Heeft jouw bedrijf wel écht een data-driven strategie?

25 februari 2019, 12:00

Data-gedreven. Een woord waar bedrijven zich tegenwoordig maar al te graag mee willen profileren. Ook in vacatures zie je dat “een data-gedreven mindset” een belangrijke eigenschap is die bedrijven zoeken in een toekomstige collega. Zo lijkt elk bedrijf bezig te zijn met data. Maar waar komt deze interesse in data ineens vandaan? En wanneer ben je écht en goed data-gedreven bezig?

In het onderstaande figuur van Google Trends zie je dat het zoekvolume op de zoekterm ‘data-driven’ in de afgelopen jaren is toegenomen.

De toenemende populariteit bij bedrijven rondom een data-gedreven strategie is niet verwonderlijk. Volgens het McKinsey Global Institute is een bedrijf 23 keer meer waarschijnlijk om klanten te verkrijgen, zes keer meer waarschijnlijk om klanten te behouden en negentien keer meer waarschijnlijk om winstgevend te zijn, als het data-gedreven werkt. Het Harvard Business Review publiceerde onderstaande tabel, waarin te zien is dat de investering in een data-gedreven strategie duizend bedrijven direct leidde tot kostenbesparing.

Maar data wordt niet alleen gebruikt om kosten te besparen. Het onderzoek toont aan dat bedrijven door middel van data hun huidige strategie ook aanpassen. Na het behalen van de ‘quick wins’ wordt de aandacht verlegd naar het vinden van nieuwe innovatie mogelijkheden.

“Is jouw bedrijf écht data-gedreven?”

Eerlijk is eerlijk, van de bovenstaande cijfers worden we allemaal enthousiast. Een data-gedreven strategie creëert een wereld aan mogelijkheden. Maar zijn de meeste bedrijven die de term ‘data-gedreven’ in de mond nemen ook daadwerkelijk data-gedreven? Ben je al een data-gedreven organisatie als je enkel data opslaat van je bezoekers (GDPR compliant, uiteraard)? Of is hier meer sprake van FOMO- gedrag?

Vraag jezelf dus af: is jouw bedrijf écht data-gedreven? En waar start je met het opzetten van een data-gedreven strategie? Met de onderstaande stappen zet je de eerste stap richting een echte data-gedreven strategie.

1. Start met je buyer persona

De buyer persona. Een term die inmiddels ook al veelvuldig op alle platforms staat beschreven. Elke marketeer kent de basisprincipes van de buyer persona. Toch moet er benadrukt worden hoe belangrijk het is om je buyer persona echt goed te kennen. Een buyer persona vertelt je aan welke soort informatie jouw doelgroep behoefte heeft gedurende alle fasen van de buyer journey. Hoe beter je jouw buyer persona kent, hoe beter je kan inspelen op de behoeften.

Het belangrijkste is om jouw buyer persona’s altijd voorop te stellen binnen je strategie. Of je nu een contentstrategie wilt uitrollen of een volledig herziene bedrijfsstrategie, je buyer persona moet centraal staan binnen deze strategie.

“Je buyer persona moet centraal staan binnen je strategie”

Er zijn verschillende technieken om een buyer persona in kaart te brengen. WINNRS maakt hiervoor gebruik van de techniek van Adele Revella. Hierbij wordt kwalitatief én kwantitatief onderzoek toegepast om een volledig beeld te krijgen van de buyer persona.

2. Breng het online gedrag van je bezoeker in kaart

Het verkrijgen van diepgaande inzichten in je buyer persona’s is stap 1. Vervolgens is het belangrijk om te analyseren welk gedrag je bezoekers online vertonen.

Er zijn veel verschillende tools waarmee je inzichtelijk kunt maken waarover jouw doelgroep praat of wat jouw bezoekers doen op je website. Door middel van Google Analytics kun je bijvoorbeeld zien welk pad iemand aflegt op de website, voordat hij overgaat tot conversie. Hierdoor maak je inzichtelijk wel informatiebehoefte iemand nodig heeft.

Op basis van deze inzichten kun je het pad van de bezoeker optimaliseren. Is het voor de bezoeker nu gemakkelijk om de nodige informatie te vinden? Tools zoals Hotjar maken inzichtelijk hoe je bezoekers jouw website echt gebruiken. Door middel van heatmaps kun je zien hoe bezoekers zich bewegen op jouw website, wat ze bekijken en waar ze op klikken. Zeer waardevolle inzichten dus! Op basis van deze inzichten kun je bepalen of je call-to-action goed wordt gezien of dat je op een andere plek moet positioneren.

Hotjar heatmap

3. Maak de data inzichtelijk

Je kunt al gauw een grote hoeveelheid data van je bezoekers verzamelen. Dit kan overweldigend zijn, maar bovenal vaak onoverzichtelijk. Het is daarom van belang dat je alle data visualiseert in overzichtelijke dashboards. Er zijn veel tools waarmee dit kan, variërend in prijs en mogelijkheden, zoals Google Datastudio, Databox, Supermetrics, Tableau, Power BI, en nog veel en veel meer. Kies een tool waarmee jij comfortabel bent en waarmee je data kunt vertalen naar nieuwe inzichten.

Databox

4. Test en optimaliseer

Een volgende belangrijke stap is het daadwerkelijk implementeren van optimalisaties vanuit deze data. Genereer je leads door middel van een formulier op je website? Zie je in de data dat je bezoekers wel op de landingspagina komen om een adviesgesprek aan te vragen, maar vervolgens niet het formulier invullen? Dan liggen er optimalisatiemogelijkheden in deze stap van de funnel. Wellicht wordt je bezoeker te veel afgeleid door andere call-to-actions, waardoor hij geen aandacht meer heeft voor het formulier, of is het op de landingspagina niet duidelijk beschreven wat de bezoeker aanvraagt bij het invullen van het formulier. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de vele optimalisatiemogelijkheden.

“Er achter komen dat iets niet werkt, is ook waardevolle informatie”

Een ander belangrijke aspect bij optimaliseren is testen. Juist door kleine testen uit te zetten kom je er achter wat werkt en wat niet, zonder grote investeringen te hoeven doen. Er achter komen dat iets niet werkt, is ook waardevolle informatie: ‘You have not failed. You just found 1.000 ways that don’t work’. En wat als een test juist wel werkt en leidt tot tien procent of meer omzet? Wacht niet op perfectie, maar optimaliseer gaandeweg. Test, test, test!

Het daadwerkelijk handelen op basis van data is cruciaal voor een data-gedreven strategie. Data verzamelen en analyseren, maar er vervolgens niks mee doen, heeft geen zin. Dat is verspilde energie en geld. Laat de data rapporten die je hebt opgesteld niet verstoffen op je digitale boekenplank.

Hoewel er nog meer stappen zijn om je bedrijf volledig data-gedreven te laten opereren, zet je met de bovenstaande stappen de eerste stappen zet naar een data gedreven strategie. Zoals al werd benoemd, streef niet direct naar perfectie, maar optimaliseer tijdens het proces.

Judith Rasch
Growth Hacker bij WINNRS

Growth Hacker / Digital Marketeer met een grote liefde voor sport.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Kevin

    Interessant stuk! Kan ik het onderzoek van MC Kinsey ergens terug vinden?


    28 februari 2019 om 08:06
    Michael Vettori

    The term ‘data-driven’ is certainly resurging on the internet these days and is often seen trending in news articles. Lately, I’d been quite interested in knowing what it truly is and what’s all the fuss about it. Now that I’ve read this article, it’s clear how important it is for a business to survive – especially in times like these. Splendid research!


    14 november 2020 om 10:52
    Elma Davis

    This data driven strategy is useful for every company especially for the ones who have large data to manage. It is important to examine and organize the data with the goal of better serving customers and consumers.


    19 november 2020 om 06:02
    olivia clark, <a href=”https://cryptoexchangeso

    Essential source for the development of the economy we haven’t confused in using big data, they are enhancing the market day by day and always trying to give the perfect consultant to their customers, so I this way I am suggesting you the trending software company which best and perfect for software developments, that is Crypto exchanges software-USA, They deals in Cryptocurrency and bitcoin stock exchange software all over the world.


    26 maart 2021 om 12:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!