Hashtags kapen: een nieuwe case en een boodschap aan organisaties

JDC
26 januari 2012, 12:01

Toen ik deze week mijn post over het McDonald’s Twitter verhaal schreef twijfelde ik even of dat wel een goed idee was. De McDonald’s case was internationaal druk besproken en ik wou niet ‘surfen’ op de golf van een populair thema. De reden waarom ik het toch deed was omdat ik wou wijzen op de berichtgeving en een genuanceerd beeld wou geven. Blijkbaar werd het min of meer geapprecieerd. Ondertussen is er alweer een nieuwe case, deze keer heel dichtbij. Tijd voor conclusies.

Na het publiceren van de McDonald’s post (die vandaag een update kreeg), las ik op de site van The Washington Post een artikel over hoe Obama in de VS met succes een Twitter-actie had opgezet, die gebruik maakte van een zorgvuldig gekozen hashtag. De campagne kaderde in een belastingsvraagstuk en de gekozen hashtag was #40dollars. Ik stuurde er een tweet over: How Twitter helped the White House http://wapo.st/xyNnvm – hope the hashtag doesn’t get “hijacked”.

Want in volle aanloop naar de volgende verkiezingen, zou het voor de Obama-tegenstanders, gemakkelijk zijn geweest om die hashtag te “kapen”. Ook de Amerikaanse bevolking had er kunnen gebruik van maken om het beleid te hekelen.

“Made” en “hot” in Belgium: de kaping van #30J

Ondertussen moet ik al niet meer naar de VS kijken maar is er in het landje waar ik woon een schoolvoorbeeld aan de gang, rond de hashtag #30J.

Waar gaat het precies over? Op 30 januari is er een nationale staking in België. Volgens velen wordt die niet breed gesteund. Volgens de vakbond ABVV wel. Vandaag staat er een artikel in de krant De Standaard waarin vakbondsman Rudi Kennes zijn mening geeft over de grote aantallen Twitter-gebruikers die de door het ABVV gelanceerde hashtag #30J hebben “gekaapt” om hun kritiek te uiten in verband met deze nationale staking.

De vakbondsman zegt in het artikel zich aangevallen te voelen door de “agressieve liberale rechterzijde”. Ik ken nogal wat mensen die de hashtag gebruiken en er zijn er veel bij die allesbehalve agressief rechts zijn. Niet meteen…genuanceerd dus en meteen een uitnodiging om massaal het ABVV en Kennes nog meer te hekelen, je moet maar even kijken op Twitter.

Mijn politieke overtuiging is eigenlijk iets persoonlijk maar laat me zeggen dat ik niet rechts of links ben, maar genuanceerd. Ik erken het recht van staking en ik begrijp dat, alhoewel er belangrijke economische veranderingen op til zijn, mensen dreigen uit de boot te vallen. Ik neem het nogal graag op voor de vergeten minderheid maar tegelijkertijd besef ik dat er belangrijke ingrepen nodig zijn, niet in het minst te beginnen bij de overheden in mijn landje.

Ik treed Kennes bij als hij zegt dat het opkomen voor je mening in een maatschappelijk debat belangrijk is en men tegenwoordig nogal snel een medium als Twitter gebruikt in dat kader.

Boodschap aan organisaties: bereid je nu voor

Anderzijds moet het ABVV beseffen dat het verdedigen van het eigen grote gelijk en het naast zich neer leggen van een realiteit, namelijk dat mensen zich publiek uiten via sociale netwerken (soms spontaan en soms beïnvloed of zelfs georchestreerd), niet meteen verstandig is.

Het is een gemiste kans voor de organisatie, los van mijn persoonlijke opinie over de nationale staking. Pas je communicatie aan de werkelijkheid aan.

Ik had nooit gedacht dat hashtags “kapen” de grote trend van begin 2012 zou worden. Organisaties en merken zijn gewaarschuwd.

De oplossing is simpel: wees klaar om de dialoog aan te gaan.

Je kunt echt niet meer naast sociale netwerken kijken en dit sociale feit negeren uit angst of onkunde. Het is jammer dat het op zo een manier moet gebeuren en dat de focus van bedrijven door dergelijke voorvallen (want reken maar dat ‘brands’ alles op de voet volgen) helaas vooral op het defensieve element ligt (reputatiebescherming) maar sociale media zijn een feit. Je kunt er tegen betogen (ook deze keer ‘no pun intended’) maar dat verandert niets.

Je zult echt moeten een social media expertise uitbouwen in je organisatie, intern en met behulp van een ervaringsdeskundige.

Hoe je dat doet is bij leven en welzijn voor een volgende post over wat je als bedrijf moet weten over het opzetten van een social media team, de interne organisatie en vooral het vormen en aantrekken van zogeheten social media experts. Het zal meteen een carrièrewaarschuwing zijn voor wie zich vandaag positioneert als goeroe, ninja of andere nonsens.

JDC
Digital business consultant bij i-SCOOP

Jean werkt sinds 1992 op het raakvlak van digitale technologie, marketing, sales en media. Hij is sinds 1996 exclusief bezig met digitale marketing en digitale transformatie voor B2B en technologiebedrijven.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Maurice Beerthuyzen

    Ik vind dat voorbeeld van 30j niet eens echte hashtagkaping. Er zijn misschien tegenstanders die tegen de staking zijn, maar die blijven dan nog bij het onderwerp. Echte hashtagkaping maakte ik laatst bij een klant van me mee, een reisorganisatie die ook vakanties naar Egypte verkoopt. De affiliatepartij waarmee zij zaken deden, was driftig aan het spammen op #arabrevolt, toen een hele populaire hashtag rondom de ontwikkelingen in Egypte en Libie.

    Vakanties pluggen op een hahstag die daar totaal niet voor bedoeld is, vind ik kapen. Een andere mening ventileren op een hastag, maar binnen het onderwerp blijven, moet kunnen vind ik.


    26 januari 2012 om 17:21
    Han Beukers

    Volledig met je eens Maurice. Dit is waar de hastags op twitter voor zijn bedoeld. Als je een hashtag voor een dergelijk onderwerp als die staking bedenkt kun je voor- en tegenstanders verwachten. Dat brengt dan ook direct nuance en geeft een zuiver beeld wat men van het onderwerp vind. Als je niet openstaat voor dat soort discussies via hashtags kun je beter niet voor de social media aproach kiezen.


    27 januari 2012 om 14:14
    postma

    Van ‘kapen’ kan natuurlijk geen sprake zijn als het ontopic is. Dat heet discussie.

    Wat wél irritant is, is ‘hashtagspam’, waar men hierboven ook aan refereert: populaire hashtags gebruiken om totaal irrelevante (commerciële) boodschappen onder de aandacht te brengen. Iets waar bedrijven als TheNewMediaFactory zich doorlopend schuldig aan maken en als gevolg daarvan op bijvoorbeeld events massaal worden uitgekotst op datzelfde Twitter. Groen Links heeft getracht ‘#toekomst’ te claimen, wat uiteraard jammerlijk faalde. De term was véél te algemeen. Sociale media gaan over relevantie, hou het dus relevant.


    27 januari 2012 om 14:35
    iscoop

    Maurice, Han: jullie hebben beiden absoluut gelijk. Het is niet strikt genomen kapen zoals je terecht opmerkt. En uiteraard moet je niet aan social beginnen als je geen interactie kunt hebben buiten de context, dat is evident.

    Anderzijds is het ook niet echt helemaal binnen de topic blijven altijd. Dus toch een kleine nuance.

    Het is ook niet echt hashtagspam, nog zo een fenomeen dat @postma vernoemt omdat het geen commerciële doeleinden had zoals bij de McDo case duidelijk het geval was.

    Het is het aangrijpen van een hashtag, opnieuw: vooral bij McDo, om echt aan brand bashing te gaan doen, in sommige gevallen nog in de context maar vaak ook er buiten.

    Je zou er bijna een nieuwe term voor moeten bedenken: “het aanwenden van een hashtag om zich tegen de organisatie die ze gebruikt te verzetten”. Maar laat bij nader inzien maar zo, al genoeg termen 😉

    In elk geval: duidelijk correct gemaakte punten. Beter op m’n woordkeuze letten 🙂


    27 januari 2012 om 18:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!