Hoe je met branded GIF’jes je social stories kunt versterken

Hoe je met branded GIF’jes je social stories kunt versterken

GIF'jes zorgen ervoor dat we informatie of emoties snel kunnen delen. Ze werken goed als ze grappig zijn, een gesprek tussen twee mensen kunnen starten of voor inspiratie zorgen. Als bedrijf of merk kun je er nu ook voor kiezen om je eigen branded GIF'jes te maken, om zo je social stories te versterken. 

Dat de social media-newsfeed ooit ontwikkeld is voor desktop en minder aantrekkelijk is voor mobiel, dat weten we. Bekijk je een video in je newsfeed via je mobiel, dan neemt die maar het halve scherm in beslag. Om de video goed te kunnen bekijken moet je automatisch roteren op je smartphone ook nog eens aanzetten (hoewel Instagram daar met IGTV nu verandering in brengt). 

Waar Facebook tussen 2015 en 2016 een flinke daling zag in de user generated content die gedeeld werd op de newsfeed, steeg Snapchat met de korte video’s tot grote hoogte. Dankzij Snapchat raakten we gewend aan het continu delen van video’s over onze dagelijkse bezigheden, zonder dat we daarvoor onze smartphone moesten kantelen om een video full screen te kunnen zien. Mensen die last hadden van het vertical video syndrome, konden met de portretoriëntatie van Snapchat hun hart ophalen. Snapchat introduceerde Stories, en Facebook, WhatsApp en Instagram volgden op de voet.

Even de cijfers op een rij: begin 2018 zijn er wereldwijd ruim 2,2 miljard actieve Facebookgebruikers. 1,15 miljard mensen gebruikt Facebook dagelijks via mobiel. In augustus 2016 kondigde Instagram 'Instagram Stories' aan en onlangs bracht het bedrijf naar buiten dat er ruim 400 miljoen mensen dagelijks actief gebruik van maken. Snapchat komt inmiddels niet meer in de buurt van die 400 miljoen dagelijkse gebruikers. Het aantal actieve dagelijkse gebruikers ligt bij Snapchat zelfs 50 procent lager. 

Nog niet bekend met het inzetten van stories? Een aantal argumenten om het toch eens te overwegen:

  • Stories zijn authentieker en geloofwaardiger dan tekst. Je biedt je doelgroep een ervaring aan op één plek, zonder dat de bezoeker direct naar de website of een ander platform wordt gepusht. Kiest iemand ervoor om jouw story niet te bekijken, dan is één tik op het scherm genoeg om naar de volgende story te gaan. 
  • Stories en storytelling is een gelukkig huwelijk. Mensen kiezen liever voor een full screen experience dan voor de newsfeed. Je hebt oneindig veel mogelijkheden om je doelgroep aan je te binden en interactie aan te gaan. Denk hierbij aan de vele tools (zoals Boomerang) die je kunt gebruiken om je stories leuker te maken.

Branded GIF'jes gebruiken

Als bedrijf kun je goed gebruik maken van stories. Naast het plaatsen van foto’s en video’s, heb je sinds een tijdje ook toegang tot GIF'jes. Deze maken je stories niet alleen leuker, maar je kunt er ook voor kiezen om als bedrijf branded GIF'jes in te zetten. GIF'jes zorgen ervoor dat mensen snel informatie of emoties kunnen delen, met maar één klein stukje content. GIF'jes werken goed als ze grappig zijn, een gesprek tussen twee mensen kunnen starten of voor inspiratie zorgen. En dankzij de Giphy search, waar onder andere Facebook, Instagram en Snapchat gebruik van maken, kunnen je GIF'jes gebruikt worden in de stories van anderen. Wanneer je GIF'jes gebruikt worden, draagt dit bij aan het vergroten van de merkbekendheid.

Je kunt je GIF'jes ook inzetten om bijvoorbeeld meer aandacht te vestigen op de call-to-action in je story. Met gewone GIF'jes kun je de stories ook aantrekkelijker maken, maar je weet nooit of het GIF'je waar jij naar op zoek bent, verschijnt in de Giphy search. Met je eigen branded GIF'jes heb je meer controle op wat je wilt highlighten in de stories. 

Allereerst is het belangrijk om je eigen GIF'jes te ontwikkelen en je bedrijf of merk te registreren op Giphy.com. Je dient minimaal vijf eigen GIF-jes te uploaden om een verified account te krijgen van Giphy. Let erop dat je bij het uploaden van je GIF'jes ook de descriptive tags invult. Met deze zoekwoorden kun je de GIF'jes namelijk gemakkelijk terugvinden in de Giphy search. Kies ongeveer vijf tot tien relevante tags en vergeet vooral niet om de naam van je bedrijf als tag te plaatsen. Wanneer je een bedrijfsaccount hebt en vijf GIF'jes hebt geüpload, kom je in aanmerking voor een verified channel. 

Waar moeten GIF'jes aan voldoen?

Wil je zelf GIF'jes maken, dan is Adobe After Effects handig voor het animeren van de GIF. Wil je eigen illustraties animeren, dan heb je ook Adobe Illustrator nodig. 

De resolutie van een GIF kun je zelf invullen, maar het advies is om 1200 x 1200px aan te houden met een verhouding van 1:1. 

Houd voor je frame rate rekening met 60fps (Frames Per Second). Zo houd je de animaties mooi vloeiend. Denk er ook aan dat GIF-animaties op veel platformen op minder dan 60fps worden weergegeven.

Logischerwijs denk je dat je bij Giphy een GIF-formaat moet uploaden, maar doe dit vooral niet. Met dit formaat gaat er namelijk veel kwaliteit verloren. Sla je GIF'je liever op als MP4-bestand.

Kwestie van een lange adem

Het duurt even voordat je branded GIF'jes in de Giphy search verschijnen. Giphy heeft het moderatiebeleid aangescherpt nadat in maart dit jaar een racistische GIF op het platform terecht kwam. Giphy ontdekte een fout in de eigen moderatiefilters en verwijderde de racistische GIF direct. Als gevolg hiervan scherpte Giphy het hele moderatieproces aan. Ieder GIF'je en iedere sticker wordt nu afzonderlijk door Giphy gekeurd. Het kan een tijdje duren voordat je de branded GIF'jes kunt gebruiken in bijvoorbeeld je Instagram Stories. Komen je eigen GIF'jes tevoorschijn in de Giphy search, breng dan vooral je volgers op de hoogte. Zo kunnen zij jouw GIF'jes gebruiken en verder verspreiden.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.