Het displaylandschap: alwéér iets over Google?
Waar is Google mee bezig?
Google bemoeit zich de afgelopen periode veel met het display advertising-landschap. Een aantal interessante nieuwe functionaliteiten is aan de dienstverlening toegevoegd en er wordt druk gesleuteld aan dekking op alle devices. Google heeft een interessante markt in het vizier en lijkt zich via technologie te verankeren bij de adverteerders. Wat gebeurt er?
Gebrek aan premium ruimte en content
De huidige displaymarkt groeit hard en Google is zijn stempel erop aan het drukken. Met het oog op de toekomst (internet op alle devices, bijvoorbeeld TV) lijkt dat een logische richting. Google lijkt echter nog wel met een groot probleem te zitten, namelijk het gebrek aan premium inventory (= advertentieruimte). Het displaynetwerk van Google is een netwerk waar vooral kleine en middelgrote websites als publisher op aangesloten zijn. Natuurlijk zijn de grote publishers hier ook beschikbaar, maar in beperkte mate. Bij de grote publishers betreft het vooral de zogenaamde rest inventory: de advertentieruimte die een uitgever zelf niet verkocht krijgt en die dus over is.
YouTube is de afgelopen paar jaar ook druk bezig geweest met premium content. Het bereik van YouTube was al gigantisch en als zoekmachine staat YouTube na Google op de tweede plek. De winst lag toen voor YouTube ook op het gebied van premium content. Dit hebben ze slim aangepakt door partnerships aan te gaan met mooie merken die interessante content te bieden hebben, zoals Red Bull. Een recent voorbeeld is de Stratos, welke we live via het RedBull-kanaal op YouTube konden volgen.
Door het gebrek aan premium content weet Google zich in de display advertising-markt nog maar beperkt in het speelveld van bijvoorbeeld brand-displaycampagnes neer te zetten. De uitbreiding van het netwerk gericht op premium content wil nog niet vlotten. De grote online uitgevers lijken in Google nog geen interessante partner te zien. De angst overheerst om ook in display te afhankelijk van Google te worden.
Releases van afgelopen periode
Toch speelt Google zichzelf goed in de kijker met nieuwe features en creëert het beetje bij beetje afhankelijkheid bij de adverteerder. De onderstaande features kunnen voor veel adverteerders een bijdrage leveren in een al bestaande onlinemarketingstrategie en zoals we van Google kennen, zitten er verder geen verborgen kosten aan. Ik ben zelf met name benieuwd naar de vorderingen van dynamic remarketing: Google zet hiermee een slimme, dure techniek goed in de markt.
Tag Manager
Met de Tag Manager kunnen alle tags en scripts op een website voortaan simpel vanuit een webinterface beheerd worden. Hierdoor creëer je kortere doorlooptijden in de plaatsing (niet meer langs development/ICT!) en kan de marketeer zelf overzicht houden. Na een eenmalige implementatie van de code kun je gelijk aan de slag. Met het oog op de cookiewet wordt dit misschien nog wel een interessante tool.
Meer informatie over de Tag Manager.
Single tag remarketing
Het plaatsen van verschillende remarketingscripts op meerdere pagina’s kan nogal een klus zijn, zeker op grote sites waar veel segmentatie mogelijk is. Google heeft dit probleem ook goed weten te elimineren: het is sinds juli mogelijk om met één tag (in header of footer te plaatsen) klaar te zijn. Zodra deze geplaatst is, kun je via de webinterface op URL- niveau groepen definiëren. Los van dat dit gemakkelijker is, brengt dit ook nieuwe mogelijkheden met zich mee, namelijk de opties ‘URL bevat, is gelijk aan, begint met of eindigt met’. Hierdoor kunnen er gemakkelijk grote groepen gedefinieerd worden.
Meer informatie over Single tag remarketing.
Similar audiences
Similar audiences kun je inzetten om bijvoorbeeld nieuwe doelgroepen aan te spreken. Google kan nieuwe doelgroepen voor je samenstellen op basis van het surfgedrag van de gebruikers in je bestaande remarketing doelgroepen. Een erg mooie feature om nieuwe doelgroepen met je display-inzet aan te spreken.
Meer informatie over similar audiences.
Analytics remarketing
Door een koppeling te maken tussen AdWords en Analytics is het mogelijk om vanuit AdWords remarketing in te zetten op Analytics-segmenten. Denk hierbij aan remarketing op basis van time on site, bekeken pagina’s of de wijze van bezoek: paid, organic of via referral.
Meer informatie over remarketing via Analytics.
Dynamic remarketing
Door single tag remarketing te combineren met de product-feed uit het merchant center weet Google een simpele werkwijze te creëren voor remarketing met dynamische banners. Dit betekent dat je gebruikers kunt remarketen met bijvoorbeeld het laatst bekeken product op je site. Deze feature is op dit moment in Nederland nog in bèta en beperkt beschikbaar.
Meer informatie over dynamic remarketing.
Is Google bezig met een inhaalslag?
Google is altijd bezig zijn positie te versterken en binnen display advertising is dat niet anders. De nieuwe releases zijn interessant, bieden meerwaarde en als adverteerder hebben we daar simpelweg profijt van. Premium content en rich media zijn een belangrijk onderdeel binnen display advertising en Google lijkt daar momenteel de boot te missen.
Aan de andere kant claimt Google de adverteerders weer met mooie releases. Met het oog op de toekomst ligt er voor Google een zeer interessante rol. Video en mobiel groeien hard, TV komt er ook nog aan. Google heeft in alle processen een vinger in de pap en misschien nog wel meer achter de hand.
Waar gaat het gevecht op display advertising gevochten worden? Moeten we bang zijn voor Google?
Hoi Michael,
Bedankt voor je reactie, Active GRP past er inderdaad ook tussen.
– Roman
bimatoprost ophthalmic solution 0.03 generic purchase
cialis use without ed
buy domperidone no prescription
order generic viagra online
where to buy viagra uk
buy viagra generic
street price of 100mg viagra
viagra store usa
is it safe to buy viagra online from canada
best place to buy cialis online uk
normal cialis dosage
viagra for sale online
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!