Het geheim van goede SEO? “Wees een merk!”
Verslag van Friends of Search-event – deel 2
Vorige week donderdag vond het Friends of Search-congres in Amsterdam plaats. De line-up van nationale en internationale searchexperts gaven hun visie op de toekomst van search. De boodschap was unaniem: “Wees een merk!”.
Tip: lees ook het verslag van Yorick Voorthuijzen over de andere presentaties van het Friends of Search-congres: De toekomst van search: search experience optimization en personalized search
De zoekresultaten worden steeds meer gedomineerd door Google zelf. Door het toenemende aandeel van AdWords, product listing, afbeeldingen en knowledge graphs in de zoekresultaten blijft er nog maar weinig ruimte over voor organische zoekresultaten. Het inzetten op SEO voor je direct response-marketingactiviteiten op Google lijkt hiermee langzamerhand te verdwijnen. Geen goed nieuws voor ons land, waar 94 procent van de zoekopdrachten op Google worden uitgevoerd (mobiel is dit zelf 99 procent).
Engaging content
Maar hoe krijg ik dan zoekverkeer naar mijn website? Het antwoord van de search experts was unaniem: wees een merk! Zet met aantrekkelijke content je merk neer en zorg ervoor dat je doelgroep betrokken bij je raakt.
Wouter de Rijk van fonq.nl noemde het branded search. Tijdens zijn presentatie gaf hij een voorbeeld van hoe zij Blue Monday gebruikten voor het creëren van engaging content. Het uiteindelijke doel van deze campagne was branding. Branding kan ervoor zorgen dat de doelgroep de betaalde resultaten overslaat en op het organische resultaat klikt of zelfs direct naar je website gaan.
Van linkbuilding naar audience building
Kevin Gibbons van BlueGlass beaamde dit tijdens zijn presentatie over contentmarketing. Hou je niet bezig met kortetermijntactieken, maar met langetermijnstrategie. Leef niet van algoritme-update naar algoritme-update. Focus je op het bouwen van een merk. Leer je doelgroep kennen en begrijpen en schrijf content voor ze.
Daarnaast gaf hij aan dat het doel achter je contentmarketing geen linkbuilding, maar audience building moet zijn. Creëer geen oppervlakkige teksten of infographics van lage kwaliteit met als doel linkjes te vergaren, maar creëer content die van toegevoegde is en als doel het aanspreken van je doelgroep heeft. Als voorbeeld noemde hij een artikel dat hij had laten plaatsen op Mashable voor een pokerwebsite. Het aantal bezoekers en de sociale signalen door dit artikel waren meer waard dan een link.
Autoriteit en betrouwbaarheid
Dit betekent echter niet dat links onbelangrijk zijn geworden. Dixon Jones van Majestic SEO zei tijdens zijn presentatie over SEO-rankingfactoren dat links nog steeds een rol spelen. Het gaat om de autoriteit en betrouwbaarheid die door de link worden doorgegeven, een waarde die wordt uitgedrukt hun trust flow. Opvallend was dat partial anchor text nog steeds een goede rankingfactor is, terwijl dit na de Penguin-update al snel als ‘spammy’ werd gezien.
Panel
De dag werd afgesloten met vragen aan een panel bestaande uit Roy Huiskes, Joost de Valk, Marcus Tandler en Kevin Gibbons. De heren werd gevraagd hoe zij de toekomst van search zagen. Ze waren het met elkaar eens dat ondanks dat er dingen zijn veranderd, de basis hetzelfde is gebleven en voorlopig zal blijven.
Credits afbeelding: friendsofsearch ©
Volgens Marcus heeft het altijd om deze drie dingen gedraaid: maak een website die goed crawlbaar is met engaging content zodat je merk het waard is om door de bezoekers aangeraden te worden. Kevin voegde hier aan toe dat je je door de steeds kleinere ruimte die beschikbaar wordt in de organische zoekresultaten moet focussen op audience building en je jezelf minder afhankelijk moet maken van posities in Google.
Mooi om te zien dat marketeers nu meer Inbound gefocussed gaan werken. Het altijd maar gefocussed zijn op de harde conversie put je natuurlijk ook wel een beetje uit. Eerder op een zinvolle manier ondersteunend zijn in het aankoop of orientatieproces met zinvolle content gaat op de lange termijn zeker meer opleveren.
Fijne interviews. Op zich geen nieuws dat merken het steeds beter gaan doen in Google. Het is logisch dat Google een betrouwbaar merk prefereert over de anonieme webmaster.
Het is goed om te zien dat de trend verplaatst van ‘simpele’ links naar engaging content. Op die manier houd je denk ik langer de aandacht vast van de lezer en wordt het sneller gedeeld omdat er echt relevante informatie in staat.
Deze lijn zou zich door heel Europa moeten doortrekken, zodat er nog een groter publiek wordt bereikt. Kijk maar eens als voorbeeld op http://www.internationale-online-marketing.nl.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!