Is de blog hype voorbij?

11 juli 2007, 05:28

Is de blog hype voorbij?Steeds vaker hoor je geluiden dat bloggen zijn beste tijd heeft gehad. Read/write web kopte gisteren met een artikel dat bloggen dood is. Eerder deden Tame the Web en Davis Maister dat ook al. Ook op Twitter gaan onder de Nederlandse Twitteraars steeds vaker geluiden op dat het bloggen door het microbloggen en de opkomst van de vele sociale websites zijn langste tijd heeft gehad.

Op Twitter kunnen berichten maximaal 140 karakters zijn. Daar ben ik met dit artikel nu al overheen. Twitterberichten zijn snel en er kunnen op die manier heel snel hele leuke dingen ontstaan. Een goed voorbeeld is Zomaargasten en de op handen zijnde Zomaargastenmarathon. Bij sociale media als Hyves, MySpace of Facebook is uiteraard sprake van interactie maar die is niet vergelijkbaar met de interactie op een goede blog. Bij de sociale media gaat het immers heel vaak toch om mensen die elkaar al kennen. Je contactenlijst uitbreiden bij LinkedIn kan bijvoorbeeld alleen met mensen die je al kende, of met mensen die iemand in jouw netwerk kennen.

Ik ben het niet eens dat bloggen langzaam maar zeker passé aan het worden is.

In mijn ogen is bloggen nog lang niet dood. Net zo goed als websites door de opkomst van blogs ook niet zijn verdwenen. En ook gedrukte kranten en tijdschriften nog steeds bestaan. Blogs die interessant zijn voor de lezer, verdwijnen niet door de opkomst van andere vormen van sociale media. Ze zullen evolueren en manieren zoeken om nieuwe(re) trends te incorporeren. Doen ze dat niet, dan zou het in de toekomst natuurlijk wel zo kunnen zijn dat ze de boot missen. Maar voorlopig is daar naar mijn idee nog geen sprake van.

Ik ben heel benieuwd naar jullie gedachten hierover.

Caroline Korsten is actief op het internet sinds midden jaren negentig. Ze studeerde communicatie en (gezondheids)psychologie en heeft een brede kennis en werkervaring op het gebied van PR, journalistiek, marketingcommunicatie en reputatiemanagement. Gewerkt bij diverse multinationals. Deze Europa-trotter woonde vier jaar in Duitsland en twee jaar in Engeland. Geinteresseerd in alles wat met online communicatie en psychologie te maken heeft.

Categorie
Tags

36 Reacties

    indira

    Ik kan er ook heel kort over zijn. Ik ben het met je eens Caroline. Bloggen is of gaat niet dood door andere communicatievormen. Bloggen heeft een heel ander karakter en een andere betekenis dan Twitter of Jaiku. Ik vergelijk het maar met een fiets, die is ook niet vervangen door de brommer. En waarom alweer appels met peren vergelijken? Blijven we dat doen als er weer een nieuw platform aan komt?


    11 juli 2007 om 06:26
    Peter Luit

    Natuurlijk was bloggen in aanvang een hype, nu is het een serieus communicatie kanaal tussen vele andere.


    11 juli 2007 om 06:34
    Petra de Boevere

    De opkomst van de sociale media en diensten als Twitter zorgen hoogstens voor minder, maar misschien wel kwalitatief betere, postings. Ik ben het met je eens dat bloggen niet dood is.

    De kunst in de toekomst zal zijn om al die nieuwe mogelijkheden te integreren waarbij je blog heel goed ook als een soort portal kan gaan werken.


    11 juli 2007 om 06:34
    Floris

    Kop is een beetje misleidend, want bloggen is sowieso per definitie al lang geen hype meer. Daarvoor is het al te lang een substantieel onderdeel geworden van de online wereld.


    11 juli 2007 om 06:36
    Ellen Janssens

    Eens. Blogs zijn voor mij relevant door hun nieuwswaarde (ook internationaal), en door de mogelijkheid om over die nieuwe concepten/ideeen of campagnes te discussieren. Ik zie dit door die andere media niet zo snel vervangen worden. Twitter heeft inderdaad (als ik het goed begrijp ;-)) een heel andere functie, is meer voor de korte berichten, voor het snelle reageren, en daarmee dus bijvoorbeeld voor meer creatievere sessies onderling. Die je met een blog weer minder zult hebben, o.a. door de vertraagde response..

    Elk zijn voordelen dus.


    11 juli 2007 om 06:36
    rotjong

    Bloggen is niet dood al is wel de creatieve output verschoven. Het flitsdenken, vluchtige fladders en/of flodders, gebeurd nu op Twitter.[Jaiku, Numpa] Er ontstaat een snel meedenkend en snel oplossing biedend netwerk van relatief onbekenden. 500 weten meer dan 1. Verhalen met verzamelwaarde plaatst men op de website. Ik vind het juist niet appels en peren. Het platform heeft zich [wederom] aan de snelheid aangepast. Stelt men op Twitter de vraag: wie heeft een OSX driver voor de Siemens Gigaset sx353 dan heeft men prompt een antwoord dan wel verwijzing ergens heen. Stel ik nu hier die vraag dan moet het eerst gelezen worden en dan moet men zin hebben om dat antwoord aan mij mede te delen. Twitter is dermate snel dat er toch een behoefte is aan reflectie, een samenvattend oordeel. Twitter is voor mij de Avant Garde, de vooruitgeschoven verkenners. De gevestigde websites zijn de generaals die kiezen hoe om te gaan met de informatiestroom.


    11 juli 2007 om 06:44
    Vincent Leenders

    De blog hype voorbij? Ik denk dat eerder het tegendeel het geval is, de drempels voor (potentiele nieuwe) bloggers worden nog steeds lager en de mogelijkheden talrijker. In de vergelijking met Twitter is toch evident dat bloggen juist de kans biedt om diepgang te creeeren over welk onderwerp dan ook. De mogelijkheid om te kunnen sms-sen heeft het spraakverkeer toch ook ten onder doen gaan, de komst van de televisie naast de radio, etcetera. Print heeft toch ook nog steeds zijn bestaansrecht. Elk medium met zijn specifieke eigenschappen vindt zijn plaats in de mediamix. Ik zie daarnaast nog wel veel groei op het terrein van business-, bedrijfs-, corporate en interne blogs.


    11 juli 2007 om 06:56
    rotjong

    ps.. zonder een URL op Twitter was ik niet hier geweest.


    11 juli 2007 om 06:57
    Bart

    Stelt men op Twitter de vraag: wie heeft een OSX driver voor de Siemens Gigaset sx353 dan heeft men prompt een antwoord dan wel verwijzing ergens heen. Stel ik nu hier die vraag dan moet het eerst gelezen worden en dan moet men zin hebben om dat antwoord aan mij mede te delen.

    In mijn ogen maak je de verkeerde vergelijking. Jij beschrijft een verschil tussen push en pull. Op twitter moet namelijk ook iemand zin hebben om het antwoord te geven. Sterker nog, die persoon moet er ook maar net zijn om je vraag te lezen. Dat maakt twitter niet anders dan weblogs oid.

    Bovendien stel je daartegenover je vraag natuurlijk niet ins blaue hinein, maar bijvoorbeeld op google. Dan krijg je ook direct antwoord, op basis van informatie die bijvoorbeeld op blogs is geschreven. In dat geval zijn er dus 278 bronnen die jou van informatie kunnen voorzien.


    11 juli 2007 om 07:03
    caroline777

    @rotjong: daarom had ik die URL daar ook neergezet 😀


    11 juli 2007 om 07:04
    Marloes

    Zo lang ik nog iets te melden heb blijf ik bloggen. Twitter is leuk, maar kan in mijn geval de plek van bloggen niet innemen. De interactie die ik via mijn blog met mijn lezers heb is voor mij van grote waarde. Hyves,my space en bv facebook kunnen mij niet boeien. Te vluchtig, te onpersoonlijk en de hoeveelheid reclame vind ik bovendien storend.


    11 juli 2007 om 07:04
    Bart

    Overigens ben ik hier gewoon beland via een rss-feed, die niets met twitter te maken heeft..

    Twitter is leuk, maar het is niet zó speciaal (of nieuw) dat er dankzij de ‘unieke kwaliteiten’ van het concept dingen ontstaan die anders niet zouden ontstaan.


    11 juli 2007 om 07:07
    Cpt. Iglo

    Bloggen is dood. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, net zo min als je het eens hoeft te zijn met slecht weer.


    11 juli 2007 om 07:22
    Maurits

    Ik zie Twitter als de nieuwe TOP 40 (Top 140 haha…)

    Wat is hip and happening?

    Wat is nieuw? (in media, internet, marketing, communicatie etc)

    Via url’s kun je snel surfen naar wat hot is at the moment

    Dan kom je terecht op blogs/sites die dieper ingaan op wat jij wil weten over een onderwerp

    Maar de behoefte blijft aan diepgang/wezenlijke betekenisvolle zaken en koop je die cd, dat boek, die Iphone of laptop..

    Van short en quick naar long and meaningful, althans voor mij..

    Ik zou niet zonder een Mattheus Passion, een Jeff Buckley live DVD of de Alchemist van Paulo Coelho kunnen.


    11 juli 2007 om 07:37
    Flitter Blog

    Bloggen is alleen dood voor mensen die hypes achterna lopen.

    En die hier dan over een half jaar weer terugkomen met een reactie als “bloggen is voor altijd, dat is een vast onderdeel van het nieuwe internet geworden!”.

    Of iets dergelijks.


    11 juli 2007 om 09:13
    Tim

    Ik ervaar met al die (nieuwe) platforms maar één probleem: gebrek aan tijd. En daarom blog ik (inderdaad) minder dan voorheen.


    11 juli 2007 om 09:30
    Gijsbregt

    Grappig zo’n discussie. Eindelijk begint meer dan een paar procent van de mensen te bloggen en de avantgardisten hebben al weer een nieuw medium (2 zelfs) gevonden om zich mee af te zonderen.

    Bloggen is zelf publiceren, Twitter of O11 of YouTube zijn dat ook. Bloggen heeft zich zelf bewezen (onder meer door de structuur en de continuïteit waar Marco het over heeft). De nieuwe blogvarianten zijn daarbij nog baby’s: in aantallen gebruikers, in gebruiksgemak en in entertainmentwaarde.


    11 juli 2007 om 09:50
    Gerard van Enk

    Ik denk ook dat blogging niet dood is, de inhoud verschuift. Korte berichten, links naar andere sites, etc, die kan je beter op twitter plaatsen, maar langere, inhoudelijke artikelen daar is een weblog nog steeds uitermate geschikt voor.

    Ben wel benieuwd waar eventueel een overlap zit en hou we daar mee om kunnen gaan. Tweets over een weblog artikel bijv, wil je die bij het artikel, of is dat gewoon net zo vluchtig als een gesprek in de kroeg?


    11 juli 2007 om 10:55
    Jos van Liempd

    Weblogs: vakmatig relevant, humor, spannende kwesties in totaal onbekende maar fascinerende werelden, kunst, nieuwe ontwikkelingen, contacten, must-reads, consumer feedback, you name it – you’ll find it. En met elke vondst van een interessant, controversieel of zomaar zinvol en boeiend blog wordt je wereld groter. Je voelt je als een bloggende Alice in een voortdurend uitdijend Wonderland. Vol verbazing en verwondering over kleine, grote, diepe, platte, duistere, lichtgevende nieuwe werelden. Door steeds meer en steeds betere blogs staat www voor mij inmiddels voor web-wijde wereld.


    11 juli 2007 om 11:06
    nikao

    De hype is wellicht dood, maar het fenomeen bloggen an sich absoluut niet. het wordt alleen volwassen..

    Weet iemand waar Gartner bloggen momenteel in z’n hype cycle heeft staan? vast in de dip na de hype 😉


    12 juli 2007 om 04:08
    neve

    Ik denk niet dat bloggen dood is of op zijn retour. Toch ben ik wel van mening dat het bloggen in Nederland lang niet zo “in” is als in de V.S. ongeacht het grote verschil in omvang en populatie.


    12 juli 2007 om 09:51
    Fred Zelders

    Ik hoop dat de Twitteraars toch weer wat meer tijd uit gaan trekken voor het lezen van blogs (met of zonder feed reader) en het zelf bloggen. Twitter is ongetwijfeld heel leuk en snel en zo, maar het is (wees nou eerlijk) voor de happy few en het bereik is zo verrekte beperkt, niet alleen in aantallen, maar ook in diversiteit van je vrienden/volgers/lezers.


    14 juli 2007 om 10:28
    media

    @Fred: Veel van de losse flodderdiscussies die eerder in de comments plaatsvonden, vinden nu plaats op twitter. Goede zaak wat mij betreft. Sterker nog, er kunnen volgens mij nog veel meer blogpostings en discussies naar twitter omdat het weinig zin heeft omdat allemaal vast te houden. Het zijn de gesprekken in de koffiehoek die voor 80 procent nergens over gaan. De 20 procent die wel relevant is zou kunnen promoveren naar de weblogs.


    14 juli 2007 om 10:32
    ehannink

    en hoeveel procent daarvan komt dan in een wiki uit?

    Zou dit ook een 1% zijn?


    14 juli 2007 om 11:18
    media

    Ik schat op 80/20-verhouding, net als bij de overgang van microblog naar blog.


    14 juli 2007 om 11:24
    Fred Zelders

    @Marco: Geloof jij nou echt dat over die 20% vervolgens alsnog ge-blogd wordt? Ik geloof er niks van.

    Ergo … het overgrote deel van die 20% gaat gewoon verloren, althans bereikt niemand anders dan die Twitteraars die er op dat moment bij waren.

    Doodzonde dus.


    14 juli 2007 om 11:24
    Fred Zelders

    @Marco: DAT bestrijd ik niet Marco. Twitter is prima om iets te triggeren, of buzzen. Je zei zelf dat misschien 20% van zodanige aard is dat het zou kunnen promoveren naar een website, weblog, wiki, vul maar in.

    Wat ik bedoelde is dat ik niet geloof dat er erg veel van die 20% alsnog opgepakt wordt om er ook nog eens een keer over te bloggen. Vandaar dat ik zei: overgrote deel gaat verloren (en dat is zonde toch?).


    14 juli 2007 om 11:47
    media

    @Fred: dan zijn we het eens. Dat ‘verlies van informatie’ is trouwens één van de redenen waarom ik serieus aan het kijken ben naar een integratie tussen twitter, blogs en wiki’s.


    14 juli 2007 om 11:52
    Fred Zelders

    @Marco: Gerustgesteld!

    Als DIE integratie zou lukken dan zou dat pas echt gaaf zijn.


    14 juli 2007 om 11:58
    Benno R. RENAUD

    Bloggen lijkt mij verre van dood. Het lijkt er steeds vaker op dat wanneer iets niet meer nieuw genoeg is het door sommigen al te gauw voor dood wordt versleten.


    16 juli 2007 om 07:39
    Patrick

    Bloggen is ook een afweging tussen hoeveel tijd steek ik er in en wat levert het me uiteindelijk op (en nee, dat hoeft niet in geld uitgedrukt te kunnen worden). Ik bemerk bij mezelf dat ik moeite heb om een x aantal keren per week iets leuks te schrijven. Ik denk dat er steeds meer blogplatformen ontstaan waar meerdere bloggers bloggen over hetzelfde onderwerp (marketingfacts, blueace, etc.). Het nadeel hiervan is echter dat mensen dan weer te weinig druk voelen om uberhaupt iets te posten, dus ook niet ideaal.

    Een oplossing zou kunnen zijn om blogs te aggregeren, afhankelijk van wat je schrijft komt het op 1 of meerdere verzamelblogs te staan.


    16 juli 2007 om 07:45
    Stefan

    Ik denk dat we ook even appels en sinaasappels moeten scheiden. Ik kan me zonder meer voorstellen dat een flink aantal personal blogs nu inderdaad definitief zal afsterven (van de zoveel honderd miljoen blogs in de wereld wordt het merendeel toch alleen door de auteur en zijn moeder gelezen…)

    Aan de andere kant vormt dit geen enkele bedreiging voor de (nu pas eindelijk echt in opkomst zijnde) professional/corporate/business blogs. De gefundeerde (of natuurlijk uit de lucht gegrepen) meningen die daarin verkondigd worden vallen niet te vangen in zoiets als Twitter.

    En los van dit alles – nog geen enkele medium in de geschiedenis heeft een voorgaand medium daadwerkelijk de nek omgedraaid (TV zou het einde van Hollywood betekenen, weet u nog…?)


    16 juli 2007 om 08:29
    Patrick

    @stefan thanks voor ht maken van het onderscheid. Dat is precies wat ik ook bedoelde.


    16 juli 2007 om 08:41
    Jos – Hosting

    Bloggen begint een specialiteit te worden en ik denk dat inderdaad de persoonlijk blog hebben (zeer) binnenkort niet meer een rage is. En dat daarmee het aantal vlot zal afnemen. Dat blogs blijven bestaan staat voor mij vast en dat zijn dan wel die weblogs die nu al opvallen tussen de rest en die kwaliteit weten vast te houden. Op een krome manier kun je het vergelijken met een dienst en deze zijn onderhevig aan marktwerkging. Met andere woorden: kwaliteit wordt gewaardeerd!


    9 augustus 2007 om 04:38
    Billy

    denk ook dat heteen hype is, die weer zal worden opgevolgd door een nieuwe webbased hype. Top blogs zullen overigens altijd blijven bestaand.

    Billy


    10 november 2007 om 08:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief