Luxe hotelketen oogst lof met social media aanpak #SMWF

5 april 2012, 21:56

Four Seasons Hotels & Resorts

Afgelopen week vond het tweedaags congres Social Media World Forum plaats in het Olympia Conference Center in Londen, Groot-Brittannië. Een congres met zo’n 100 sprekers. Publiekslievelingen Chris Brogan en Scott Monty waren aanwezig, de social darlings Twitter, Tumblr en LinkedIn ook, diverse bedrijven met social media toepassingen en software en een groot aantal merken uit velerlei branches, onder andere Unilever, Dell, IBM, Virgin, CNN, The Times, Warner Music, Samsung en HSBC.

Het congres dat voorheen bekend stond als Social Networking World Forum was dit jaar opgedeeld in de zes categorieën: social media. social tv, social business, social shopping, mobile marketing en marketing tech. Marketingfacts was erbij en bezocht gedurende deze twee dagen diverse keynotes, panel discussies en case studies, waarvan we komende week over berichten.

Op de eerste congresdag maakte de case study van de luxe hotelketen Four Seasons & Resorts uit Canada (opgericht in 1960) met 86 hotels in 35 landen indruk met hun globale social media aanpak. Het vijfsterrenhotel investeerde onlangs nog 18 miljoen dollar in de ontwikkeling van een nieuwe website. Doel van de forse investering is om een flinke groei in het aantal online boekingen te behalen. Nu wordt slechts 12% van de omzet van het bedrijf via internet gerealiseerd. Ondanks dat Four Seasons jaarlijks ruim 30 miljoen bezoekers op haar sites verwelkomd, bleef de groei in het online boekingen achterlopen.

In een half uur tijd vertelde het vrouwelijke duo Elizabeth Pizzinato (vice directeur marketing & communicatie) en Felicia Yukich (social media marketing manager) over de social media aanpak van Four Seasons, die alom lof ontvangt van zowel populaire twitteraars, bloggers, onderzoeksbureau’s als branche genoten.

Elizabeth Pizzinato startte de sessie met de vraag: “Hoe wordt een luxueuze hotel keten #1 in digitale marketing? En wat betekent dit voor onze hotelgasten?” en vervolgde meteen met enkele belangrijke componenten van de strategie van Four Seasons:

– Conversie

– Storytelling (populaire trend in 2012)

– Vertrouwen (trust) en geloofwaardigheid (credibility) met de consument

– Content

Content is daarbij de “big black hole”. Naar gelang er zich nieuwe kanalen aandienen, dient er gekeken te worden welke content hier het beste bij past. De consument bepaald zelf zijn kanaal waarmee hij of zij wil communiceren.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!