Grolsch start viral campagne via weblogs
Enkele weken geleden is Grolsch in het kader van de Grolsch Music Tour een actie gestart waarmee gespaarde codes van de Grolsch verpakkingen kunnen worden omgezet in Grolsch Music Miles. Met deze Music Miles kan worden gespaard voor korting op gadgets en extra toegangs-kaarten voor muziekevenementen van Nederland.
Vanaf deze week zien we op o.a. Retecool een banner- en advertorial van Grolsch ter ondersteuning van de Music Tour campagne met een verwijzing naar checkthisout.nl. Op deze site wordt vervolgens een videoclip vertoond die bedoeld is als viral clip (ook gezien op Dutch Cowboys).
Goed om te zien dat ook Grolsch de weblogs inmiddels ziet als een serieus advertentiemedium. Jammer dat de videoclip de plank helemaal mis slaat, alhoewel, je zou het bijna doorsturen naar je vrienden om te laten zien hoe slecht de video is.
Hi Marco,
De breed uitgezette bannercampagne linkt naar de Grolsch Music Tour site. De eerste paar dagen wijzen op een bovengemiddelde respons bij zowel de advertorial als de banner. Hoe vaak het filmpje doorgestuurd wordt heb ik nu even geen zicht op, gaan we uitzoeken! De Grolsch Music Tour campagne start binnenkort ook op GeenStijl.
Dat doorsturen omdat het zo slecht is, zal ook wel de bedoeling zijn denk ik. De makers zullen wel gedacht hebben aan die dikke Amerikaanse jongen die een filmje online had staan waarin ie een of andere Europese zomerhit aan het zingen was als een idioot. Die ging de hele wereld over.
Verschil met het Grolsch-filmpje is dat die spraakmakend was, waar dit Grolsch-filmpje dat niet is. Het is niet uberslecht, het is niet vermakelijk, het is niet interessant… Het is gewoon de zoveelste knakker die overdreven danst op een evenement. Ik verwacht er dan ook weinig van “in viral opzicht” en zie dat als gemiste kans.
Is dit alles? Ik heb mensen nog uitbundiger (lees: idioter) zien dansen in hun eentje dan dit. Veel verder dan “leuk” kom je hier niet mee.
Laat house zich nu net uitstekend lenen om heerlijk in je uppie uit je dak te gaan. Zo zie ik er in ieder geval elk weekend wel tientallen. Tegenwoordig heel normaal dus niet grappig en dus slaan ze hier inderdaad totaal de plank mis. (of je moet toch stiekem tieners als doelgroep op het oog hebben)
Helaas is de uitvoering slecht (een mager zesje), vooral het ontbreken van een ´climax´ zal het virale succes verminderen. Daarentegen zou het een goed tv-spotje kunnen zijn, door de melding op het eind.
niet geloofwaardig. Ja, ok, iedereen wil iets viraal achtigs. Maar niet zo dus.
Wel leuk, die weblog-marketing. Al is het imho viraal gesproken niet spot-on, ze hebben mijns inziens wel als een van de eerste partijen (na Heineken en Speurders) door hoe je consumer generated media in je mediastrategie kunt inzetten.
@Anders: doorhebben? Volgens mij was het eerder een kwestie van het gebruikelijke lijstje aflopen…
Gebruikelijke lijstje? Ik zie ken anders nog maar weinig adverteerders die weblogs hebben opgenomen in hun mediastrategie, hooguit als ze meedraaien in een bannernetwerk. De (min of meer) maatwerk campagnes waarbij adverteerder doelbewust samenwerkt met een weblog om de doelgroep nog beter aan te spreken, zijn nog steeds spaarzaam.
Ik doel meer op de keuze van de gebruikelijke partijen dan de keuze voor het medium. Maar daar heb jij het dus niet over geloof ik, verkeerd begrepen 🙂
Even correctie het is initiative media.
Goed gedaan nathalie ! 😉
Je hebt gelijk, zat al te twijfelen toen ik het aan het schrijven was (inmiddels aangepast). Dank voor de update!
Is the film supposed to be funny? Because it isn’t.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!