Google neemt Jaiku over

9 oktober 2007, 16:41

Google neemt Jaiku overEnkele uren geleden werd bekend dat Jaiku gekocht is door Google. Jaiku is een microblog dienst. Jyri Engeström, samen met Petteri Koponen founder van Jaiku, maakte het nieuws via een presence bericht bekend. Ook Google heeft inmiddels het nieuws bevestigd. Er zijn verder geen details van de deal bekend. Dit jaar is Google behoorlijk op het overnamepad. Op het mobiele gebied zijn er de overnames geweest van Zingku en het zeer interessante Grandcentral(een beetje onopgemerkt maar operators LET OP!). Hoe past deze acquisitie nu eigenlijk in Google’s portfolio?

Het mag duidelijk zijn dat Google mobiel als één van de meest strategische domeinen beschouwd voor de lange termijn. Een belangrijk punt om in te zien is, is dat het mobiele internet en het “traditionele” internet 2 verschillende media zijn. Elk met haar eigen kenmerken voor succes. Voor mij is het grootste verschil tussen deze 2 media dat het mobiele internet het internet van het “NU” is. De mobiele telefoon is een tool die JOU op DIT moment op DEZE plaats ondersteunt met diensten en informatie. Het mobiele internet is zeg maar LIVE. Dus ook bij het aanbieden van mobiele diensten is het essentieel om dit gevoel van LIVE over te brengen. Dit is precies waar Jaiku dus goed in is. Het is ook precies wat mist in het portfolio van Google. In het plaatje hieronder heb ik het een beetje geprobeerd te visualiseren. Zoals je ziet kan Jaiku de bestaande internetdiensten van Google ondersteunen naar mobiel. Jaiku creëert er een presence laag overheen, die voor mobiel zo relevant is. Ik ben verder erg benieuwd naar de integratie met Gtalk en Gmail.

De grote verliezer van deze deal is Nokia. Met haar ambities om een internet bedrijf te worden was de acquisitie van Jaiku een perfecte fit geweest. Denk maar aan de slogan Connecting People 😉

Succesvolle zet van Google?

Raimo (1973), getrouwd en vader van twee dochters en was vóor internet- en UMTS hypes al actief in mobiel. Raimo heeft gewerkt voor Nokia Networks, Nokia Mobile Phones en KPN. Altijd in rollen die gericht waren op innovatie, marketing en sales. Door de jaren heen een sterke visie ontwikkeld over mobiel. Raimo is creatief, strategisch probleemoplossend, gevoelsmens en werkt sterk intuitief. Raimo is partner in SPRXmobile. Hiernaast is Raimo oprichter van Mobile Monday Amsterdam ( www.mobilemonday.nl, 1300+ leden), een netwerkevent voor mobilistas in Nederland. Hij spreekt verder graag over The Mobile Life. Voor meer informatie zie links hieronder: SPRXmobile, Twitter, Del.icio.us, Flickr, , , Email me: info [at] mobminds.com, IM/Gtalk: raimovanderklein [at] gmail.com,

Categorie
Tags

37 Reacties

    media

    Dank voor de analyse Raimo maar wat een verrassing! Dat het vroeg of laat zou worden overgenomen, dat was wel duidelijk maar nu en door Google is toch wel opmerkelijk. Waarom is er gekozen voor Jaiku terwijl Twitter meer voor de hand lag. Jaiku is Fins, Twitter is Amerikaans en niet onbelangrijk, Biz Stone van Twitter komt van Google (Blogger).

    Grote vraag is nu, wie neemt Twitter over? MSN, Yahoo! of Nokia? Of is Twitter toch te beperkt? Want eerlijk is eerlijk, Jaiku is technisch gezien superieur aan Twitter. En ook de initiatiefnemers van Jaiku hebben in mijn optiek een betere visie op mobile social networks.

    Spannende tijden in ieder geval!


    9 oktober 2007 om 18:02
    Robert Gaal

    Ik denk dat je daar de spijker op z’n kop mee slaat Marco: dit was een overname gebaseerd op technologie, maar ook vooral op mensen. Jyri en het team eromheen zijn veel meer op sociale interactie en innovatie op dat vlak gericht. Meer dan Twitter op dit moment, wat ik zelf veel minder graag gebruik. Daar plukken ze nu de vruchten van.


    9 oktober 2007 om 18:07
    wesseling

    Goede zet van Google. Lijkt er voor mij op dat ze door hebben dat ze zelf niet genoeg begrijpen van / vat hebben op mobiele ontwikkelingen (waar Google om te blijven heersen ook nummer 1 moet worden) en dat ze mensen binnen boord halen die het wel begrijpen. Een applicatie zoals Jaiku ontwikkelen door de bestaande developers bij Google mag geen enkel probleem zijn en moet ook zeer snel kunnen (en waarschijnlijk nog wel beter ook). Echter daadwerkelijk de volgende stappen zetten naar de mobiele toekomst kan alleen vanuit een team dat wordt getriggerd door de aanwezigheid van een aantal guru’s en dat is de rol die de ontwikkelaars van Jaiku, Grandcentral en Zingku perfect kunnen invullen. Ben heel beniewd wat er uit de breinen van deze jongens borrelt nu ze naast elkaar worden gezet + gebruik kunnen maken van de money power van Google.


    9 oktober 2007 om 18:11
    Raimo

    @Marco en Robert, ik had echt niet gedacht dat Google er zo snel bij zou zijn. Nokia heeft echt te lang gewacht. Waarom Twitter niet? Greed? Bad Infra? Bad mngt? Who knows.. Ik gun het Jyri en the boys toch net even iets meer.. 😉


    9 oktober 2007 om 18:14
    wilbertbaan

    Interessante graphic Rhymo. Als je er zo naar kijkt lijkt Jaiku interessanter voor Google dan Twitter. Jaiku zit al op mobiel applicatie niveau. Twitter doet alles nog via SMS.

    Ik vraag me af hoe het met het livestreamingpatentengedeelte zit. Jaiku is toch niet heel veel anders dan Twitter. En Google is één grote pot honing voor patentenfreaks.


    9 oktober 2007 om 18:16
    Rudy De Waele

    Europa heeft heus wat meer know-how en intelligence ivm mobiel dan wat er tegenwoordig bestaat in de US, DAT is een van de missing links why Jaiku+team (people!), eindelijk nog eens een EU Start-Up 🙂 BTW Raimo: heel keurige analyse!


    9 oktober 2007 om 18:17
    Roy

    @ Marco. Je slaat de spijker op zijn kop. Tijdens eDay en PicNic miste ik een visie bij Biz Stone…Jyri Engestrom had een goed verhaal. Want technisch is het allemaal niet zo spannend.


    9 oktober 2007 om 18:19
    wilbertbaan

    Raimo bedoel ik natuurlijk, overkomt me iedere keer weer 😉


    9 oktober 2007 om 18:20
    wesseling

    @Marco volgens techcrunch is er eerst wel naar twitter gekeken voordat men Jaiku kocht. Hoewel veel minder users lijkt Jaiku voor veel minder geld een betere koop op mobiel gebied en de mensen die je in huis haalt. Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat de vraagprijs van twitter, evanals de traffic, factor 10 hoger was, of zelfs nog meer omdat de mensen achter Twitter al eerder succesvolle exits achter de rug hebben. Zij hoeven niet per se te verkopen en wanneer je ze wel koopt, zouden ze dan nog gemotiveerd zijn om hard te blijven lopen? De Jaiku mannen zullen leuke centen hebben gekregen (of nog net niet genoeg?) maar lijken mij meer eager om er nog wat moois van te maken!


    9 oktober 2007 om 18:26
    Raimo

    @Wilbertbaan, zo zie ik het ook..

    @Rudy,Thanks. Mooi dat die amerikanen aan de overkant komen shoppen.. Keep those “Silicon Valley” dollars coming 😉


    9 oktober 2007 om 18:27
    Raimo

    @Tonwesseling goeie argumenten zitten daarin..


    9 oktober 2007 om 18:30
    lbroekman

    Goed verhaal Raimo, mooie plaat ook ter ondersteuning. Brengt het Google imperium goed in beeld. Keuze voor Jaiku versus Twitter is naar mijn mening idd ook gebaseerd op groeipotentieel en functionaliteiten.


    9 oktober 2007 om 19:27
    chi666

    Als eerste: complimenten voor de analyse.

    Inderdaad bijzondere overname, maar ik denk ook wel een goede zet. Hoewel, zoals bekend, ik nog steeds niet twitter (en ook geen Jaiku gebruik). Ik zie ook wel wat in de analyse van Ton waarom gekozen is voor Jaiku en niet voor twitter.

    Wie nu wel met twitter er vandoor gaat? Microsoft komt bij me op, enkel en alleen omdat ze google willen blijven volgen.


    9 oktober 2007 om 19:31
    Raimo

    @Bas,

    Microsoft heeft natuurlijk het LIVE platform met een enorm bereik. Ik denk dat zij dat eerder kunnen ombouwen naar een Twitterachtige omgeving dan Twitter kopen.


    9 oktober 2007 om 19:34
    media

    Zoals al eerder aangegeven is twitter qua functionaliteiten niet zo heel interessant. Twitter is vooral succesvol vanwege zijn eenvoud. Wat twitter wel heeft is een redelijke base aan gebruikers en de kennis om dit soort applicaties (snel) op te schalen (wat voor zover ik heb begrepen geen sinecure is). Vraag is dus, welke partij heeft niet de mogelijkheid om op korte termijn een dergelijke base op te bouwen en heeft niet de technische kennis in huis?


    9 oktober 2007 om 19:43
    chi666

    Maar is een overname per definitie rationeel. Google video heeft het op de één of andere manier ook niet gered tegen Youtube, en google heeft toch echt het platform en de techniek in huis…

    Het zou mij niet verbazen als het meer een ‘me too’ overname wordt dan een ‘logische’.


    9 oktober 2007 om 19:50
    Raimo

    @Marco Derksen, Microsoft is niet geintresseerd in de base of schaalbaarheid. Zij bouwen het Live platform om naar mobiel.

    Yahoo heeft ook meer aan een Jaiku dan een Twitter.

    Nokia moet de slag naar internet maken. Denk dat zij weleens in de buidel kunnen gaan tasten.. Is nog wel wat geld over. Zelfs na de Navteq deal


    9 oktober 2007 om 19:54
    media

    @Bas: zit wat in, overnames zijn zeker niet altijd logisch

    @Raimo: ik denk ook eerder aan een outsider; Nokia zou zeker kunnen!


    9 oktober 2007 om 19:59
    Raimo

    San Francisco natuurlijk..


    9 oktober 2007 om 20:52
    media

    @roelandp: daarom past Jaiku wellicht ook beter bij Google dan Twitter, Google is nl helemaal niet zo open als Twitter (alhoewel ze dat soms wel pretenderen).


    10 oktober 2007 om 03:32
    Raimo

    Voor de mensen die geen account hebeeben bij Jaiku, ik heb nog wat invites over..Laat een berichtje achter met je email.


    10 oktober 2007 om 04:33
    Olaf Molenaar

    @iedereen Wat ik vooral leuk vind aan deze “Jaiku-Google” deal is dat ik mijzelf en al mijn mede twitteraars en jaikunezen(?)voor het eerst serieus genomen voel worden. Hoeveel hoon ik over me heen heb gehad. Van wat moet je nu met Twitter/Jaiku? Kinderspeelgoed,prietpraat etc.

    Zijn het nu dezelfde opportunisten die denken: “als Google er miljoenen in gaat investeren, moet het mischien wel wat zijn, laat ik ook eens gaan kijken.” Dus ontzettend belangrijk voor de groei en acceptatie van het fenomeen microbloggen in het algemeen.


    10 oktober 2007 om 05:10
    iskander

    Ik heb een tijdje de Jaiku client gebruikt op mijn telefoon. De presence service op basis van je cel en agenda werkte best fijn (hoewel de cellen te grof zijn in NL). Het past volgens mij ook heel goed in een mobiele strategie van Google. De GPhone wordt immers een mobiel besturingssyteem. Met de presence erin geintegreerd ontstaat nog rijkere profielen van Google gebruikers. Fijn voor Adsense en locatiegerichte diensten.

    @Ton Als Google Twitter ook koopt heeft Jyri in ieder geval zijn droom verwezenlijkt voor interportabiliteit van je presencecontacten 😉


    10 oktober 2007 om 05:16
    David de Boer

    Google, als jullie dan toch mijn wensenlijstje aan het invullen zijn: Zouden jullie ook Mobypicture en Gabcast kunnen overnemen? En combineer dan ook gelijk de Polarrose- en Photosynth- en I-Phone sterktes. Dan is de hele Google-suite nog completer én is de navigatie door alle data/informatie nog simpeler om straks mijn G-Phone optimaal te benutten.


    11 oktober 2007 om 08:30
    marcfonteijn

    Een van de (vele) antwoorden op de vraag waarom Google Jaiku heeft gekocht… Wat hou je over als het “micro blogging” gedeelte bij Jaiku en Twitter wegstreept?

    Twitter: heel weinig (niks?)

    Jaiku: een online-life aggregator zonder de mogelijkheid om korte berichten te plaatsen

    De vergelijking Twitter/Jaiku wordt wel heel vaak gemaakt maar is wel heel kort door de bocht.

    @Raimo ik snap je redenering helemaal. Jaiku is een (semi-) realtime stream van wat je vrienden online uitspoken. En realtime informatie is op een mobiele telefoon veel interessanter dan


    12 oktober 2007 om 09:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief