskant.

    Een jaar geleden zei ik nog: dat gaan we nooit doen. Maar toen ik merkte dat logees toch wat moeite hadden met de afstandbediening om lichten en gordijnen te bedienen in de logeerkamer, dacht ik: laat ik eens een Google Home Mini proberen (nooit meer dan €40 per stuk betaald, overigens).

    Ontzettend leuk speelgoed. En ja, wel een potentieel privacyprobleem. Maar, zonder dat te willen bagataliseren, dat is gewoon buiten rondlopen tegenwoordig ook al.

    Op het moment doe ik overigens alles in het Engels. Nederlands al geprobeerd, maar dat zou pas vanaf morgen echt goed ondersteund worden (er zouden updates komen van software/firmware). Als het goed werkt, stap ik wellicht over…


    23 oktober 2018 om 18:48
    G.R.P

    Ik heb al een tijdje de Google home en Google home mini in huis. Hele leuke dingen. Tv’s zijn goed aan te sturen dmv. Google chromecast. De Ikea Tradfri lampen doen het ook heel goed met Google home.

    Mijn home automation gebruikt nu Home Assistant op de Raspberry Pi als basis. De Google home’s zijn daar een welkome aanvulling op. Lampen gaan aan als de zon onder gaat en als ik dan de tv aanzet, gaat de woonkamerverliching op 35%. Doe ik de tv uit gat de verlichting naar 45%. En als je dan zegt: “hey Google, goodnight” , krijg ik het weer van de volgende dag te horen en gaat alle verlichting beneden uit en badkamer en slaapkamer verlichting aan.

    Mijn zus heeft gisteren de Google home hub voor mijn gekocht in New York. Ik krijg hem morgen en ben erg benieuwd.


    23 oktober 2018 om 22:16
    jeroenmirck

    Dank voor het delen van jullie ervaringen, Robert en G.R.P. Ik ben benieuwd hoe snel de smart speaker een vlucht gaat nemen in Nederland.


    25 oktober 2018 om 11:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!