Geenstijl koopt Telegraaf

17 maart 2006, 14:16

Geenstijl koopt TelegraafGS media (o.a. geenstijl.nl) heeft een belang van 40% genomen in de Telegraaf. Geenstijl.nl zal zich actief gaan bemoeien met de redactionele inhoud en de verspreiding van de papieren krant.

Dominique Weesie, GS Media: “met de deelname hopen we een voet tussen de deur te krijgen in de huis-aan-huis markt. We zien er naar uit om een volledige ontkoppeling van oude en nieuwe media te realiseren. Deze stap is een eerste van vele die zullen volgen in de krantenmarkt”

Maarten Roelofs Manager Online Marketing & Sales Speurders.nl. Hiervoor ilse Media en Wanadoo. Van origine systeembeheerder (Unix, Cisco etc). Eerste activiteiten met internet in 1995, 'IPC', website ontwikkeling. Gelukkig voor het uiterlijk van het internet ben ik hier niet mee doorgegaan. Specifieke interessen zijn technologie en internet en de ROI van online marketing. Internet marketing is naar mijn mening de hoeksteen van elke marketingcampagne. Een campagne die zich niet op internet kan bewijzen moet ernstig heroverwogen worden. Kan zich ergeren aan uitspraken als 'alles wordt TV', het is namelijk net omgekeerd: 'alles wordt internet'

Categorie
Tags

34 Reacties

    Pieter

    Joh!


    17 maart 2006 om 14:28
    Floris

    De Telegraaf neemt een aandeel van 40% in GeenStijl, en niet omgedraaid.

    “De TMG zou een belang van 40% hebben. De Jong schrijft dat er 2,6 miljoen betaald is voor de brutale website.”


    17 maart 2006 om 14:29
    Floris

    Maar dit is wel een leuke manier om véél mensen hier naartoe te trekken 🙂


    17 maart 2006 om 14:38
    Noedie

    LOL…

    Ik hoop voor je dat je een bewuste blunder gemaakt hebt….

    anders….


    17 maart 2006 om 14:38
    Niels Berkhout

    Dat zijn leuke bedragen. Daar hoop ik ook nog eens te komen met een projectje wat ik vandaag gestart ben. Het heet http://www.dumplink.nl en iedereen kan er linkjes achterlaten naar leuke plekken op het internet.

    Het is nog in een beginstadium, maar hopelijk groeit http://www.linkdump.nl snel uit.


    17 maart 2006 om 14:44
    Olivier

    Geenstijl was toch al telegraaf?!


    17 maart 2006 om 14:57
    Wouter

    Gaaf 😉 Bijna 1 april.. dit zijn de betere grappen.


    17 maart 2006 om 15:00
    neoMagic

    Leuk bericht om het weekend mee in te gaan!! 😉


    17 maart 2006 om 15:01
    everhoog

    weet iemand hoe ik een rule kan maken in mijn RSS reader, om op-vrijdag-door-maarten-roelofs geposte berichten te markeren als zodanig te filteren? 😉


    17 maart 2006 om 15:29
    H. Hardekern

    ROTFLOL @ Maarten

    MF lezers, niet alles wat op internet staat is waar.


    17 maart 2006 om 15:52
    Jacobien

    De Telegraaf lijkt Talpa wel. Ze kopen iets dat ooit leuk was, maar al over het hoogtepunt heen is.


    17 maart 2006 om 15:57
    Peter Luit

    Ik vind het kopje van dit artikel geen stijl……


    17 maart 2006 om 16:11
    Michel

    De Telegraaf heeft al jaren geen stijl!


    17 maart 2006 om 16:43
    Doron

    2,7 miljoen, dat past nog in mijn holle kies.


    17 maart 2006 om 16:52
    eric

    Een beetje logisch nadenken allemaal. De bedragen zijn niet realistisch en je kan je afvragen wat de Telegraaf met Geenstijl moet waarmee men voldoende omzet kan draaien.

    1 april dus…


    17 maart 2006 om 17:43
    BasW

    Kijk, zo probeert GS weer een beetje in de publiciteit te komen, en waar wat traffic te trekken, waar ze naar het schijnt de laatste tijd nogal behoefte aan hebben….


    17 maart 2006 om 19:10
    media

    Je kunt ook geen paar uurtjes offline zijn en Maarten zet de hele boel weer op stelten. Zal binnenkort maar eens een serieus gesprek met ‘m gaan voeren 😉


    17 maart 2006 om 19:29
    Jake

    Wat zou de Telegraaf met Geenstijl moeten.

    Hoe zou de Telegraaf de investering moeten terugverdienen.

    Reclame-banners, not likely.

    Geenstijl is geen community, zoals Tweakers (waarmee daadwerkelijk geld te verdienen is)

    Telegraaf heeft geen snel nieuwssite nodig.

    Waarmee kan je met GS geld genereren om een dergelijke investering te rechtvaardigen

    De merknaam GS is juist gebaseerd op het onafhankelijke, recht voor z’n raap imago.

    Als de Telegraaf dat wil exploiteren, raak je juist de kern van het merk kwijt

    Kortom, FD of niet… erg onwaarschijnlijk.

    But prove me wrong, marketing geniuses van MarketingFacts


    17 maart 2006 om 19:58
    chi666

    Tja, de link is er natuurlijk vanaf het begin af aan al geweest. Bedragen lijken me niet realistisch, maar of ze een belang hebben genomen, why not?


    17 maart 2006 om 21:36
    Arnout Veenman

    GeenStijl heeft een doelgroep waar menig marketeer zijn vingers bij aflikt (veel ondernemers en beslissers). Daarom zijn ze voor adverteerders en andere partijen zeer intressant om mee samen te werken. Gezien de kwaliteit van de bezoekers zullen de prijzen om bij ze te adverteren ook niet voor de poes zijn. Als laatste is GeenStijl een ijzersterk merk dat breed inzetbaar is. Indien dit geen stijlloze grap is denk ik dat dit voor beide partijen een goede zet is.


    17 maart 2006 om 21:40
    CasaMan

    Daarnaast bestaat de Geenstijl Media Groep niet alleen uit Geenstijl.nl maar ook nieuwnieuws.nl en gamert.nl. Daarnaast zijn ze ook verantwoordelijk voor het schaatsnieuws.tv.


    17 maart 2006 om 22:14
    Dave

    @Arnout Veel ondernemers en beslissers op GeenStijl ? Ik denk eerder dat het werkeloze snotneuzen zijn 🙂


    18 maart 2006 om 06:27
    Annet

    Terechte opmerking Jacobien, lijkt mij. Uitgekauwd en dan in de verkoop, lijkt me helemaal goed bedacht door Fleischbaum en consorten. En nu op naar de transformatie tot gamesite, want volgens mij lijkt het zich daarheen te ontwikkelen, kunnen de 600.000 unieke bezoekers pm met “echt” geschut ordinair hun easy targets aan flarden schieten. Wellicht is daar markt voor? Social political gaming?

    Ruim baan voor vernieuwende provocerende blog-projecten, ik kan niet wachten in dit sufland 😉


    18 maart 2006 om 13:00
    Jacobien

    Het verklaart overigens ook meteen waarom GS een abonnement op nu.nl heeft genomen.

    Nu kan Ilse media niet gaan dwarsliggen.


    19 maart 2006 om 12:07
    Maarten

    Huh? Heeft geen stijl een abonnenment op nu.nl?


    20 maart 2006 om 04:59
    media

    Het mag eigenlijk nog niet naar buiten maar Marketingfacts neemt binnenkort ilse media over zodat Geenstijl dus in feite een abonnement heeft op Marketingfacts 😉


    20 maart 2006 om 05:30
    Maarten

    Volgens mij heeft Geenstijl een abonnement op ANP. Lijkt me ook sterk dat gs samen werkt met Ilse als de Telegraaf een belang heeft. Kan Jacobien zich nader verklaren?


    20 maart 2006 om 05:43
    Jacobien

    @ Maarten,

    Jacobien verklaart dat ze gisteren niet wakker was, zaken door elkaar heeft gehaald en een hele domme opmerking maakte.


    20 maart 2006 om 09:42
    media

    Wat gaat die strategie De Telegraaf opleveren? In de nieuwsbrief van Communicatienieuws geven een aantal mensen hun mening:

    Marianne Zwagerman, directeur exploiratie De Telegraaf: ‘Wat gaat het belang in GeenStijl de Telegraaf opleveren? In elk geval dat frisse, kritische manier waarop GeenStijl het nieuws brengt en becommentarieert verder ontwikkeld wordt. Het netwerk van redacteuren dat voor GeenStijl schrijft kan snel groeien door onze kapitaalinjectie. Weblogs veranderen de journalistieke regels. En GeenStijl loopt hierin in Nederland voorop. De site heeft lak aan de gevestigde orde en politieke correctheid en de redacteuren zeggen wat ze denken. Op een manier die aanspreekt bij de jonge kritische internetter. Deze generatie heeft een heel ander verwachtingspatroon als het gaat om welk nieuws men nodig heeft en hoe men het wil krijgen. GeenStijl weet dat heel goed, getuige de grote, jonge, kritische, hoogopgeleide achterban. De site is daardoor een populair alternatief voor traditionele media voor deze groep. Na drie jaar heeft GeenStijl zijn bestaansrecht bewezen. En door onze deelname is gegarandeerd dat GeenStijl verder kan groeien. In volledige redactionele onafhankelijkheid. Want dat is nu juist wat wij zo interessant vinden aan deze site.’

    Michiel Frackers, directeur Small Media Group: ‘Sky Radio, Media Librium (narrowcasting), Geen Stijl; het zijn allemaal bewegingen in media waarin De Telegraaf zelf moeite zou hebben om een vergelijkbaar succes te boeken. Kopen is dan slimmer dan zelf maken. Ik weet uit ervaring (Telegraaf had bijna 40% in Planet Internet) dat De Telegraaf een uitstekende aandeelhouder is, die media begrijpt en ruimte biedt aan de ondernemingen waarin ze participeren.’

    Jan Willem Borsboom, European director product management AdLINK: ‘Bij de grote uitgevers dringt het langzaam door dat uitgeven op internet iets heel anders is dan op papier (of radio, tv etc) Het nemen van belangen in het soort publishers als Geenstijl kan een goede strategie zijn om inzicht te krijgen in de dynamiek van het online uitgeven maar alleen als er door De Telegraaf zeer terughoudend wordt opgetreden dus bijvoorbeeld: geen verandering in doelstelling van Geenstijl, geen grondige verandering van layout, geen toevoeging van allerhande Telegraaf-elementen en, misschien nog wel het belangrijkst, geen veranderingen in de redactie en redactionele vrijheid! Ik weet niet precies wat de beweegreden zijn van De Telegraaf maar als het doel is het verwerven van uniek bereik in een specifieke doelgroep en/of het verwerven van kennis over het nieuwe uitgeven, dan is dit een zinnige strategie. Als dit alleen het verwerven van geenstijl.nl als titel betreft is deze deelneming een lege huls. Hoewel ik vind dat merkentrouw op internet zwaar wordt onderschat met het argument dat ´de concurrent maar 1 click weg is´, zal elke niet goed doordachte verandering aan het concept en vooral de redactie van geenstijl meteen de doodsteek zijn voor de site.’

    Willem-Albert Bol, connections director TBWA Company Group: ‘De winstgevendheid van uitgeverijen zal steeds meer gaan liggen in de optelsom van specifieke/ kleinschaligere activiteiten. De tijden waarin consumenten met name massamediaal bereikt worden, is voorbij. Telegraaf ziet dat en handelt daar nu ook naar. Nu kan je wel vragen zetten bij het opkopen van al geslaagde activiteiten. De prijs is er dan ook naar. Traditioneel doen grote uitgeverijen dit patroon vaker. Wachten tot een markt zich echt heeft ontwikkeld en dan pas de krenten opkopen. Zie wat Telegraaf met Relatieplanet heeft gedaan. Toch laat Telegraaf ook een andere aanpak zien. Met Speurders hebben zij in korte tijd op eigen kracht zich ook online weten neer te zetten. De centrale vraag is nu, welke strategie ligt onder de aankopen van de laatste tijd? Wordt het gedaan vanuit een portfolio gedachte of gaat men ook slagen om de activiteiten te koppelen en daarmee tot synergie te komen? Synergie tussen onderdelen Telegraaf zijn in het verleden beperkt geweest. Wat heeft de Telegraaf gedaan met overlap van de krant, Spits, de Tijdschriften Groep en zijn deel in SBS? Vanuit financieel oogpunt is de strategie Telegraaf helemaal helder en kiezen zij -in mijn ogen- goede partijen om op te kopen. Qua het vinden van overlap op lezers- en advertentiemarkt hebben zij echter nog een hoop te bewijzen.’

    Wim van der Peet, media group director MindShare: ‘In dagbladen sec zit geen groeipotentie meer. Ontlezing, dalende oplagen en verschuiving van reclamebudgetten naar onder meer online dwingen dagbladuitgevers naar verbreding van de portfolio. PCM heeft in dit kader haar naam recent gewijzigd van PCM dagbladen naar PCM Media. Hiermee wordt onderstreept dat het dagblad ‘slechts’ onderdeel vormt van het scala aan kanalen waarlangs de onderneming de content naar het publiek brengt. Het belang dat Telegraaf in de Sky Radio groep heeft verworven en de overname van Arrow door PCM passen allemaal in dit plaatje. Vanuit het perspectief van de adverteerder zijn deze ontwikkelingen vooralsnog weinig relevant. Overigens heeft Wegener in de jaren negentig ook activiteiten op RTV gebied (Radio 10, TMF) ontplooid. We weten waar dit toe heeft geleid…’

    Jelle Kolleman, creatief directeur bij Red Urban: ‘Het lijkt mij dat De Telegraaf voortaan het ondernemerschap uitbesteedt aan ondernemers en in een volgende fase van een succesvol bedrijf de portemonnee trekt. Minder risico dus, maar wel op het juiste moment toeslaan. Ik vind het wel slim eigenlijk en denk dat ze daar al op middelange termijn groot profijt uit gaan halen.’

    Martijn C. Nieuwenhuis, creatief directeur en partner Dynamic Zone: ‘De overname is een (kleine) journalistieke mijlpaal. Een werkgever die een deel van een hobbyproject van aantal (ex-)werknemers opkoopt. Omdat zij zich niet aan de codes en afspraken van dezelfde werkgever hield. Muiterij wordt niet vaak beloond. Geenstijl is een frontale crash tussen CNN, MTV’s Jackass en wijlen Willem Oltmans. Stemming maken, irriteren, oproepen met nieuws is ‘het parool’ (…ahum..). En dat werkt blijkbaar. Uit het deelnamebelang in GeenStijl haal ik zelf een paar dingen. Ten eerste dat de gedrukte krant definitief over zijn hoogtepunt heen is en dat de concerns dat nu eindelijk zelf ook beginnen te erkennen. Ten tweede journalistieke ‘objectiviteit’ zal langzaam aan doorgroeien in journalistieke ‘interactiviteit’, hoeveel mensen zetten we in beweging met dit artikel? Ten derde dat hobbyprojecten wel degelijk geld kunnen opleveren. (Dus geef ze niet op!). Ik hoop/denk niet dat De Telegraaf een belang in Geen Stijl heeft genomen om abonnementen op de ochtendkrant te promoten. Het zal eerder een kleine, eerste stap zijn in de omschakeling van statisch massanieuws-denken naar interactief doelgroepnieuws. Ik wens Geen Stijl in de samenwerking met de Telegraaf veel perikelen, problemen en tramalant toe. Daar kunnen wij dan met zijn allen lekker van genieten.’


    21 maart 2006 om 12:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!