Google “AI + UI + I is de toekomst van mobiele ervaringen” #TNWeurope

26 mei 2016, 15:15

Over vijf jaar zitten er vijf miljard smartphones in de zakken van mensen overal ter wereld. Dat levert een berg aan persoonlijke data op over dagelijkse activiteiten en de patronen die daarin zijn te herkennen. Google knijpt alvast in zijn handjes wat het allemaal met die data kan doen. Aparna Chennapragada, director of product bij Google, deelde op TNW haar kijk op de mobiele producten van de toekomst en de geheime saus die A.I. en U.I. samen kunnen vormen.

In de wereld van software, apps en kleine(ere) schermen was de user interaction (U.I.), de gebruikservaring bestaande uit de optelsom van design, gemak en interactie , lang de voornaamste onderscheidende factor. Maar terwijl wij worden overspoeld met handige diensten en apparaten die allerlei data verzamelen, is design niet meer de grootste uitdaging voor software-ontwikkelaars. Dat is de berg aan data verwerken en teruggeven aan gebruikers in kant en klare brokjes informatie en acties. De eerste stappen naar gebruiksvriendelijke artificiële intelligentie (A.I.)

Alles draait om mobile

Robuuste couldnetwerken, patroonherkenning, deep learning en intelligente zoekalgoritmes staan aan de basis daarvan. Dat is ook waarom Google uitstekend gepositioneerd is voor de toekomst, het bedrijf heeft via hun zoekmachine natuurlijk jaren ervaring met relevantie halen uit enorme bergen aan data. Dat weet Chennapragada ook. Als computer scientist (onder andere in het verleden werkzaam bij MIT) is zij betrokken bij het team dat werkt aan Google Now en al de andere activiteiten die te maken hebben met de virtuele assistenten van Google.

Alles draait om mobile, zegt Aparna. Door mobiel is er meer dan ooit beschikbaar aan de inputkant: allerhande soorten data, content en informatie. En er is meer dan ooit beschikbaar aan de outputkant: er zijn meer mogelijkheden dan ooit om toegang tot die input te krijgen.

Uiteindelijk is dat een informatieprobleem. En Google is ervan overtuigt dat AI +UI + I de formule is waar de oplossing van de toekomst mee ontworpen worden.

AI +UI + I

Zoals het een echte beta betaamt start Chennapragada met het ontleden van de formule. Daarom deelt ze eerst drie observaties over a.i.:

  1. A.I. is goed voor problemen die moeilijk zijn voor mensen. Neem Google Translatie. Geen mens, zelfs Ivo Niehe niet, kan zoveel talen spreken als Google Translate. Typisch een probleem dat machines goed op kunnen lossen, maar mensen niet. Andersom zijn er natuurlijk ook genoeg voorbeelden te bedenken, mensen zijn een stuk handiger met deuren bijvoorbeeld.
  2. De ‘Wow tot What the hell’-ratio moet goed zijn. Elk product waar a.i. inzit kan je verbazen, maar ook kwaad maken. Wanneer Google Maps automatisch je route aanpast om een file te vermijden (wow) is dat fijn, wanneer Google Now je naar de verkeerde gate op het vliegveld stuurt (what the hell), is dat op zijn zachtst gezegd vervelend. Het is duidelijk aan welke kant van deze glijdende schaal je als bedrijf idealiter zit.
  3. “Training shapes the learning”, een a.i. is zo goed als de data waarop het zijn acties baseert. Kortom algoritmes moeten getraind worden voordat ze goed genoeg zijn om losgelaten te worden in de buitenwereld. En dan begint het echte leren pas echt.

AI +UI + I

Tot nu toe allemaal vrij logisch. Dat geldt ook voor de observaties met betrekking tot u.i.:

  1. U.I. moet afgestemd zijn op de a.i. en geen verwachtingen scheppen die de a.i. niet waar kan maken. Dat is het gevoel dat ik zelf altijd krijg bij Siri: ik heb de verwachting dat ik alles kan vragen, maar hoe vaak snapt Siri er helemaal niets van? Best vaak. Het werkt trouwens ook andersom: als de a.i. heel goed is, kan de u.i. een stuk simpeler. Dit omdat de a.i. dan het zware werk doet.
  2. De verhouding tussen magie en voorspelbaarheid moet goed zijn. Sommige functie van een product wil je snappen en sommige niet. Van sommige dingen verwacht je gewoon dat het werkt en het proces erachter maakt je verder weinig uit (een zoekopdracht op Google), van sommige dingen wil je gewoon weten hoe het zit en hoe het resultaat tot stand komt.
  3. User feedback is moeilijk maar cruciaal. Simpel en waar: feedback van gebruikers is essentieel om een duurzaam product neer te zetten.

AI +UI + I

Tot slot gaat het over hoe je het product laat afsluiten op de gebruiker en de context waarin hij of zij je product gebruikt. Het is belangrijk om het voordeel van het gebruik duidelijk aan te geven (bespaar tijd, maak mooiere foto’s), geef gebruikers de mogelijkheid om het systeem te tweaken (Google serveert met Inbox drie auto-reply’s opties, zijn dat de goede?) en zorg dat je weet wie je gebruikers zijn.

Dat laatste is een open deur, maar gaat ook bij Google wel eens fout. Een voorbeeld daarvan was een functie dat je telefoon kan onthouden waar je uit de auto bent gestapt, zodat je nooit meer je geparkeerde auto kwijt zou raken. Leuk in San Francisco misschien, maar gebruikers in Mumbai zagen er het nut niet van in. Een gebruiker daar gaf aan het nut er niet van in te zien dat wanneer hij dagelijks van een rijdende trein springt, zijn telefoon gaat onthouden waar hij dat precies gedaan heeft. Kortom: alles wat je intern bedenkt kan buiten of in een andere context nergens op slaan.

Cruciaal is dus dat de interfaces betrouwbaar zijn en je gebruikersgroep duidelijk geformuleerd. Het is “early days”, maar Google en Chennapragada weten zeker dat de combinatie van mobile + a.i. enorm veel kansen gaat opleveren.

Thomas van Manen
Journalist en oud-hoofdredacteur bij Marketingfacts

Categorie
Tags

2 Reacties

    thomasvanmanen

    @Wouter

    Yes, tikfout vanuit de pressroom. Aangepast. Thanks


    26 mei 2016 om 16:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!