Hoe een rapper Facebook creatief inzet om zichzelf te promoten

16 maart 2012, 11:04

Vijf principes voor wie online niet groot is, en dus slim moet zijn

Je hebt dagen in de studio gezeten, het refrein twaalf keer opnieuw ingezongen en de laatste deuntjes geproduceerd. Dan is het moment aangebroken om je nieuwe single te releasen. Maar je hebt geen Rihanna Navy van 53 miljoen fans achter je of 49 miljoen kleine monstertjes zoals Lady GaGa. Wie niet groot is moet slim zijn, dus heeft de Zweedse rapper Adam Tensta een creatieve manier gevonden om zijn nieuwe single onder de aandacht te brengen. Hij heeft namelijk slechts één digitale kopie vrijgegeven via Facebook en mensen staan virtueel in de rij om ‘Pass it on’ te mogen beluisteren. Op het moment van schrijven is de track door 121 mensen in 17 landen beluisterd, staan 30.000 mensen op de wachtlijst en misschien belangrijker: er wordt volop over geschreven. Ook door mij, dus wat heeft hij slim aangepakt?

Digitale schaarste

Dat klinkt misschien als een vreemde tegenstelling, maar het is natuurlijk een bekende beïnvloedingsstrategie. Door schaarste te creëren ontstaat ook het besef dat je het kwijt kunt raken, het gevoel dat je iets gaat missen en dat wil je voorkomen. Dus gaat men in de virtuele rij staan, fan of niet. Adam Tensta heeft hiermee op een slimme manier de digitale equivalent van ‘zolang de voorraad strekt’ gecreëerd.

Unieke ervaring

Ondertussen kan het nieuwe nummer door slechts één persoon tegelijk beluisterd worden. Dus wanneer jij aan de beurt bent om het nummer te beluisteren, ben je op dat moment de enige persoon ter wereld die het nummer hoort. Een speciaal idee en unieke ervaring in tijden waarin we massaal Spotifyen op Facebook en video’s bekijken op YouTube met miljoenen tegelijk. Je behoort na het luisteren direct tot een selecte groep mensen die het nummer heeft gehoord.

Viraal effect

Waarschijnlijk de meest gestelde vraag aan iedereen die iets met digitaal doet: “Hoe gaan we dit viral maken?”. Dus maken ze een video, tuigen ze een Facebook pagina op of ontwikkelen ze een app en dan hopen dat het viral gaat. Nu is ‘hoop’ nooit een fijne strategie, dus moet je zoveel mogelijk zélf de omstandigheden creëren om een viraal effect te bewerkstelligen. Door het simpele principe van ‘in de rij staan’ naar online te vertalen, ontstaat dit effect bijna vanzelf. Daar is online iets te doen, dus we gaan even kijken wat er aan de hand is.

Delen omdat je het wílt delen

Tegenwoordig worden iPads weggeven bij een like of een exotische reis bij een repin, maar bij Adam Tensta draait het om wat hij doet: zijn muziek. De unieke ervaring is de beloning voor jouw actie en het doorvertellen is aan jou. Geen verplichte post op je wall, geen automatische tweet dat je in de virtuele rij staat, maar vertrouwen op het feit dat wanneer men het leuk vindt men het uit zichzelf gaat delen.

Respect voor privacy

Niets vervelender dan Facebook apps die meteen alle rechten willen van je profiel. Toegang tot al je privé data, posten op je wall, vrienden lastig vallen en je via alle kanalen op de hoogte houden. Deze app vraagt enkel en alleen toestemming om je een mailtje te mogen sturen wanneer jij aan de beurt bent om te luisteren. Daardoor wordt de drempel om deze app te gebruiken aanzienlijk verlaagd en zullen mensen sneller virtueel queuen.

Nieuwsgierig geworden naar dit concept? Dan kun je hier in de virtuele rij gaan staan. Waarschijnlijk ben je pas in 2017 aan de beurt, maar dan ben je wel een unieke ervaring rijker. Uiteraard is being first ook een belangrijke succesfactor voor dit concept, maar deze vijf principes zijn zeker breder toepasbaar in andere branches.

Dennis Knetemann
Creatief strateeg bij EPIC || Amsterdam

Creatief strateeg. Diginative. Designnerd. Denkt graag above, below en through the line, dwars door de box met een 360 graden blik. In begrijpelijke taal: houdt van mooie, maar vooral effectieve campagnes en concepten bedenken voor merken. Coacht daarnaast ook startups op het gebied van merk- en marketingstrategie en woont, slaapt en leeft online. Tevens parttime superheld.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Martin Planken | Topshelf Media ®

    Mooi en inspirerend artikel Dennis. Complimenten. Prachtig om te lezen wat voor een schitterende ideeën er worden bedacht waarbij sociale media worden ingezet. Doet mij denken aan het concept http://www.PlankenDag.nl (what’s in a name 😉 m.b.t. de Planking hype in 2011. Dat werd een Facebook wedstrijd voor georganiseerd met een bereik van ruim 50 à 60K. Men kon een Planking foto insturen waar likes voor verzameld moesten worden. De winnaar had 530 likes. Bedankt voor je artikel!


    16 maart 2012 om 22:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!