Google Glass: het missende ingrediënt voor hyperlocal

20 juni 2014, 05:00

Dient Google Glass alleen de zogeheten ‘gadgeteers’ of houdt dit experiment van Google stand om ook een breder publiek te overtuigen? Samen met mijn collega Floris Benniks heb ik een ‘one day experiment’ gedaan met Google Glass. Want wat kun je eigenlijk allemaal maken met Google Glass, iBeacon en toegang tot de mooiste databronnen van de wereld? In dit artikel vind je onze opmerkelijke resultaten, inclusief een video met demoverslag.

Kansen in de beperkingen?

De beperkingen van Google Glass zijn niet van de lucht: de esthetiek laat te wensen over, de interactie is wennen, de techniek werkt niet altijd en de batterijduur is erg beperkt. Google Glass is natuurlijk een experiment, de Glass-dragers worden niet voor niets ‘Glassplorers’ (of ‘Glass Explorers‘) genoemd. Wat ons betreft is Google Glass een experiment waarin gezocht wordt naar nieuwe manieren van input en interactie met de realiteit.

Het onderzoeken van nieuwe manieren van interactie is een van de pijlers van het Google Glass-experiment. Hoe kun je informatie tot je nemen zonder een scherm in je hand of op je bureau? Hoe zorg je voor input met een stem, knikje, knipoog, camera of aanraking? Die combinatie maakt Google Glass niet alleen interessant, maar maakt het ook de moeite waard om deze individuele innovaties in de gaten te houden.

Testopstelling: Google Glass plus iBeacon

Om te testen of Google Glass van meerwaarde is in een echte situatie, besloten wij ons pop-up winkelconcept ‘Chocolaatje’ uit te breiden (zie onze eerdere blog over de mogelijkheden van iBeacon).

‘Chocolaatje’ is een pop-up-winkeltje in een fictief warenhuis. Met iBeacons prikkelen we de bezoeker met kleine gepersonaliseerde berichten. Kom je als bezoeker in de buurt van een chocolaatje, of combinatieaanbieding, dan krijg je die berichten via de app binnen op je mobiel.

De uitbreiding van ons winkelconcept laat zich raden: kunnen we als Google Glass in de buurt is van een van onze ‘Chocolaatje’ iBeacons, de juiste, gepersonaliseerde informatie zichtbaar maken in het schermpje van Google Glass?

Optimale experience door locatie, big data en Google Glass

Bij deze hyper local-toepassing willen we ook graag informatie uit externe bronnen laten zien. Het combineren van externe informatiebronnen (API’s) is belangrijk als je sterk gepersonaliseerde content wilt kunnen aanbieden. Het realtime combineren van de gebruikerscontext en diverse databronnen maken het tot een big data-opstelling. Wij doen dat in dit experiment met nog maar één bron, namelijk de API(-data) van een van de tofste musea in combinatie met ons Google Glass. Met de toevoeging van de API is ons innovatie plaatje compleet:

“hyper local x big data = super relevant experiences”

Bovenstaande formule betekent: bied mensen rijke, persoonlijke informatie gebaseerd op gedrag en locatie. Dat is natuurlijk perfect voor een e-commercepakket met personalisatiemogelijkheden. Mits goed uitgevoerd door bedrijven, verwacht de Google Glass-drager deze informatie en verrijkt het de ‘toestand’ waarin hij/zij verkeert en wordt het niet als irritant ervaren.

Die verrijking kan bijvoorbeeld zijn dat je een aanbieding voor een combo-deal ontvangt zodra je een winkel binnenstapt, een sneak preview in de rij bij de bioscoop of een tip voor het volgende museumbezoek; verzin het maar. Op deze manier is de informatie waardevol én het is door Google Glass ook nog eens laagdrempelig.

Google Cloud maakt alles makkelijk

Voor het experiment hebben we een Glass+Chocolaatje-applicatie gemaakt op onze eigen server.

Dit is een eenvoudige webapp met een nummertje in de Google Cloud. Als consument kun je de app vervolgens aanvragen in jouw persoonlijke Google Glass app-store, vergelijkbaar met de iTunes App Store. Vervolgens kun je in je browser de meeste instellingen, zoals het delen van gegevens, foto’s en bijvoorbeeld je contacten invoeren. Dat kan natuurlijk ook op je smartphone.

Conclusie

Wat heeft ons experiment opgeleverd? Google Glass biedt een interessante blik in de toekomst van persoonlijke interactie, hyperlocal dienstverlening en informatievoorziening. Het maken van Google Glass-apps is nu al makkelijk en hint naar een serieuze effort van Google. Het bouwen van applicaties en de complete flow is bijzonder goed verzorgd en het is vrij eenvoudig om snel een goed werkend prototype te maken.

Zien we binnenkort ook ‘normale mensen’ met een Google Glass? Wij denken dat we moeten wachten op een ‘iPhone-moment’. Daarmee bedoelen we het magische moment dat ‘best in class’-techniek en interactie samenkomen tot ware toegevoegde waarde voor een breed publiek. Vooralsnog is Google Glass een experiment dat Google een claim geeft op de patentenmarkt van allerlei deel-experimenten die stuk voor stuk interessant zijn.

We verwachten binnenkort geen Google Glass als echt product. In plaats daarvan zullen de deel-experimenten verschijnen in andere, nieuwe producten. Houd winkels en vooral digitale dienstverleners in de gaten, want het gaat sneller dan je verwacht.

Peet Sneekes
Strateeg, Maker, Producer bij Mirabeau

Peet is een creatief consultant bij Mirabeau. Samen met zijn collega's voert hij experimenten om het leven van mensen te verbeteren en innovatie aan de kaak te stellen. Daarbij produceert hij mediaprojecten zoals zijn gesprekken met Vasilis van Gemert over media, het web, techniek, business modellen en content. Hierover meer op http://peetsneekes.nl

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!