Generatie C staat voor Covid, Carbon en Climate

25 april 2022, 13:00

Hoe klantrelatiebeheer via berichtendiensten werkt voor Chinezen; Hoe een studie aantoont dat loyaliteit daadwerkelijk van invloed is op de consumptie van de merken waarin mensen investeren; Hoe een TED-lezing mensen die in invloedrijke industriën werken inspireert, om dieper na te denken over hoe hun vaardigheden en inspanningen bijdragen aan de klimaatcrisis; En hoe Barcelona burgers enthousiast maakt om er samen voor te zorgen dat je de stad schoonhoudt.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

#1 Wat we kunnen leren van de Chinese versie van e-mail

Talloze onlinewinkeltrends hebben China overspoeld voordat ze een of twee jaar later in de rest van de wereld belandden. Een van de grootste die nu langzamerhand overal wordt overgenomen is live shopping oftewel shopatainment. Een andere Chinese trend die aan de horizon zichtbaar wordt is een nieuwe vorm van communicatie tussen bedrijven en merken via berichtendiensten. Het is een strategie voor klantrelatiebeheer (CRM) die de nadruk legt op directe communicatie tussen merken en klanten. Nu is het gebruik van e-mail in China vele malen lager dan in het westen. Wij, in het westen, zijn nog steeds sterk afhankelijk van e-mail en onze communicatiemethoden zijn gefragmenteerd over verschillende kanalen (bijv. e-mail, sms, WhatsApp, en DM). Maar als je dit verhaal leest zou je daar wel eens heel anders over kunnen gaan denken.

#2 WhatsApp Communities

En alsof de duvel er mee speelt komt WhatsApp met een community tool. Geheel in lijn met het verhaal van a16z hierboven is dit een mooi voorbeeld dat er inderdaad langzaam een ontwikkeling gaat ontstaan richting directe communicatie. Het gebruik van communities kennen we natuurlijk al van de voetbalelftalgroep, de oudergroep van een bepaalde klas en niet te vergeten de vriendengroepen. Maar het is zeer wel denkbaar dat deze beweging nu ook uitgebreid gaat worden naar een meer commerciële toepassing waar je tijdelijk aan deelneemt vanwege een aanstaand event of wellicht zelfs een aankoop.

#3 Bezit van een aandeel leidt tot een 100% groei in verkoop

Crypto, tokens en DAO’s zijn natuurlijk nog steeds heerlijke buzzwords. Maar een van de essenties van deze nieuwe tools is een directe relatie tussen merken en mensen. Met een token ben je een beetje eigenaar van het product of dienst en in een DAO beslis je mee over de te volgen koers. Nu blijkt er een interessante studie te zijn die onderzoek heeft gedaan naar de relatie tussen aandelenbezit en consumptie. En wat blijkt: er is een causaal verband aangetoond tussen dit aandelenbezit en consumptie. “Het is niet alleen dat loyaliteit van belang is bij de investeringsbeslissingen van mensen, maar we laten nog een stap verder zien dat loyaliteit daadwerkelijk van invloed is op de consumptie van de merken waarin mensen investeren.” In de studie, The Effect of Stock Ownership on Individual Spending and Loyalty, ontdekte men dat wanneer gebruikers aandelen van een bepaald bedrijf krijgen, hun wekelijkse uitgaven aan die merken met 100% toenemen.

#4 The climate game

Games zijn soms briljante communicatiemiddelen. Vooral voor onderwerpen die vaak als ‘saai’ of ‘moeilijk’ worden beschouwd. Eigenlijk zouden ze vaker gebruikt moeten worden om mensen te helpen complexe problemen te begrijpen en te benaderen. Deze week is door de FT een spel uitgebracht dat is ontworpen om spelers te laten zien hoe moeilijk het zal zijn om tegen 2050 netto nul te bereiken, en hoeveel moeilijke keuzes wetgevers moeten maken om het doel te bereiken. Het is niet de meest ‘gamey’ game maar gezien de aard van het onderwerp is het een goede poging om een ​​zekere mate van interactie en keuzevrijheid toe te voegen aan het probleem. Een mooi voorbeeld van hoe je op een relatief goedkope manier educatieve /verklarende games kunt inzetten om een breder publiek te betrekken.

#5 Moeten o.a. reclamebureaus en pr-bureaus hun rol overwegen als het gaat om de footprint van hun klanten?

Solitaire Townsend noemt de reclame-, marketing-, PR- of creatieve adviesbureaus de ‘X-industrie’. Die X staat voor invloed. In deze TED lezing doet zij een broodnodige oproep aan mensen die in de X-industrie werken om dieper na te denken over hoe hun vaardigheden en inspanningen bijdragen aan de klimaatcrisis. “Als het gaat om klimaatverandering, heeft elk afzonderlijk bedrijf in deze sector een ecologische voetafdruk die niet groter is dan de gemiddelde kleuterschool, maar de ‘hersenafdruk’ van de X-industrie is overal voelbaar. Dat komt omdat deze probleemoplossers en verhalenvertellers fungeren als het vet in het wiel van alle andere bedrijven op aarde. Dat geeft de X-industrie een buitensporige invloed op de kans dat we netto nul bereiken. Het document dat ze bespreekt in haar talk kan je hier vinden.

#6 Generation C

We benoemen generaties door ze een herkenbare code mee te geven. Generatie X, Y en Z. Dus bedacht Seth Godin samen met Bruce Clark en Paige NeJame een nieuwe naam voor de huidige generatie. Generatie C. C staat voor Covid, C staat voor Carbon, C staat voor Climate. De combinatie van jaren niet op school maar thuis doorgebracht te hebben, te leven in een masker, betekent dat deze generatie anders zal zijn dan de vorige. Elke beslissing, investering en interactie zal worden gefilterd door de lens van koolstof, herstel en veerkracht. En toch, als we dit combineren met de c van connectie, van een cohort van mensen die troost en mogelijkheid vinden in de community, is er een kans voor ons allemaal. Het zal ook mededogen vergen. Generatie C heeft hier niet om gevraagd, maar ik heb goede hoop dat ze klaar zijn om de verandering te leiden.

#7 Waarom feiten ons niet van gedachten veranderen?

“feitelijk onjuist, maar sociaal correct”. We kennen allemaal dit principe. Maar wat doe je dan wel als je uiteindelijk iemand van gedachten wil laten veranderen? Dat kan je lezen in dit verhaal van James Clear. Als we tussen de twee moeten kiezen, kiezen mensen vaak vrienden en familie boven feiten. Feiten veranderen onze gedachten niet. Vriendschap wel. Iemand overtuigen om van gedachten te veranderen, is in feite het proces van overtuigen om van stam te veranderen. Als ze hun overtuigingen opgeven, lopen ze het risico de sociale banden te verliezen. Je kunt niet verwachten dat iemand van gedachten verandert als je ook hun gemeenschap wegneemt. Niemand wil dat hun wereldbeeld verscheurd wordt als eenzaamheid het gevolg is. De manier om de gedachten van mensen te veranderen is om vrienden met ze te worden, ze te integreren in je stam, ze in je kring te brengen. Nu kunnen ze hun overtuigingen veranderen zonder het risico sociaal in de steek gelaten te worden.

#8 Superhandig

Een heerlijke post van Christ Coolen op LinkedIn. 13 gratis tooltjes die je altijd kunt gebruiken. Zoals met één klik verwijder je de achtergrond van een foto. Een copy-paste Youtube-url om de video te downloaden. Iemand bereiken maar je hebt geen emailadres en dat dan toch kunnen vinden. Met één klik een video-schermopname maken die je daarna kunt delen of downloaden. En nog veel meer.

#9 Barcelona

Een rebranding voor de afvalinzamelingsdiensten van Barcelona schetst een onverwachte en prachtige prentenboekafbeelding van de stad. Hoe maak je burgers enthousiast om er samen voor te zorgen dat je de stad schoonhoudt?

# Podcast van de Week

Audio agency Airborne selecteert elke week een bijzondere audioproductie. Deze keer is het ‘The Invisible Seam” van Tommy Hilfiger.

Wanneer je als merk of bedrijf diversiteit belangrijk vindt, dan betekent dit onder meer dat je verschillende perspectieven omarmt omdat je ervan overtuigd bent dat het een meerwaarde oplevert. Oftewel: een einde aan de dominantie van the white privileged male aka. de zeven vinkjes-man. Maar hoe geef je daar dan precies invulling aan als merk? Tommy Hilfiger kiest voor een podcast: The Invisible Seam. Met daarin ‘unsung stories of black culture and fasion’.

De serie is deze week in première gegaan met één aflevering. Het heeft als doel om verhalen te vertellen over hoe de zwarte Amerikaanse gemeenschap een bijdrage heeft geleverd aan de modewereld. Want de wereld zat namelijk heel lang zo in elkaar dat de aandacht naar usual suspects uitging. Mensen op minder bevoorrechte posities krijgen vaak minder media-aandacht, waardoor ook hun verhalen niet gehoord worden. Met als gevolg dat we uiteindelijk een eenzijdig beeld van de werkelijkheid hebben gekregen. Met ‘The Invisible Seam’ wil Tommy Hilfiger deze onbekendere verhalen een podium geven om zo dat beeld iets veelzijdiger te maken. Een zeer prijzenswaardig streven.

Luisteren naar “The Invisible Seam” kan met deze handige afspeellijst op Spotify. Waar je ook alle andere Podcasts van week kunt vinden.

Tot volgende week!

Het Nieuws van de Week op Clubhouse

Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Iedere zondag om 09.00 uur op Clubhouse. Onder leiding van Sylvie Verbiest want ze is weer terug op haar vertrouwde plek. Jeroen de Bakker als tafelheer. Natuurlijk ook weer de gesproken column van Tino Stuij.

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!