Hoe een infographic bijdraagt aan hogere rankings in Google
Wist je dat afbeeldingen zeshonderdduizend keer sneller verwerkt worden door het menselijk brein dan tekst? En dat 80 procent van de lezers meer interesse heeft in content wanneer er gekleurde visuals in de tekst staan? Een visual werpt dan ook zijn vruchten af: visuele content wordt veertig keer vaker gedeeld dan tekst. In deze blog lees je waarom visuele content belangrijk is en hoe infographics voor meer organisch verkeer zorgen.
De IMU, het online marketingplatform, gaf dit jaar al aan dat multimediale content in opkomst is. Vijf jaar geleden werd er nog heel veel tekst gelezen. Tegenwoordig wordt het steeds meer afgewisseld: video’s, podcasts, maar ook offline marketingmiddelen als folders, worden steeds vaker ingezet.
“We verwerken informatie veel gemakkelijker wanneer het met een afbeelding wordt uitgelegd dan met tekst”
Mensen verwerken informatie veel gemakkelijker wanneer het met een afbeelding wordt uitgelegd dan een stuk tekst. We verwerken afbeeldingen sneller en bijna 50 procent van ons brein is betrokken bij het verwerken van visuele content. In 0,01 seconde hebben we al indruk van een plaatje gekregen. Het duurt 150 milliseconden om een afbeelding te verwerken en nog eens 100 milliseconden om er een oordeel over te vellen. Zeg nou zelf: een plaatje als verkeersbord is toch veel fijner dan een lap tekst?
Overkill aan informatie
In een tijd waarin Big Data steeds belangrijker wordt, is er steeds meer vraag naar goede informatievisualatie. Tegenwoordig is er een overkill van informatie: we ontvangen vijf keer meer informatie dan in 1986. Daarom is het belangrijk geworden om je te verdiepen in infographics, zodat je complexe onderwerpen visueel en tekstueel helder en efficiënter kunt uitleggen. De lezer zal hierdoor de boodschap sneller begrijpen. Bezoekers lezen gemiddeld slechts 28 procent van de woorden uit een tekst. Zo trek je ook mensen aan die het anders niet zouden lezen.
Met een infographic is de kans tot dertig keer groter dat je content wordt gelezen. Visuele content leidt dan ook tot meer bezoekers en interactie dan platte tekst. Worden er infographics aan het artikel toegevoegd, dan genereert het twaalf procent meer verkeer.
In een notendop: zo maak je een infographic
Infographic als onderdeel van je SEO-werkzaamheden
Het gebruik van een infographic kan enorm waardevol zijn voor de organische vindbaarheid van een website. Door deze communicatietechniek kun je een korte boodschap helder overbrengen aan je doelgroep en het kan ervoor zorgen dat mensen de informatie op de infographic makkelijker opslaan dan een lange tekst.
“Het gebruik van een infographic kan enorm waardevol zijn voor de organische vindbaarheid van een website”
Daarnaast biedt een infographic nog meer voordelen. Zo wordt de average time on page verhoogd en kan een infographic de bounce rate op de website verlagen. ZDe bounce rate verlaag je door in een infographic intern te linken naar andere pagina’s. Hierdoor zullen bezoekers op de site blijven om meer informatie te vergaren. Hoewel dit geen rankingfactoren zijn, kan het wel de gebruiksvriendelijkheid verhogen en bovendien zorgen dat bezoekers over gaan tot het aanvragen van meer informatie of het kopen van producten.
Optimaliseren van een infographic
Een infographic kan nog verder geoptimaliseerd worden. De SEO werkt hetzelfde als bij foto’s en andere afbeeldingen. Door een Alt-tekst en title tags mee te geven, kan de infographic gevonden worden in Google Afbeeldingen. Veel mensen zoeken via Google Afbeeldingen en dit is dus een geschikte manier om meer verkeer naar de website te genereren. Het is hierbij belangrijk dat de alt-tekst en title tag daadwerkelijk iets over de infographic zeggen.
Aangezien de title tag door verschillende CMS-systemen automatisch wordt overgenomen van de bestandnaam, is het goed om ook de bestandnaam direct aan te passen. Dit is bovendien handig als je de infographic later nog nodig hebt en hem snel wil opzoeken. Zo is ‘Infographic Marketingfacts’ makkelijker te vinden dan ‘452323919’.
Om nog beter vindbaar te worden met een infographic, is het goed om de infographic als PDF aan te bieden. Met een PDF-bestand is het namelijk mogelijk om te verschijnen in Google Search.
“Bied de infographic ook als PDF aan”
Uiteraard dien je niet enkel infographics te maken om een bepaalde boodschap over te brengen. Informatieve teksten waarmee je dieper op de materie in gaat of informatie geeft over een bepaald product, is ook belangrijk voor je bezoekers en voor je het behalen van hogere posities in Google. Door middel van waardevolle unieke content kan je bovendien long-tail zoekwoorden meenemen. Door deze zoekwoorden mee te nemen in de teksten en goede posities te behalen, wordt er meer verkeer gegenereerd naar de website. Dit is lastiger met een infographic, omdat deze veelal als afbeelding wordt ingeladen op een pagina en Google de inhoud van een afbeelding niet volledig kan crawlen.
Daarnaast kunnen ook video’s een geschikte manier zijn om onder de aandacht te komen van je doelgroep waarbij je visueel kan laten zien hoe een product eruit ziet of een tutorial van hoe je het een product kan gebruiken. Voornamelijk bij complexe producten zal dit een belangrijk aspect zijn.
Het is dus geheel afhankelijk van de boodschap die je wil overbrengen. Wil je informatieve teksten schrijven waarbij je meer informatie geeft of wil je bijvoorbeeld liever aandacht trekken met een nieuw product? Voor beide manieren is het belangrijk om een goed zoekwoordenonderzoek te doen. Hierdoor weet je op welke zoekwoorden er wordt gezocht, hoe hoog de concurrentie is en krijg je inzicht in zoekwoorden waar je niet eerder aan had gedacht.
Conclusie
Een infographic kan nuttig zijn voor je website. Het is belangrijk om in je achterhoofd te houden wat voor informatie je wil geven aan de bezoekers en in welke branche je actief bent. Zo zal een infographic succesvoller zijn voor een PR-bureau dan voor een bedrijf dat de onderhoud doet voor boten. Weet wie je doelgroep is en welke manier van communicatie het beste past, wellicht kan een infographic je dan helpen om je doelen te bereiken.
Ben je op zoek naar nog meer tips voor een effectieve infographic? In het artikel van Bianca van de Ketterij staan enkele tips uit welke elementen een goede infographic bestaat.
Maar wat is nu het antwoord op je vraag in de titel? Wat kan een infographic meer doen voor je vindbaarheid dan dezelfde informatie in tekstvorm?
Bij stap 5 – Finishing touch hoort ook nog: “check de infographic op spel- en typfouten” 😉
Maar hoe kom je dan hoger in Google? Pure clickbait, dit artikel.
Beelden worden niet 600.000x sneller dan tekst verwerkt maar 60.000x.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!