Hoe jij de waarde van een telefonische lead bepaalt en je marketing optimaliseert #spon

Hoe jij de waarde van een telefonische lead bepaalt en je marketing optimaliseert #spon
, AdCalls

Ook in tijden van crisis, zoals de coronacrisis waarin we ons nu bevinden, is het belangrijk om de waarde van je telefonische leads te bepalen. Misschien zelfs wel belangrijker omdat veel organisaties juist nu veel aanvragen via de telefoon binnenkrijgen. Omdat fysiek contact slechts in beperkte mate mogelijk is, is telefonie op dit moment bijna de enige manier om persoonlijk klantcontact te hebben. Zorg er dus voor dat je telefonische conversies ook meeneemt in je campagne-optimalisatie.

Als je als organisatie minder leads binnenkrijgt, maar nog wel hetzelfde marketingbudget inzet, zal je CPC stijgen. Je wilt dan juist kunnen achterhalen waar deze lead vandaan kwam én hoe waardevol die is geweest. Andersom geldt het ook. Krijg je in tijden van de coronacrisis meer leads binnen met hetzelfde marketingbudget, dan wil je zien welke marketingactiviteiten hieraan hebben bijgedragen. Zodat je op basis hiervan je marketingactiviteiten weer kunt bijsturen. 

Benieuwd hoe je marketingactiviteiten optimaliseert inclusief telefonische leads en direct een waarde bepaalt van je telefonische leads? Lees dan verder.

Telefonie blijft belangrijk kanaal voor veel organisaties

Telefonie is in veel branches en bij veel organisaties een belangrijk kanaal voor inkomende leads. Leads die via de telefoon binnenkomen, zijn vaak orders van grote waarde, complexe orders of urgente orders. Echter, dit is voor marketeers ook direct een grijs gebied. Vaak is het onduidelijk via welke marketingactiviteiten deze telefonische leads zijn gerealiseerd. Wat vaak resulteert in het optimaliseren van marketingactiviteiten op basis van onvolledige data. Data die alleen gebaseerd zijn op webconversies. Zo kunnen er keuzes gemaakt worden die misschien wel een negatief effect hebben op je campagnes. Bijvoorbeeld het uitsluiten van bepaalde zoekwoorden die toch niet tot een conversie leiden. Met call tracking weet je zeker of die zoekwoorden niet leiden tot misschien wel een telefonische conversie. 

Leads die via de telefoon binnenkomen zijn vaak orders van grote waarde, complexe orders of urgente orders

Call tracking is dé oplossing voor meten van telefoontjes

Met call tracking achterhaal je welke campagnes, advertenties en zoekwoorden leiden tot een telefoontje. Door aan iedere unieke bezoeker een ander dynamisch telefoonnummer te koppelen, achterhaal je wat er vooraf aan een oproep heeft plaatsgevonden. Welke zoekwoorden heeft de beller gebruikt? Via welke pagina kwam de beller op jouw website of wat was de laatst bezochte pagina voordat hij of zij besloot te bellen? Met call tracking krijg je antwoord op deze vragen. AdCalls is marktleider op het gebied van call tracking software. Wij helpen online marketeers en online marketingbureaus met het verhogen van conversies en de omzet door telefonische conversies inzichtelijk te maken per verkeersbron of campagne. Zo krijgen marketeers complete data en kunnen zij meer conversie uit hun marketingbudget halen.

Call tracking gaat verder dan alleen kwantitatieve data

Maar call tracking gaat verder dan alleen meten waar je telefoontjes vandaan komen. Je kunt je inkomende oproepen beoordelen, zodat jij een waarde toekent aan je telefonische leads. Hoe waardevol zijn de telefoontjes die jouw organisatie krijgt? Inkomende oproepen gaan van informatie aanvragen tot support vragen tot hele warme leads. Door gesprekken te beoordelen, achterhaal je waar jouw waardevolle leads vandaan komen. Waardoor je jouw marketingactiviteiten kunt optimaliseren op basis van waardevolle leads en niet op basis van een supportvraag van een al bestaande klant. Oproepen kunnen namelijk ook juist afkomstig zijn van bestaande klanten en die oproepen wil je natuurlijk niet meenemen in de optimalisatie van jouw marketingactiviteiten.

Maar hoe werkt dat beoordelen van oproepen? Door middel van een beoordelingsmenu dat na een telefoongesprek wordt gestart, kun je met de toetsen van je telefoon een beoordeling doorgeven. Deze beoordelingen kun je ook weer verwerken in bijvoorbeeld Google Analytics. Zo kun je ervoor kiezen om enkel waardevolle oproepen mee te nemen in de optimalisatie van je campagnes.

Dit kun je doen door verschillende doelen aan te maken in Google Analytics. Aan de hand van de doeldetails die je instelt bij een doelmeting, kun je enkel oproepen die je als ‘waardevol’ hebt beoordeeld, meenemen in je optimalisatie.

Een doelmeting met onderstaande doeldetails zal bijvoorbeeld enkel oproepen meenemen die zijn beoordeeld met ‘sale’.

  • Categorie: (begint met) calltracking
  • Actie: -
  • Label: (begint met) sale

En een doelmeting met onderstaande doeldetails zal juist enkel oproepen meenemen die zijn beoordeeld met ‘lead’.

  • Categorie: (begint met) calltracking
  • Actie: -
  • Label: (begint met) lead

Op deze manier maak je eigenlijk verschillende filters aan, zodat je in je rapportages kunt kijken welke campagnes hebben geleid tot welke waardevolle of juist niet waardevolle conversies.

Van lead naar sale

Vaak is het natuurlijk zo dat een potentiële klant contact met je opneemt als hij of zij erg geïnteresseerd is in jouw diensten of producten. Dit is dan niet direct een sale omdat er vaak en vooral bij complexe producten en diensten eerst tijd overheen gaat. Maar dit kan uiteraard wel resulteren in een sale. Je wilt dan natuurlijk wel in je rapportages mee kunnen nemen dat de lead een sale is geworden. Met call tracking is dit ook mogelijk. Door de beoordeling in het rapportage-systeem van jouw call tracking partij te wijzigen en deze vervolgens ook weer te verwerken in andere systemen, zoals Google Analytics, kun je jouw campagnes optimaliseren op basis van de leads die hebben geleid tot een sale.

Je kunt zelfs met de e-commerce koppeling de daadwerkelijke orderwaarde verwerken. Zo heb je inzichtelijk hoe waardevol de lead was en welke leads hebben geresulteerd in een sale en hoeveel die sale precies was.

Het is dus zeker voor elke organisatie interessant om call tracking te overwegen. Benieuwd naar alle mogelijkheden en oplossingen die call tracking kan bieden voor jouw organisatie? Wij helpen jou graag! Ga naar www.adcalls.nl of neem vrijblijvend contact op via: 020 2252769.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel