Is content nog wel king?

20 april 2021, 09:00

Waarom de user experience volgens Google essentieel is voor je SEO

De essentie van Google is: Jij zoekt iets. Google toont antwoorden. Deze matchen op jouw zoekvraag. ‘Da’s logisch’, zou Cruijff zeggen. Veel bedrijven vergeten deze essentie van Google. Jouw webpagina’s volgooien met zoekwoorden is namelijk allang niet meer van deze tijd. Om SEO te begrijpen, moet je snappen hoe een zoekmachine werkt. Laten we teruggaan naar de basis waarvoor Google bedoeld is.

In dit blog lees je:

  • Essentie van de zoekmachine van Google
  • Hoog ranken? Be like Google!
  • Google’s nieuwste rankingsfactor. Hoe werkt die?
  • De drie-eenheid tussen Google Vitals, UX en marketing
  • Content is king, user Experience is queen

De afgelopen 10 jaar horen we veel SEO-experts hetzelfde roepen: “Focus op content, zoekwoorden en linkbuilding”. Content is zeer belangrijk, dat klopt. Maar techniek en vooral de gebruiksvriendelijkheid van websites verliezen vaak de focus. Terwijl Google hier heel veel waarde aan hecht. Het staat zelfs in hun eigen missie.

Terug naar de basis: wat wil Google?

Google’s bedrijfsmissie is dat het:

“Wereldwijde informatie ordenen en die voor iedereen toegankelijk en bruikbaar te maken. Dankzij toegankelijk taalgebruik en ontwerp is ‘Zoeken’ makkelijk te gebruiken.”

Hoog ranken? Be like Google!

Voldoet jouw site aan Google’s belangrijkste waarden? Is de bedrijfsinformatie op jouw website voor iedereen toegankelijk en bruikbaar? Gebruik jij toegankelijk taalgebruik? En een toegankelijk ontwerp?

Hier komt user experience om de hoek kijken. Wederom roept Google waarom dit zo belangrijk is:

“Wanneer jij in staat bent om snelle, probleemloze ervaringen te leveren op je website, dan pluk jij hier de vruchten van”. (Daniel An, Google Business Developer)

Je kunt wel maximaal bloggen en een tapijtbombardement aan zoekwoorden droppen op je webpagina’s, maar zolang jouw website niet toegankelijk is voor iedereen en je ontwerp niet goed bruikbaar is, is de kans om hoog te ranken een stuk kleiner. Wil je goed ranken? Investeer dan in een goede UX (user experience, oftewel gebruikerservaring). Het doel? Jouw webpagina’s zo relevant én gebruiksvriendelijk mogelijk maken voor bezoekers, zodat zij een snelle en probleemloze ervaring met jouw website hebben. Benieuwd hoe Google bepaalt wat goede UX is? Dat doen ze door middel van de Core Web Vitals.

Core Web Vitals

Hoe bepaalt Google straks of jij of je concurrent hoger gaat ranken? Door óók te kijken wie de beste user experience heeft op de webpagina’s. Google maakte 19 april 2021 bekend dat de Google Page Experience Update halverwege juni geleidelijk wordt uitgerold als rankingfactor en pas eind augustus volledig live zijn, inclusief de ‘Core Web Vitals’. Deze update is bedoeld om pagina’s te herkennen die een goede gebruikerservaring (UX) bieden. De Core Web Vitals zijn een reeks specifieke factoren die Google belangrijk vindt voor de gehele User Experience van jouw webpagina.

Dit is objectief meetbaar met de Core Web Vitals. Op dit moment zijn het drie metrics, namelijk:

  • 1. Largest Contentful Paint (LCP)
  • 2. First Input Delay (FID)
  • 3. Cumulative Layout Shift (CLS)

1. Largest Contentful Paint (LCP)

De LCP meet de laadsnelheid van je webpagina. Want hoe lang duurt het tot alle content van jouw website op het scherm staat? Volgens Google is een goede time to first byte voor webpagina’s lager dan 2500ms. Een LCP tussen de 2500 en 4000ms wordt als ‘matig’ gezien en boven de 4000ms ‘slecht’.

Een goede score op LCP is een laadtijd onder de 2,5 seconden

2. First Input Delay (FID)

FID kijkt specifiek naar de interactie tussen de bezoeker en de pagina. Het meet de tijd tussen het laden van een pagina en het moment waarop de gebruiker voor het eerst interactie kan hebben. Om een goede user experience te bieden, moet een FID minder dan 100 milliseconden zijn. De klikbaarheid van de knoppen, het selecteren van secties in een vervolgkeuzemenu en het invullen van formulieren op de site zijn belangrijke zaken.

De snelheid van kliks tot resultaat (het gewenste zien) moet minder dan 100 milliseconden zijn

3. Cumulative Layout Shift (CLS)

CLS meet de visuele stabiliteit. Het is een belangrijke, gebruikersgerichte metric voor het meten van visuele stabiliteit. Verschuiven er elementen op het scherm tijdens het laden? Of is je website niet mobile-friendly? Om een bezoeker de beste gebruikservaring te geven, wil je natuurlijk dat je website zo stabiel mogelijk is. Dit betekent: hoe lager de CLS-score, hoe beter het is.

Een goede score op CLS is een 0.1 of lager bij 75 procent van de pagina bezoeken

Sneller = Beter

Waarom wil Google een goede user experience op je site? Wanneer jij iets zoekt, wil Google dat jij antwoord krijgt op jouw zoekopdracht. Maar tegelijk wil Google dat dit snel gaat. Hoe sneller een website is, hoe fijner de gebruikservaring en hoe hoger de conversieratio. Google geeft aan dat de sitesnelheid (en als gevolg daarvan de paginasnelheid) één van de pijlers zijn die door zijn algoritme worden gebruikt om pagina’s te ranken.

Googlebots hebben namelijk maar een beperkte kracht om alle webpagina’s op je website te crawlen. Zoekmachines kunnen minder pagina’s crawlen met hun toegewezen crawlbudget, wanneer een website traag is. Dit heeft een negatieve invloed op je indexering.

Websitebezoekers willen ook snelheid en gebruiksvriendelijkheid

Uit onderzoek van Google blijkt dat de kans op een bounce met 32 procent toenam wanneer de laadtijd van een pagina van één naar drie seconden ging, en met 90 procent wanneer de laadtijd van de pagina van één naar vijf seconden ging. Daarnaast beïnvloeden langere laadtijden de conversies negatief.

Relevant voor je hele marketing

Google Web Vitals is relevant voor je gehele marketing. Dit gaat dus verder dan alleen SEO.

SEA – Voor de inzet van Google Ads helpen Web Vitals de kwaliteit van de bestemmingspagina te identificeren. Is de ervaring op bestemmingspagina goed? Goed nieuws! Dat draagt bij aan jouw kwaliteitsscore. Het verlaagt de kosten en het vergroot de effectiviteit van betaalde zoekcampagnes.

Conversie-optimalisatie – Google Web Vitals helpen met het in zicht brengen van de relatie tussen user experience en conversies. Obstakels voor een goede gebruikerservaring kunnen worden verbeterd.

Contentmarketing – Voor contentmarketing helpen Web Vitals bij het identificeren van de relatie tussen user experience en de kwaliteit van content, waarmee we inzichtelijk maken welke performance issues mogelijk van invloed zijn op de betrokkenheid van gebruikers (user engagement).

Ready, Set, Go(ogle)

Wil je goed ranken met je website? Besteed dan ook tijd aan je user experience (UX). Google stuurt zijn gebruikers bij voorkeur door naar pagina’s die het beste antwoord bieden. Met een combinatie van de beste content en beste gebruikerservaring beloont Google deze pagina’s met een hogere positie in de organische zoekresultaten.

Gaat user experience koning content van de troon stoten in 2021?

Artikelen over SEO worden gecheckt door het SEO-panel Martijn Hoving en Annelies Verhelst.

Ruben Bos
Online Marketeer bij Forest Insights

Een energieke, enthousiaste digitale marketeer!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Manfred van der Starre

    Mooi uitgelegd!


    20 april 2021 om 14:19
    Ruben-Bos

    Thanks Manfred!


    20 april 2021 om 14:38
    Ruben-Bos

    Interessant Stephan. Thanks voor het delen!


    20 april 2021 om 14:53
    Casper Bijl

    Goeie post Ruben!

    Heel nuttig, thnks!


    22 april 2021 om 08:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!