Hoeveel businessblogs zijn er in Nederland?

28 oktober 2004, 20:23

Dit is een van de vragen uit het onderzoek naar business weblogs in Nederland. Opvallend is dat de schattingen van de experts uiteen lopen van enkele tientallen tot 500.

Technorati heeft wereldwijd inmiddels meer dan 4 miljoen blogs geindexeerd waarvan ongeveer 5.000 corporate blogs. Dat betekent dat circa 0,1% van de weblogs zogenaamde businessblogs zijn. Als we aannemen dat het aantal aktieve weblogs in Nederland ergens ligt tussen de 50-100.000 weblogs, dan zou het aantal businessblogs in Nederland liggen tussen de 50-100.

Wie komt met een betere/andere schatting?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

29 Reacties

    media

    Christ, waarom de voorwaarde dat de weblog duidelijk gelinkt moet zijn aan een bepaald bedrijf? De ene businessblogger kiest er voor om een subdirectory van de bedrijfssite te gebruiken als weblog, de ander kiest voor een eigen URL.

    Wellicht beter om eerst met een goede definitie te komen van een businessblog?


    31 oktober 2004 om 15:50
    Christ / Adverto

    Wat er nu in zijn algemeenheid wordt verstaan is mij inderdaad nog niet geheel duidelijk. Daarom ook mijn vraag om een aantal concrete voorbeelden.

    De link met een bepaald bedrijf zit ‘em wat mij betreft niet in het al dan niet hebben van een eigen url of iets dergelijks. Waar het mij om gaat is dat de auteur de dingen die hij/zij schrijft in relatie brengt met het bedrijf waar hij werkt.

    Jij (Marco) schrijft bijvoorbeeld over online marketing op marketingfacts maar brengt het vrijwel nooit in relatie met het bedrijf waar je werkt. Daarom beschouw ik Marketingfacts.nl meer als een persoonlijk weblog (maar wel over een professioneel/zakelijk onderwerp) dan een business blog.

    Essentieel bij een business blog (zoals ik het zie dan) is dat de auteur af en toe een ‘kijkje in de keuken’ biedt van het bedrijf waar hij werkzaam is.


    31 oktober 2004 om 17:35
    EJ

    Ik denk dat Christ in die zin een punt heeft, dat een business blog een PR instument is, en dan ook een ‘verplichting’ heeft zich op een of andere manier kwetsbaar op te stellen (…). Want dat is de prijs voor direct blogcontact met je afnemer of eindgebruiker.

    Ben zelf trouwens ook benieuwd naar de eerste resultaten van top business blogs.


    31 oktober 2004 om 21:55
    Frank

    Een poging om tot een definitie te komen. Je kunt een enge of een brede definitie hanteren. In enge zin zou je een businessblog kunnen zien als een weblog die verbonden is aan een bedrijf. We hebben het dan over bijvoorbeeld consultants, researchers, marketeers en CEO’s die als vertegenwoordiger van hun bedrijf bloggen. Deze weblogs worden ook wel corporate blogs genoemd. In feite hebben Christ en EJ het hier over.

    Ik ben zelf voorstander van een ruimere definitie: een businessblog is een weblog waar over businessthema’s geschreven en gediscussieerd wordt. In die benadering vallen ook meer persoonlijke weblogs waarin geschreven wordt over businessthema’s dan onder de definitie van businessblogs. Een voorbeeld van die laatste is dan inderdaad Marketingfacts.


    31 oktober 2004 om 22:39
    media

    In het mini-onderzoek is gevraagd naar de definitie van businessblogs. Ik zal deze week komen met een samenvatting van deze vraag. Persoonlijk ben ik het met Frank eens en zou ik de definitie van een businessblog ook breder willen trekken.

    Heeft iemand toevallig een of meerdere links naar definities? Kan me niet voorstellen dat wij de eersten zijn de worstelen met de definitie van een businessblog.


    1 november 2004 om 06:03
    Christ / Adverto

    De reacties van EJ en Frank maken het voor mij weer een stukje duidelijker. Ik ben het dan ook volkomen eens met hun suggesties.

    De definitie die ik in mijn hoofd had past dus beter bij het begrip “corporate blog”. In het geval van dit onderscheid tussen “corporate blogs” en “business blogs” valt MarketingFacts dus inderdaad onder de business blogs.

    Voor mij is het nu (eindelijk) helder. Met de samenvatting van het mini-onderzoek van Marco kunnen we waarschijnlijk wel komen tot een sluitende definitie.


    1 november 2004 om 07:21
    media

    Dank voor de update Frank! De genoemde definitie, ie “A corporate blog is a blog published by, or with the support of, an organization to reach that organization’s goals.” komt goed overeen met het beeld dat Christ heeft bij een corporate blog. En om eerlijk te zijn vind ik het voorstel om onderscheid te maken tussen corporate en businessblog wel een aardige!

    Andere ideeen?


    2 november 2004 om 06:24
    Eduard de Wilde

    Dit is wel een interessante discussie, waarbij ik er overigens niet uit ben. Uit de voorgaande stellingen leid ik af dat jullie mijn weblog onder een businessblog scharen. Terwijl het wel degelijk een initiatief is dat ondersteund wordt door VODW en in lijn liggen met de doelstellingen van VODW. Het enige is dat ik mijn eigen naam gebruik ipv VODW. Dat doe ik weer omdat je anders een officeel VODW statement zou maken en dat kan weer tricky zijn in relatie tot onze klanten.

    Kortom mijn businesblog (en ook Mediafacts) is wel degelijk een corporate blog!


    5 november 2004 om 09:01
    media

    Christ, wat Eduard (en ook anderen) doen is bloggen over het vakgebied waarin ze werkzaam zijn. Dit doen ze op persoonlijke titel met goedkeuring van de werkgevers (neem ik aan). Het onderscheid dat je voorstelde tussen corporate en businessblogs vind ik een hele aardige.

    Belangrijk punt waar m.i. nog te weinig aandacht voor is (ook op weblogs van Forrester, Jupiter Research en Gartner; om er maar een paar te noemen), is dat ze daar redelijk informeel schrijven over hun vakgebied. Maar wat als ze daar bepaalde uitspraken doen die worden overgenomen door de media? Wordt het dan Forrester zegt… of Charlene Li zegt…? Ik zie bij deze corporate blogs nog weinig tot geen disclaimers staan in hoeverre de berichten kunnen worden toegerekend aan het bedrijf (of aan de persoon).


    5 november 2004 om 10:15
    Paul

    mag ik?

    – Een weblog is een website waar, één of meerdere personen, hun persoonlijke visie geven op bepaalde onderwerpen.

    – Een business weblog is een website, gelieerd aan een organisatie, waar één of meerdere personen van deze organisatie aan meewerken. Op het business weblog wordt door deze personen hun persoonlijke visie geven op onderwerpen uit hoofde van hun beroep.


    13 november 2004 om 13:05
    media

    Paul, in dat geval zouden veel businessblogs geen businessblogs meer zijn. Er zijn er namelijk weinig gelieerd aan een organisatie. Derhalve hebben we het onderscheid gemaakt tussen business en corporate blogs. Leek mij een aardige oplossing maar wellicht denken anderen daar anders over!?


    13 november 2004 om 13:48
    Paul

    Philips wil het graag simpel houden…ik eigenlijk ook! Zie de volgende discussie op mijn aankomende verjaardagsfeesie al ontstaan:

    Mam, ik schrijf tegenwoordig ook voor een corporate blog! Hoezo Paul, je schrijft toch voor Dutchcowboys? Ja dat klopt mam, maar Dutchcowboys is een businessblog en geen corporate blog. Maar waar moet ik dan kijken voor je korporaat blog Paul? Bij Checkit natuurlijk mam. En stop je nu met Dutchcowboys? Nee mam, dat is mijn business blog! Maar daar schrijf je toch ook over je werk? Ja mam, maar euuhhh…..


    13 november 2004 om 16:12
    Christ / Adverto

    Ik vind het onderscheid tussen business blogs en corporate blogs juist uitermate ‘sense & simplicitiy’!

    Ook de door Frank voorgesteld definitie van business blog (Een weblog waar één of meerdere personen hun persoonlijke visie geven op een bepaald professioneel gebied) spreekt mij erg aan.


    13 november 2004 om 16:27
    Paul

    prive business blog en zakelijk business blog dan wellicht? 😉


    13 november 2004 om 16:50
    media

    Hij is leuk Paul, maar ik geloof nooit dat je moeder weet wat een blog is. In dat geval maakt het ook geen bal meer uit of je het nu een corporate of businessblog noemt. Je doet gewoon iets met internet 😉

    Ik wilde eigenlijk al komen met een verdere opsplitsing van de corporate blogs in interne- en externe blogs die je vervolgens weer kunt opsplitsen in k- en b-blogs maar dat zal ik voorlopig maar even laten zitten…


    13 november 2004 om 16:58
    Paul

    vertel Marco? 😉

    Volgens mijn moeder maak ik nog steeds websites dus je hebt hier een punt 🙁


    13 november 2004 om 17:04
    Eduard

    Heren, hebben jullie niets beter te doen op zaterdagavond?


    13 november 2004 om 17:11
    media

    En gij Eduardus?


    13 november 2004 om 17:16
    Eduard

    Ik was al bang voor zo’n reactie! 🙂


    13 november 2004 om 17:43
    Arnoud

    Als jullie de definitie “Een weblog waar één of meerdere personen hun persoonlijke visie geven op een bepaald professioneel gebied” gaan hanteren dan vallen er veel zogenaamde businessblogs af. Zij doen alleen aan linkdumpen en hebben geen eigen mening. Het woord bestaat niet in Wikipedia en misschien is hier een reden voor. Het valt me tegen dat jullie wel 50+ logjes over businessblogs schrijven, maar niet een nieuwe pagina in de Wikipedia hebben aangemaakt :).

    De definitie van Corporateblogs “A corporate blog is a blog published by, or with the support of, an organization to reach that organization’s goals.” is volgens mij ook niet helemaal correct. Wat is het doel van een organisatie? Winst maken, marktaandeel vergroten enz. enz. Over het algemeen kan je dit nooit via een weblog bereiken. Dus een corporate blog is alleen ter ondersteuning van bijv. PR en naamsbekendheid. Tenzij je een eenmanszaakje hebt en je weblog je hele bedrijfsvoering is.

    Volgens mij kunnen we deze discussie tot Outlook 2006/2007 wel levend houden 🙂


    14 november 2004 om 16:12
    media

    Dank voor alle suggesties; wordt er allemaal niet eenvoudiger op. Wel leuker 🙂

    Goed voorstl Arnoud om de definitie ook in Wikipedia te plaatsen. Zal eens kijken hoe dat werkt.

    Fred, dank voor de link!


    15 november 2004 om 10:52
    Robert Jan

    Hartelijk dank voor dit artikel.

    Ik heb met veel moeite een website gemaakt in Joomla.

    Nu is het zo en één van de heelaasheid der dingen, dat als je geen geld hebt nooit echt een mooie ranking kan krijgen.

    Althans dat is dan mijn mening/ervaring. Op SEO gebied heb ik volgens mij alles gedaan wat mogelijk is.

    Zoals de gemaakte site graag onder andere autoverzekeringen wil verkopen gaat deze site niet veel bezocht worden.

    Ook al is de bedoeling achter de site commercieel, niet veel mensen zullen echt gebruik gaan maken met de deels ideologische ingestelde “eigenaren”. Vergelijkingssites die deels gesponsord worden door grote verzekeringsmaatschappijen hebben nagenoeg Google in hun zak. Zij hebben vele – soms wel honderden – miljoenen om dingen voor elkaar te krijgen.

    Het is jammer dat Google geen “fair financial” regel heeft, zodat niet alleen de grote jongens op het internet een leuke plaats kunnen bemachtigen maar ook de startups of bedrijfjes die zich écht niet willen gaan binden.

    Maar zoals gezegd, mooi artikel, helemaal in lijn van de open source gedachten vind ik.

    Groetjes

    Robert Jan


    24 mei 2013 om 14:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!