Is het posten van links op social nog wel zinvol?

25 januari 2018, 10:00

Zero clicks given

De meeste contentmarketeers roepen het te pas en te onpas: je eigen website moet het centrale punt zijn in je campagne. Vanaf allerlei owned en earned kanalen verwijs je terug naar je website. Maar is die strategie, met name voor social, nog steeds wel zo zinvol?

Het zal je niet ontgaan zijn dat Facebook recent wederom aanpassingen in haar algoritme heeft doorgevoerd. De reden achter deze aanpassing: gebruikers langer op het platform houden en ze er vaker naartoe lokken met relevante content. En dat is niet vreemd, want gebruikersloyaliteit is het einddoel van ieder social platform. De reden daarvoor is simpel: meer gebruikers en een langere gebruiksduur zorgen voor meer ‘ruimte’ voor advertenties. Loyaliteit is dus een dankbaar verdienmodel.

Rol van de website binnen online marketingdoelstellingen

Met die gebruikersloyaliteit in je achterhoofd kun je je afvragen of linken naar een externe site vanaf je social kanalen nog wel zinvol is? Als je de social platformen zelf mag geloven niet. Het is niet voor niets dat het op Instagram niet eens mogelijk is. En het is ook iets wat je duidelijk terug ziet in de prestaties van berichten op social. De algoritmes van de social platformen geven duidelijk de voorkeur aan ‘native’ content. Plaats maar eens een video direct op Facebook en vergelijk dit met een post waarbij je verwijst naar een YouTube-video, naar alle waarschijnlijkheid presteert de native video beter.

Hetzelfde geldt voor berichten met een externe link erin. De best presterende berichten op Linkedin bevatten geen link naar een externe site. Op het moment dat je een bericht plaatst zullen de algoritmes detecteren dat je een externe link in je bericht hebt en zal je bericht starten met een achterstand op de rest van de berichten in de timeline.

De conclusie die je vervolgens trekt is misschien om nooit meer te linken vanaf social, maar dat lijkt mij onverstandig. Het kan zijn dat het belang van je eigen website in je contentstrategie veel te belangrijk is om geen traffic meer te genereren. Maar belangrijker nog in mijn overwegingen: social kanalen komen en gaan. Het is logisch om met de populaire social platformen aan de slag te gaan, maar je bent ook afhankelijk van de techgiganten. Dat wordt ook wel digital sharecropping genoemd. Het is alsof je je (digitale) gewassen verbouwt op de akkers van een leenheer. Als die zijn voorwaarden plotseling wijzigt, heb je geen poot om op te staan.

Borrowed media

Ook wij als bureau laten de social kanalen van een klant vaak onder het kopje ‘owned’ vallen, maar eigenlijk heb je vrij weinig invloed op de populariteit van een social platform. Als gebruikers een social platform beginnen te verlaten, verdampt ook je zorgvuldig opgebouwde publiek. Je kunt voorzichtig stellen dat je de ruimte op een social media platform tijdelijk leent om in direct contact te komen met je doelgroep. En wanneer die ‘borrowed media’ hun relevantie verliezen, blijkt hoe belangrijk het is om een balans te vinden tussen content specifiek voor op social en content op je eigen website die je distribueert via social.

Ik heb geen glazen bol, maar dat je website niet zomaar verdwijnt is een grotere zekerheid dan dat Facebook, Twitter, Instagram, et cetera dominant blijven. Mijn advies daarom: blijf investeren in een prominente plek voor je website. Een hub in je contentstrategie waar al je artikelen, video’s en visuals een centrale plek hebben, bevorderen de houdbaarheid van je merk en content.

En als je het echt niet kan laten, hier een klein trucje: plaats je link in de comments, niet direct na het plaatsen, maar nadat het bericht wat bereik en engagement heeft gekregen.

Teun van den Acker
Head of Digital bij TEAM LEWIS

Categorie

5 Reacties

    Michel

    Stellingen als dit zijn natuurlijk niet in z’n algemeenheid te maken (maar ze klikken natuurlijk wel lekker door – vanaf social media).

    Het gaat om een juiste afstemming van middelen, gezien vanuit een doelstelling. Uit eigen praktijk al vaak genoeg, op basis van data, geadviseerd om juist de inzet van social media te beperken. Wat in een ander geval prima andersom zou kunnen zijn.


    26 januari 2018 om 06:51
    Stefan vd W

    Leuk stuk!

    Het ligt ook aan het doel van de campagne of externe links belangrijk zijn. Voor branding is een link niet nodig, maar voor conversie wel.

    Je kunt er niet op vertrouwen dat social media kanalen hetzelfde blijven (Facebook wat doe je nu?) of populair blijven (Twitter anyone?). Op je eigen website ben jij de baas en bepaal jij de spelregels! Voor de lange termijn zou ik dus absoluut de eigen website als middelpunt houden.


    26 januari 2018 om 08:58
    lbroekman

    Hi Teun,

    Goed stuk. Draait vooral om de vraag: waarom plaats je content op social? Wil je interactie binnen dat kanaal of op een andere plek, zoals je eigen website? Veelal is social een aanjager qua traffic naar de eigen website. Als de berichten minder worden vertoond vanwege de verwijzingen naar ‘elders’, dan levert dat dus minder traffic op. Het (prima) uitgangspunt van ‘de eigen website is leidend’ verandert daar niet mee en lost het probleem ook niet op. Er zal dan naar andere middelen gezocht moeten worden om de doelstellingen qua verkeer op peil te houden.


    26 januari 2018 om 16:12
    Mark Weijkamp

    Je kunt jezelf ook de vraag stellen of onze beroepsgroep sociale media niet gewoon al jaren misbruiken en of het niet eindelijk tijd is (nu het grootste platform zichzelf weer inzet waar het voor bedoeld is) om de platformen weer te gebruiken op op de manier die het beste aansluit bij de verschillende platformen en de gebruikers: Branding.


    29 januari 2018 om 16:16
    Sjors Goemans

    Wanneer er gekeken wordt naar conversie is het inderdaad belangrijk dat er een link staat. Slechts een klein percentage zal de genoemde website of productnaam intypen in Google en vervolgens verder zoeken.

    We zijn tegenwoordig verwend met hoe makkelijk alles gaat. Wanneer we iets niet binnen 5 seconden kunnen doen vinden we het vaak al te veel moeite

    Social Media wordt daarom dan ook veel voor branding gebruikt. Wanneer het merk top-of-mind zit bij de ontvangers volgen de conversies indien de juiste marketingtechnieken worden ingezet. Er zijn dan ook verschillende manieren om conversies te behalen op social media.

    Denk bijvoorbeeld maar aan het verzamelen van email adressen via winacties.


    12 april 2018 om 16:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!