Goed nieuws: gebruik social media levert echt iets op!

2 april 2012, 18:02

Onderzoek en whitepaper

De inzet van social media is inmiddels steeds meer gemeengoed aan het worden en alleen de suffe bedrijven laten ze nog steeds links liggen. Dus moest het er een keer van komen dat er onderzoeken en bewijzen kwamen dat de inzet ook echt iets oplevert. Een Amerikaans onderzoek van PulsePoint Group en The Economist Intelligence Unit toont aan dat bedrijven die social media omarmd hebben “four times greater business impact” hebben. Ook al is het een Amerikaans/Canadees onderzoek, het is ook goed nieuws voor de Nederlandse bedrijven die met social media bezig zijn. Je kunt nu met een onderzoek en een interessante whitepaper aan je zijde opschalen en doorpakken.

Het onderzoek

Voor het onderzoek (persbericht) hebben ze 329 respondenten (CEO’s, senior executives en C-level executives) ondervraagt van Amerikaanse en Canadese bedrijven uit 19 verschillende branches. Op de website staat de PDF met resultaten.

Socially engaged

Als je success wil hebben moet je dus “socially engaged” zijn Aldus het onderzoek. De vraag is dan hoe wordt je dat? Ook daar hebben de heren van Pulse Point een mooie whitepaper over geschreven die zeer de moeite waard is om te lezen. Je vindt hem hier.

Ze hebben ook een stappenplan gemaakt om social engaged te worden als bedrijf:

Volgens het onderzoek liggen de voordelen van social engagement op: verbeterde effectiviteit van Marketing & Sales, verhoogde merkwaarde, betere samenwerking met partners, betere productkwaliteit en dienstverlening, snellere time tot market/innovatie en een groter marktaandeel. En laten we eerlijk zijn, wie wil dit niet allemaal ook?

De resultaten van het onderzoek worden in het volgende model samengevat waarin ze stellen dat Socially Engaged’Companies See 4X Greater Business Impact:

Wil je meer weten van dit onderzoek, de resultaten of de whitepaper, dan kun je nog inschrijven voor het webinar op 19 april om 1900 uur. Op de website van Pulse Point vind je een aanmeldmogelijkheid.

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Elskamp

    Leuk onderzoek en stats, maar zijn deze bedrijven succesvol omdat ze social gebruiken, of… zijn ze succesvol omdat zij zich goed kunnen aanpassen aan hun markt/doelgroep?

    (en toevallig vertaalt dat zich ook in social presence…)


    3 april 2012 om 09:48
    A.Kers

    Marketing in Social Media zal er enkel voor zorgen dat deze Social Media steeds ”vager” gaat worden en dat steeds meer mensen zullen afhaken.

    Steeds vaker hoor je momenteel van mensen dat ze hun facebook etc. amper nog openen en dat ze steeds meer walgen van de steeds nadrukkelijker aanwezige reclame.

    En zeker nu is gebleken dat je privacy gevoelige gegevens overal worden uitverkocht doordat jij ze zelf bloot geeft is het eind van Social Media al weer in zicht.

    Social Media is wat vroeger de chat-telefoonlijnen waren en later de IRQ babbelboxen… een tijdelijk fenomeen.

    En misschien heb ik het wel mis, maar dan noemen we het gewoon geen Social Media meer maar A-social Media. Ik denk dat ik er maar een pagina op http://www.grafstemming.nl aan ga wagen 🙂


    3 april 2012 om 13:06
    Richard Wermelink

    Let op bij dit onderzoek: de resultaten bewijzen niet de harde opbrengst van social media. Het zijn de meningen ceo’s en senior executives die aangeven dat naar hun inzicht social media iets oplevert. Ik denk dat ze ook niet iets anders zouden durven antwoorden. De resultaten dus wel met een korrel zout nemen.


    3 april 2012 om 16:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!