Is MSN Search spam vriendelijker geworden?

17 februari 2006, 08:46

Gisteren melde Remi dat MSN search een nieuwe layout heeft. Het lijkt alsof MSN niet alleen haar layout en adCenter systeem heeft veranderd, maar ook haar zoeksysteem. Het lijkt nu een stuk spam vriendelijker. Een zoekterm als cars levert 7x cars.com in de top 10!

Bron Oliman

Arash Rahmani
Digitaal strateeg bij Rahmani.nl

Als digitaal strateeg help ik organisaties om online meer groei te realiseren. Mijn eerste contact met online marketing was in 1994 toen ik mijn eigen BBS lanceerde en deze door middel van cd’s en andere BBS systemen ging promoten. Tegenwoordig focus ik me op digitaal strategie en informatiebeveiliging vanuit een breder perspectief. Ik geloof dat er één rode draad moet lopen door de offline en online activiteiten. Informatiebeveiliging dient onderdeel van de processen en cultuur te zijn. Helaas gebeurt dit nog steeds niet bij veel bedrijven.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Arash

    @Spike

    Tot enkele dagen terug werden deze vormen van spam door MSN search gefilterd. Hiermee lijkt MSN search nu nog spam vriendelijker te zijn geworden. In mijn ogen een achteruitgang, als het gaat om het leveren van zoekresultaten met kwaliteit.


    17 februari 2006 om 09:15
    Remi

    Vreemd, ik ben er niet diep ingedoken, maar het is me een beetje onduidelijk waarom deze pagina’s zo goed scoren.

    Het lijkt me voor de user experience niet goed dat een site zo vaak voorkomt, maar dat is op zich niet per se spam. Ze hebben subdomeinen voor allerlei regio’s en subdomeien voor bijvoorbeeld de dealers. Als dat uit usability oogpunt is gedaan omdat ze bijvoorbeeld mensen uit Tennessee de mogelijkheid willen geven alleen het aanbod uit Tennessee te zien, zie ik wat dat betreft niet zo’n probleem. Het is legitiem om subdomeinen te maken om bezoekers te segmenteren.

    MSN zou alleen, zoals veel andere zoekmachines doen, maximaal 2 resultaten van 1 domein moeten tonen, dus alleen de 2 beste.

    Een ander verhaal wordt het als er daarnaast ook gespamd wordt, ik zie wel wat vage meta-refreshes, dus wellicht zit er meer achter. Heb nu alleen geen tijd er diep in te duiken. Wel een interessante ontwikkeling.

    En ja, MSN moet hard werken aan het spamprobleem. Google moet dat ook, maar die loopt wat dat betreft wel een stapje voor.


    17 februari 2006 om 09:52
    Schooljuf

    Argh! Spam is niet vriendelijker geworden. MSN is misschien spamvriendelijker geworden.


    17 februari 2006 om 09:52
    yvoschaap

    Ik zie dat mijn domein (www.site.nl) exact 2x voorkomt, op pagina 1 en pagina 2 op een searchword. Enige verschil is de titel (er zat een streepje in, nu een »). Dat zou betekenen dat er wordt gegroeperd wordt op pagina titel (en dus niks met de pagina).?!


    17 februari 2006 om 18:36
    Erik

    @Remi:

    Het lijkt mij niet dat de CTR en conversie lager worden door deze spamsites. Voor het aantal clicks zal het zelfs betekenen dat deze stijgen voor de adverteerder. Terwijl het hier nog steeds om gerichte bezoekers gaat. De spammer zorgt er alleen voor dat de bezoekers die via de organische resultaten binnen komen, alsnog klikken op de ads.

    Ik ben het inderdaad met je eens dat het vervuiling van de zoekmachine is. Maar in dit geval worden er 3 partijen beter van:

    – Google vangt advertentiekosten

    – Adverteerder krijgt meer clicks van gerichte bezoekers

    – Webmaster vangt een aardige duit

    Nu gaat het hier natuurlijk om bezoekers die waarschijnlijk op zoek zijn naar aanbieders en niet naar algemene informatie. Dus dit zijn wel degelijk interessante prospects voor de adverteerders. Op het moment dat men achtergrondinformatie wenst of in de orientatie fase verkeert, dan zullen ze ook minder geneigd zijn om op de ads te klikken. Dan zullen de spamsites eerder als hinderlijk ondervonden worden.

    Samengevat: Spamsites zijn hinderlijk in de zoekmachines en hebben vaak een usabillity van niets. De aanbieders die niet adverteren en het dus moeten hebben van de organische resultaten zijn hier in principe de grote verliezers….


    18 februari 2006 om 17:10
    diederick

    sorry hoor.. maar ik ben 2 maand geleden van google maar eens overgestapt op msn-search.. juist vanwege de enorme berg zoekmachinespam in google.. heb intussen zelfs een aardig scriptje lopen dat de adwords blockt..

    op msn-serach kan je met je sitebuilder resultaten en domeinen uitsluiten.. heerlijk.. geen verlopen marktplaatsadvertenties meer.. of die irritante vergelijkers.. daarnaast kan je met 1 handeling minder op bv afbeeldingen zoeken.. relevantere resultaten.. en.. ach eigenlijk teveel redenen om msn-search te gebruiken..

    google is voor mij na 7 jaar helemaal passé en echt de mindere.. bij wie ook eigenlijk??


    19 februari 2006 om 11:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!