Google for Jobs implementeren: de ultieme handleiding om te ranken met een vacature

4 november 2020, 10:00

Zo snel mogelijk de geschikte kandidaat vinden voor de openstaande vacature. Natuurlijk wil je dat! Met Google for Jobs is dat mogelijk, Google’s eigen vacatureplatform. Het uitrollen van dit platform levert vele nieuwe kansen op. Waar voorheen alle grote platformen de zoektermen domineerde, is er nu een kans om met jullie eigen vacature een goede positie binnen de zoekresultaten te scoren. Wij leggen graag uit hoe jij succesvol in kan spelen op dit nieuwe platform.

Bij de zoektocht naar een nieuwe baan vertoonde Google eerst altijd de normale zoekresultaten. Met de komst van Google for Jobs zien we tegenwoordig een enorme widget, zoals de afbeelding hieronder, die zeer dominant aanwezig is in de zoekresultaten. Op basis van diverse eigenschappen vertoont Google vacatures die het beste aansluiten bij de zoekopdracht van de werkzoekende.

Waarom Google for Jobs?

Het doel van Google is om de zoektocht naar een nieuwe baan zo eenvoudig mogelijk te maken. Een werkzoekende moet online namelijk sneller en de meest relevante vacatures in een oogopslag in beeld krijgen. Maar ook werkgevers kunnen met het nieuwe Jobs-platform van Google extra zichtbaarheid creëren binnen de zoekmachine. De vacature van jouw eigen website maakt namelijk even veel kans om vertoond te worden als de vacatures van de grote platformen. Google vertoond namelijk de meest relevante vacatures. En dat is dus precies waarom het enorm belangrijk om de vacatures op jouw website te optimaliseren!

Wat is het voordeel van het Jobs-platform?

Belangrijk om te weten is dat je geen vacature plaatst bij Google for Jobs zelf. Het platform verzamelt alle vacatures van alle websites die vacatures live hebben staan: job boards, intermediairs en bedrijven. Hierdoor kan Google alle vacatures tonen en zien we niet alleen de vacatures die bijvoorbeeld bij Indeed zijn geplaatst. Als werkzoekende heb je dus een bredere en duidelijker aanbod van alle banen die voldoen aan jouw criteria.

Zie je niet direct een passende werkgever of een werkgebied dat aanspreekt? Zijn de vertoonde vacatures net te ver van je woonplaats? Met filters kun je eenvoudig en snel een specifiekere selectie maken.

Door het optimaliseren van de vacatures kun je als organisatie dus zeer goed zichtbaar zijn binnen het Google for Jobs-platform. Als organisatie is het grote voordeel dat je nu zonder gebruik van een extern platform of intermediair goed zichtbaar kan zijn met een vacature. Hiermee kunnen een hoop kosten bespaard worden zoals het adverteren op de jobboards of het inhuren van een intermediair.

Hoe zorg ik voor deze extra zichtbaarheid?

Natuurlijk wil je met je vacatures ook binnen Google for Jobs goed zichtbaar zijn. Maar hoe gaat dat in z’n werk? Je hoeft hier geen extra account voor aan te maken. Je hoeft je website ook niet aan te melden bij Google for Jobs. Belangrijkste is om de vacatures op jouw website te optimaliseren zodat ze aansluiten bij de zoekintenties van de werkzoekende. Zo houdt Google met het vertonen onder andere rekening met de woonplaats, werkervaring en voorkeuren van de werkzoekende.

Google for Jobs implementeren voor jouw organisatie

Net als bij de organische zoekresultaten heeft Google ook voor Jobs een algoritme ontwikkeld voor het vertonen van vacatures. Een aantal handige SEO-tips voor jullie vacatures.

Google for Jobs structured data

Net als veel andere soorten structured data (producten, FAQ, et cetera) steeds belangrijker worden, is er voor vacatures de Job Posting structured data. In dit stukje code geef je op een gestructureerde manier bepalende gegevens over de vacature door. Het is belangrijk dat de informatie overeenkomt met de informatie die op de website zelf staat.

Vaste gegevens voor de Job Posting structured data zijn:

  1. Publicatiedatum
  2. Omschrijving van de vacature: Takenpakket; verantwoordelijkheden; vereisten.
  3. Bedrijfsnaam
  4. Locatie
  5. Functie
  6. Einddatum vacature
  7. Basissalaris; Vast bedrag of salaris range. Minimum- en maximumbedrag kan opgegeven worden. Marktconform gaat hierin niet werken.
  8. Type dienstverband: Fulltime; Parttime; Stagiair.

Via tools zoals de structured data generator is de html-code te genereren door de informatie op de juiste posities in te vullen. De webbouwer kan deze html-code vervolgend in de website plaatsen.

Als dit op een succesvolle manier wordt geïmplementeerd zal Google dit als volgt uitlezen:

Vacaturepagina’s zijn net geoptimaliseerde landingspagina’s

Net als met het optimaliseren van een landingspagina is het belangrijk dat een vacature geoptimaliseerd wordt aan de hand van ‘standaard’ SEO-richtlijnen.

Zie de vacaturetitel dus als belangrijkste zoekterm van de pagina. Pas deze goed aan in onder andere de paginatitel, meta data en in de content.

Zie de vacaturetitel als belangrijkste zoekterm van de pagina

Omdat je moet opboksen tegen de ‘grote jongens’ zoals Indeed en Monsterboard is het belangrijk om zo specifiek mogelijk te zijn in de vacaturetitels. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van junior of senior. Maar ook het toevoegen van de plaatsnaam of fulltime/parttime kan de vacature specifieker maken.

Met ons voorbeeld hierboven hebben we ervoor gekozen om in de vacature het senioriteitsniveau te benoemen (Ervaren Social Media Marketeer).

Maak een speciale vacature sitemap aan

Een aparte sitemap voor vacatures zorgt ervoor dat Google altijd up-to-date is van de nieuwste vacatures op jouw website. Daarbij is dus belangrijk dat vacatures die ingevuld zijn niet meer live terug te vinden zijn op de website.

Zorg voor een overtuigende tekst

Naast alle SEO-optimalisaties wil je uiteraard ook de werkzoekende overtuigen om te solliciteren bij jouw bedrijf. Schrijf daarom een inspirerende vacature waardoor de kans groter is dat er vanuit het Google-platform ook daadwerkelijk doorgeklikt wordt naar jouw website.

Zorg dat je klaar bent voor Google for Jobs

Google Jobs gaat de recruitmentbranche flink opschudden. Uit onderzoek van CareerBuilder bleek dat 73 procent van de werkzoekenden als eerste via Google hun zoektocht naar een nieuwe baan start. Inmiddels is Google for Jobs de op één na grootste vacaturesite van Engeland. Wij hoeven niet meer verder uit te leggen waarom jij hier graag tussen wilt staan!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!