Invloed van weblogs op koopgedrag consument

16 oktober 2005, 08:53

Al eerder verwezen we naar het onderzoeksrapport Search is brand (pdf) van Market Sentinel en Weboptimiser waarin is gekeken naar de invloed van internet op merken. Met name de sterk groeiende invloed van zoekmachines, weblogs en forums op de koopbeslissing van consumenten, vormt een serieuze bedreiging maar ook een kans voor merken.

Invloed van weblogs op zoekresultaten

Maar liefst 87 procent van de (Britse) bevolking gebruikt zoekmachines als voornaamste middel om websites te vinden. Onderzoek in juni 2005 naar Google zoekresultaten voor de 50 bekendste Britse merken voor supermarktartikelen, leverde bij 40 procent van de sites negatieve content onder de hoogste tien zoekresultaten op. Dit betrof onder meer de merken Coca-Cola, Walker’s chips, Lucozade, Mars en McCain ovenfrites.

Alleen al in Engeland zijn momenteel 900.000 bloggers actief die dagelijks een brede vari?teit aan onderwerpen behandelen. Omdat blogsites veel naar elkaar en andere sites verwijzen, is Google gek op ze. Dat is de reden dat zoekresultaten vaak weblogs weergeven in de Top 10-resultaten en het kan voorkomen dat een merk negatief besproken wordt op de gevonden blogsite.

Voor 25 bedrijven uit de Top 30 aan de Londense beurs genoteerde bedrijven geldt dat ze niet gemakkelijk via een gewone zoekopdracht te vinden zijn. Blogs wedijveren meer en meer om de gunst van de internetgebruiker. Vijftien van de Top 37 online nieuwsbronnen zijn op dit moment weblogs.

Negatieve invloed op koopgedrag

Topmerken beginnen langzaam te beseffen dat een online negatieve bespreking van grote invloed is. Recent onderzoek toont zelfs aan dat online aanbevelingen sterk correleren met de aandelenkoers. Als negatief voorbeeld wordt in het rapport verwezen naar het blog-incident rond het Amerikaanse merk Kryptonite. Negatieve publiciteit op weblogs kostte deze fabrikant van fietssloten 10 miljoen dollar om haar product uit de markt te halen.

Positieve invloed op koopgedrag

Gelukkig zijn er ook steeds meer positieve voorbeelden te noemen. Zo heeft eHobbies door de inzet van eHobbies Blog de conversie weten te verdubbelen van 2% naar 4% en is 5% van alle online aankopen gerealiseerd via de blog-based coupon.

Ook de op dit weblog al eerder genoemde juwelier Ice.com behaalt goede resultaten door de inzet van haar blogs Sparkle Like The Stars, Ice Blog en Just Ask Leslie. Vice President Marketing Pinny Gniwisch gaf recentelijk in een interview met New York Times nog een aantal interessante cijfers. Zo is het aantal pageviews van haar online shop met 30% toegenomen en is de positie van de online shop in de zoekmachines significant verbeterd.

Ook GourmetStation zag door de inzet van de weblog Delicious Destinations het aantal pageviews van haar online shop met 30% toenemen. Verder meldt Donna Lynes-Miller, CEO en oprichter van GourmetStation, dat de click-through vanuit de weblog naar de online shop tussen de 5% en 10% ligt en dat de totale advertentiekosten zijn gedaald van $16.40 naar $7.04 per online aankoop.

Bronnen:

Search is brand (pdf)

Blogs and the “S Words” – Sales & Strategy

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Jacobien

    Zat die niet in je standaardpresentatie;-)


    16 oktober 2005 om 15:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!