Het belang van professionele fotografie voor je (online) marketing

24 november 2020, 14:01

Wist je dat we visuele informatie zestig keer sneller opnemen dan tekstuele informatie? Beeld is dus enorm belangrijk bij het overbrengen van je boodschap. Daarom is het belangrijk je marketinguitingen, zoals de website, brochures, display-advertenties en social ads te vullen met krachtige content die aansluit bij jouw organisatie. Professionele fotografie is onmisbaar bij een krachtige marketinguiting. Benieuwd wat professionele fotografie voor jouw bedrijf kan betekenen? Lees dan snel verder!

Wat ons betreft is stockfotografie een echte no-go. Veel bedrijven realiseren zich nog niet in hoeverre professionele fotografie kan bijdragen aan de marketinguitingen. Ze kiezen daarom vaak voor stockfotografie. Dit zijn foto’s die vaak gratis of tegen een kleine vergoeding online te verkrijgen zijn (Istock, Shutterstock, 123rf, etc). Stockfotografie is eenvoudig te herkennen door het gebruik van veel te blije mensen, stralende witte tanden, statische poses en is vaak enorm Amerikaans. Het wordt gebruikt omdat het makkelijk en goedkoop is. Maar je onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrenten is compleet weg. Door het veelvuldige gebruik van de stockfoto’s zijn je foto’s niet uniek en kom je sommige foto’s zelfs bij branchegenoten tegen. Maak unieke, professionele foto’s en vermijd het gebruik van stockfoto’s.

Wees uniek en straal authenticiteit uit!

Spreek je doelgroep en potentiële werknemers écht aan door authenticiteit uit te stralen. Hoe doe je dat? Door gebruik te maken van eigen foto’s natuurlijk! Doordachte fotografie brengt je bedrijf tot leven en zorgt ervoor dat je klanten een connectie met jouw bedrijf krijgen. Straal hierbij persoonlijkheid uit! Dit maakt je bedrijf geloofwaardig en wekt vertrouwen. Dit kan juist de doorslag geven tot het maken van een conversie.

Personal branding

Personal branding sluit naadloos aan bij de authenticiteit van je bedrijf. Laat zien wie je bent, waar je voor staat, wat je kwaliteiten en specialiteiten zijn en vooral wat jou onderscheidt van je concurrenten. Om je verhaal te versterken, dien je gebruik te maken van beeldmateriaal om ook visueel je boodschap over te brengen. Denk hierbij aan fotografie van:

  • diensten en producten
  • collega’s en medewerkers
  • locatie en werkplekken
  • projecten
  • Evenementen en bijeenkomsten

Je doelstelling altijd voorop!

Er zijn verschillende vormen van fotografie met verschillende doeleinden. Het is dan ook belangrijk om eerst te kijken waar de foto voor bedoeld is, wat de foto moet uitstralen en hoe de foto bijdraagt aan je bedrijf of merk. Bij het maken van beelden moet je een duidelijk idee hebben over wat je precies wilt uitstralen. Wil je zakelijk overkomen? Of juist wat informeler? Leg de nadruk op de kernwaarden in jouw foto’s. Om ervoor te zorgen dat jouw foto de juiste kwaliteit heeft en optimaal gemaakt wordt, is het verstandig om een professionele fotograaf in te schakelen. De professionele fotograaf heeft veel ervaring met het maken van goede foto’s en veel verstand van beeldtaal.

Online marketing, dan heb ik toch geen fotografie nodig?

Jawel, echt wel! Online marketing begint eigenlijk al bij je website. Veel bedrijven denken bij online marketing aan SEO en een aantal Google-zoeknetwerkadvertenties en that’s it! Het gaat echter verder dan dat. Denk bijvoorbeeld ook aan de display targeting en display-remarketingcampagnes. In deze banners wil je dezelfde uitstraling creëren als op je website. Dit geldt natuurlijk ook voor social-mediaupdates en advertenties. Als je crossmediaal goed gebruikmaakt van professionele fotografie, realiseer je een hogere bekendheid en is de kans groter dat er op je advertentie wordt geklikt.

Afbeeldingen gebruiken om je vindbaarheid te vergroten

Naast het creëren van een betere beleving op je website en het realiseren van een hogere CTR op de display en social-mediacampagnes kun je met afbeeldingen ook scoren in de zoekmachine van Google. Google weet namelijk als geen ander dat afbeeldingen met de dag populairder worden. Maak gebruik van alt-tag en goede titels om jouw afbeeldingen sneller weer te geven in de afbeelding zoekresultaten.

Wat is een alt-tag?

Een alt-tag is een label die je meegeeft aan je afbeelding. Je omschrijft hier kort en bondig waar de foto over gaat en wat men kan verwachten als ze deze pagina bezoeken vanuit de Google-afbeeldingen. Google kan namelijk teksten op je website lezen, maar (nog) geen afbeeldingen. Google hecht veel waarde aan het juiste gebruik van de alt-tag. Hoe relevanter en specifieker deze is, hoe hoger je afbeelding scoort. Klikken veel bezoekers op je afbeeldingen in Google-afbeeldingen? Dan gaat Google ervan uit dat deze erg relevant is en dat draagt bij aan je score. Laat de kans om beter te scoren niet liggen en zorg ervoor dat jouw afbeelding van een duidelijke, relevante alt-tag is voorzien!

Beeld: XziXzi – Peter Jan Fernhout

Wij zijn jouw online marketing partner en adviseren, ondersteunen en nemen, indien gewenst, de gehele online marketing uit handen. Als Marketingbureau bouwen we continu aan de relatie met je klanten en beïnvloeden we op verschillende manier het koopgedrag van je doelgroep. We werken vanuit concrete doelstellingen waarna we starten met een strategisch en operationeel plan. Door de juiste combinatie van online marketing, grondige analyses en heldere targets maken we impact die ervoor zorgen dat jouw doelstellingen behaald worden. Full service voor de full package: de klantreis bestaat immers uit meer dan quick wins.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!