Gennie Freen (GeniusTravel): “De startpagina voor het zoeken van een reis op prijs”

29 december 2014, 10:00

Gennie Freen heeft een achtergrond in de ‘couponing business’, met als meest bekende wapenfeit het jaarlijks uitgeven van de Voordeelagenda van de Postcode Loterij in een oplage van 2,4 miljoen exemplaren. Leden van de loterij ontvangen elk jaar de agenda vol kortingsbonnen, waarmee ze allerlei activiteiten kunnen ondernemen “Wij denken dat veel consumenten zich laten leiden door een aantrekkelijkere prijs”, verklaart Freen in Top Names het succes. Van dat uitgangspunt is het een kleine stap naar GeniusTravel: een zoekmachine voor reizen, met de prijs als startpunt. “Je geeft zelf aan wat je minimaal en maximaal wilt uitgeven en dan krijg je in één klap een overzicht waar je allemaal terecht kunt en wat je allemaal kunt doen voor je budget.”

Het idee ontstond “uit eigen frustratie”. Freen had 150 euro over voor een vliegreis en kwam er toen achter dat prijs geen zoekcriterium is. “Je moet al die sites afstruinen en elke keer bedenken: waar wil ik heen? Dat ga je vervolgens dat intikken en zo kom je er achter hoeveel het kost. Ik vond dat echt ontzettend frustrerend. Op sommige sites moest je ook nog van alles invullen waar je niet op zat te wachten. Dus ik dacht dit kan veel simpeler.”

“Aanvankelijk had ik het idee: er komt vast wel een metazoekmachine die dat voor me op gaat lossen. Maar die kwam maar niet en toen besloot ik: ik ga gewoon zelf beginnen.” En dus startte Freen anderhalf jaar geleden met de ontwikkeling van een site die de prijs van een vlucht als uitgangspunt had. “Dat was in mei klaar en toen zijn we dat gaan testen. We zagen zulke goeie resultaten, dat we twee weken geleden zoiets hadden van: nu gaan we het groot maken. We hebben ook een app toegevoegd en zijn vol vertrouwen: dit kan iets heel goeds worden.”

“Never build your core business in someone else’s garden”

GeniusTravel is gebouwd op de API’s van bekende reisverkopers in de wereld. Zo wordt voor de vluchten gebruikgemaakt van Skyscanner en voor hotels van Booking.com. “We werken dus met een paar grote partijen die accomodaties en vluchten over de hele wereld hebben. Wij bouwen bovenop hun API’s, maar wel zo dat het onze eigen portal is, het gaat dus verder dan alleen maar doorgeven.”

Daarin schuilt wel een zeker risico: mocht GeniusTravel een groot succes worden, dan zouden Booking en Skyscanner kunnen besluiten voortaan zelf ook de prijs als uitgangspunt aan te bieden. “Natuurlijk zit er altijd een risico in: no guts, no glory. Wij moeten gewoon zorgen dat het bij ons zo goed werkt dat klanten denken: daar wil ik mijn reis starten. Een goeie metazoekmachine. We hebben nu vluchten, hotels en autohuur, de bedoeling is dat daar nog veel meer bij gaat komen. Dus dat we echt een portal worden waar mensen voor alle soorten reizen terecht kunnen. Een startpagina voor het zoeken van een reis op prijs.”

Dus ook al geldt voor velen het adagium ‘never build your core business in someone else’s garden’, voor Freen is het een weloverwogen keuze. Volgens hem is het te ingewikkeld om het aanbod van Skyscanner, met links met 1.000 luchtvaartmaatschappijen, of Booking.com met 500.000 hotels wereldwijd, binnen een redelijke termijn op eigen kracht te evenaren. “Stel je voor dat wij zelf 500.000 hotels willen genereren. Daar heb je denk ik op z’n minst zo’n 1.200 man medewerkers voor nodig. Dan moet je wel een hele diepe zakken hebben omdat een jaar lang vol te houden.”

Waarbij je ook moet meenemen dat Booking met een deel van de hotels exclusieve deals heeft, wat een eigen volledig aanbod van GeniusTravel ook in de weg zit. Door de gekozen constructie is het uitgangspunt voor het businessmodel van een percentage van een percentage. “Het is natuurlijk wel zo dat daar een eerlijke verdeling aan ten grondslag ligt. Wij hebben een hoop marketing, zij zorgen voor de data. Daar zijn goeie afspraken over. Die zijn per partner verschillend. Maar het moet natuurlijk voor iedereen de moeite waard zijn. Als je er allemaal niet van zou kunnen eten, moet je het niet doen.”

“Volgend jaar succes hebben in 7 landen ”

Vast staat dat GeniusTravel de zaken direct voortvarend aanpakt. In Nederland is de site net uit bèta en deze is al in zes talen beschikbaar. Het doel is zo snel mogelijk in andere landen voet aan de grond te krijgen. “Ik wil volgend jaar sowieso succes hebben in ongeveer 7 landen: Engeland, Nederland, India, Spanje en we gaan ook wat doen in China en Rusland. Dus de bedoeling is dat we ongeveer 20 landen gaan testen en dat daar 7 landen uitkomen die echt heel goed gaan en daar gaan we ons ook op focussen.”

“Als we aan een land merken dat we daar geen tractie krijgen, gaat het land meteen overboord. Daar zullen we vrij rigoureus in zijn, zodat we niet op een dood paard blijven wedden.” Hoe die tractie tot stand gebracht gaat worden, zal per land verschillen: “In India doen we dat heel simpel via Facebook en Google, dus dat pakken we even voorzichtig aan. Maar in de UK hebben we bijvoorbeeld een PR-bureau dat voor ons aan de slag is, dus daar doen we het op een andere manier. Zo krijgt elk land een eigen aanpak.”

Freen financiert zijn marketingplannen voorlopig uit eigen budget. “Ik heb wel een paar mede-aandeelhouders, maar er is in de toekomst nog ruimte voor één grote extra aandeelhouder. Dan kun je meer en sneller gas geven en sneller groeien, dus dat zou op zich niet verkeerd zijn.”

Meer gas betekent ongetwijfeld een groter team. Op dit moment klaart Freen de klus met 15 tot 20 man. “Het team bestaat voornamelijk uit freelancers: developers, marketing en social media. We willen gewoon specialisten op elk gebied hebben en veel specialisten zijn freelancers. Bovendien kun je met een flexibele kracht makkelijker afspraken maken, maar dat zal misschien in de toekomst wel veranderen. Het is ook niet direct goedkoper, maar het heeft op dit moment de voorkeur. Het team zal over een jaar naar verwachting tussen de 50 en 100 mensen groot zijn.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

3 Reacties

    Smithc199

    Please add more movies related to cooking if you have, because I wish for to learn more and more about all recipes of cooking. kcbdacbcaakecedb


    4 januari 2015 om 08:01
    Smithf536

    Hello, i think that i saw you visited my blog thus i got here to return the choose.I am trying to to find issues to enhance my site!I guess its adequate to use a few of your ideas!! bddcefgfaeedgfeb


    4 januari 2015 om 08:01
    Smitha151

    Neat blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere? A theme like yours with a few simple tweeks would really make my blog jump out. Please let me know where you got your design. Thanks deeafdfbekdkcccf


    4 januari 2015 om 08:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!