Kiev International Advertising Festival

6 juni 2006, 03:56

7th Kiev International Advertising FestivalIk ben net terug uit Kiev, Oekraïne, waar Novocortex deelnam aan de 7e Kiev International Advertising Festival (KIAF). KIAF lijkt het meeste op Cannes Lions – veel inzendingen uit verschillende landen en veel categorieën in 15 competities, van tv en radio tot direct marketing en internetreclame. KIAF richt zich vooral op reclamemakers uit de voormalige Sovjetrepublieken. Novocortex mocht deelnemen aan het festival omdat onze inzending – iDEAL Winkelplein – grotendeels in Wit-Rusland was ontworpen en gemaakt.

Na de oranje revolutie van 2004 is Oekraïne veel makkelijker te bereiken – EU-burgers hebben geen visum nodig, en het is maar 2,5 uur vliegen vanuit Amsterdam. In Kiev merk je gelijk dat er steeds meer Westerse bedrijven en producten naar Oekraïne komen. Geen wonder – Oekraïne en andere Oost-Europese landen zijn zeer aantrekkelijk geworden, omdat zij de laatste jaren groeipercentages laten zien die 2-3 keer hoger liggen dan in West-Europa. En sommige branches groeien nog harder dan het gemiddelde 6% per jaar, zoals financiële diensten, mobiele telefonie en autoverkoop. Stijgende concurrentie zorgt voor grotere marketing- en reclamebudgetten, en voor groeiend professionalisme van reclamemakers. Een leuke illustratie is een Oekraïnse supermarktschap met honderden flessen wodka – in alle kleuren, maten en zelfs smaken. Probeer eens een nieuw merk op dat schap te krijgen:-)

Wodka in een Oekrainse supermarkt

De groeiende rol van reclame was te zien aan het aantal inzendingen van Kiev International Advertising Festival. Sinds 2000 is dit aantal gestegen van 944 tot 2109. En het aantal deelnemers – van 176 tot 424 uit 12 landen. De meeste inzendingen waren in de Grafisch Design competitie (407 inzendingen), TV Reclame (344) en Print (299). Logisch, want de meeste reclamecampagnes die ik op het festival heb gezien waren vooral gericht op de korte-termijn verkoop. Televisie, buitenreclame en verpakking zijn hiervoor de belangrijkste media. Internet (232 inzendingen) en mobiel werden vooral ingezet voor (eenmalige) promo-acties.

Op het festival had de TV Reclame competitie het hoogste niveau volgens de festivaldirecteur Maksym Lazebnyk. Grand Prix werd gewonnen door JWT/RAVI uit Oekraïne met de spot “Every Second Ukrainian Drinks MacCoffee / Cinema” (kies English, en dan Downloads en MacCoffee Cinema). Ook het Letse bureau Zoom!, het Oekraïense Sahar en het Russische BBDO wonnen veel prijzen en vielen op. Veel prijzen waren overigens gewonnen door onafhankelijke bureaus die nog niet overgenomen zijn door grote Westerse netwerken.

Gelukkig kwam Novocortex ook met een prijs terug – de 1e prijs (goud) in categorie Internet Diensten voor iDEAL Winkelplein, die wij samen met Wit-Russische Astronim* hebben gemaakt voor de Rabobank. Er zijn in totaal 7 gouden prijzen uitgereikt in 10 categorieën van de Internet Design competitie. De jury vond dat het ontwerp van iDEAL Winkelplein optimaal bijdroeg aan zijn doelstelling – laten zien dat online winkelen en afrekenen met iDEAL net zo leuk, veilig en vertrouwd kunnen zijn als een dagje winkelen in de echte stad.

Hieronder nog een aantal winnaars in categorie Internet:

Flash animatie S7 Airlines door Actis Systems uit Rusland, website Packshot Exhibition door Pilotazh Studio uit Rusland, website KAK Magazine door DesignDepot uit Rusland, website Juicy Fruit door BBDO Interactive uit Rusland.

En nog een aantal winnaars in categorie Print:

Poster voor buitenreclame “Hungry Student is Dead Student” gemaakt voor MaterFoods/Snickers door BBDO Moskou.

Hungry Student is Dead Student

Poster “Anger” door Leo Burnett Vilnius, Litouwen.

Anger

Buitenreclame “UkrAuto” op bussen door OLEK’S uit Oekraine (kijk goed – er staat echt geen auto naast de bus).

UkrAuto

Serge Fenenko
Strategy Director bij Novocortex

Strategy Director van het internet marketingbureau Novocortex, na 7 jaar marketing en business development bij Rabobank. Novocortex is gespecialiseerd in interactieve marketing en Internet Strategie Audits. We werken internationaal - in Nederland, Zwitserland, Rusland, Oekraïne, Kroatië etc. Novocortex maakt interactieve campagnes, virals en iPhone games die aandacht in sociale media en prijzen op internationale festivals winnen.

Categorie
Tags

4 Reacties

    frank devos

    proficiat met de prijs daar in Kiev. Ik hoorde net dat MCCOFFEE daar de grote prijz gewonnen heeft. Ik was de regisseur daarvan. Weet je nog meer over de MCCOFFEE campaign of die ook andere prijzen heeft gewonnen.

    bedankt

    frank Devos (Bekgie)

    http://WWW.LOVO.BE


    9 juni 2006 om 07:03
    serge.fenenko@novocortex.com

    MacCoffee heeft de volgende prijzen gewonnen:

    – 1e prijs in de TV Reclame competitie voor de Bus en Office commercials,

    – Grand-Prix van het festival met de Cinema commercial


    13 juni 2006 om 13:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief