‘Impact gewijzigde Facebook-newsfeed wordt overschat’

30 januari 2018, 07:00

Podcast over hoe mediawereld reageert op nieuw beleid van Mark Zuckerberg

Het achtuurjournaal opende ermee in Nederland en alle media schreven erover: de Facebook timeline gaat veranderen! In een nieuwe aflevering van De Social Podcast praten de social mediamanagers van de krantensites HLN.be en AD.nl samen over de impact van de wijzigingen voor mediabedrijven.

In de podcast praten Karl de Rycke (social mediamanager HLN.be) en Jaap van Zessen (chef Digitaal van AD.nl) over social media bij hun titels kort nadat Facebook de wijzigingen heeft aangekondigd. Binnen de mediawereld verwachten veel mensen dat deze maatregel een enorme impact heeft. In dit fragment vertelt Karl hoe zijn hoofdredacteur hem na het nieuws ontving op de redactie.

Facebook-bezoek loopt al jaren terug

Facebook gaat minder berichten van bedrijven en media tonen en meer van je vrienden. Dat is vervelend voor mediabedrijven, maar dwingt hen ook om lezers op een andere manier terug te laten keren op hun website. Die uitdaging is niet nieuw. Tot drie jaar geleden steeg het bezoek van Facebook naar nieuwssites, maar sindsdien loopt het terug. Bij HLN.be en AD.nl daalde het bereik met ongeveer 20%.

In de podcast wordt ook de stand van zaken in België besproken. Opvallend is dat de Vlaamse redactie erg op Nederland is georiënteerd en amper weet wat er in Wallonië speelt.

Maatregelen om impact Facebook te verminderen

Wat kunnen de media doen om minder afhankelijk te worden van Facebook? Uiteindelijk is dit sociale netwerk een middel om mensen naar een site te trekken en geen doel op zich. Door Facebook-bezoekers te wijzen op de app en nieuwsbrieven worden sites minder afhankelijk van Facebook. Daarnaast zien de social mediamanagers een belangrijke rol voor unieke content. Binnen Facebook is er ondanks de wijzigingen ook nog genoeg te verbeteren, bijvoorbeeld door met groepen te gaan werken. Ook blijft Facebook gewoon laten zien wat personen delen, dus helpt het om mensen te stimuleren artikelen te delen, wat gemeten kan worden via UTM-codes.

Waarom Belgen veel minder twitteren dan Nederlanders

In België zijn veel minder twitteraars dan in Nederland. Dit is ook terug te zien in het te verwaarlozen bereik van verkeer via Twitter op HLN.be, terwijl op AD.nl nog een aanzienlijk deel van het verkeer via Twitter komt.

Beluister hier de hele podcast met onder meer ook antwoord op de vraag waarom België minder twitteraars kent, hoe HLN gebruik maakt van Instagram en hoe De Rycke de Facebook-pagina’s van honderden Vlaamse gemeenten vult.

Abonneer je nu op de Social Podcast via Apple of via een app op Android en luister zo ook de eerdere podcasts over social media terug.

Jaap van Zessen
Chef Digitaal bij AD.nl

Chef Digitaal bij AD.nl, verantwoordelijk voor het online bereik van het AD en alle regionale titels.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief