Geen ‘marketingdingetje’ maar echte ambassadeurs maken bij Imtech

3 december 2014, 09:00

Award winnend platform geeft kijkje achter de schermen

Imtech Nederland is de winnaar van de Industrial Social Media Award 2014. Het bedrijf mag zich een jaar lang ‘best in class social media company’ noemen. De prijs, die dit jaar voor de tweede keer is uitgereikt, is bestemd voor een bedrijf uit de technische b2b dat heeft bewezen social media succesvol in te zetten. De technische dienstverlener werd eerste met het platform ‘Imtech24/7’ waarop technische vakprofessionals fotobloggen over hun dagelijks werk. Een vernieuwende socialmedia-aanpak, zo oordeelde de jury onder voorzitterschap van Nyenrodehoogleraar John Koster. Met name de manier waarop sociale media is geïmplementeerd in een grote complexe organisatie was reden de award aan Imtech toe te kennen.

Kijkje achter de schermen

Letterlijk en figuurlijk een kijkje achter de schermen bij onze klanten. Daar staat Imtech24/7 voor. Vakmensen bij de onderdelenindustrie, marine en de utiliteitsbouw delen foto’s over hun dagelijks werk. Werk dat anders onzichtbaar zou blijven omdat de techniek voor het merendeel schuil gaat achter muren, luiken en panelen, zegt projectleider online Bas Vermond verantwoordelijk voor Imtech Benelux.

“Laten zien wat de Imtech-vakmensen dagelijks doen en op welke locaties, dat was van meet af aan de doelstelling van Imtech24/7” aldus Vermond. Aanvankelijk werd voorzichtig ingezet op 40 ambassadeurs en 10 projecten. Amper een jaar na de lancering overtreffen de resultaten alle verwachten. “We zitten nu al op 70 vakmensen en 40 projecten.”

Bas Vermond, online projectleider bij Imtech Benelux.

Geen ‘marketingdingetje’

Dat succes is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Vermond heeft zijn veiligheidsschoenen aangetrokken en op verschillende locaties zendingwerk voor het platform gedaan. “Ik heb heel wat keren uitgelegd wat de bedoeling was, wat we met Imtech24/7 wilden bereiken.”

En met een reden: het moest geen ‘marketingdingetje’ worden, benadrukt hij. “Kreten als ‘marketingdoelen halen’ en ‘Imtech een gezicht geven’, snapt de directie. Maar daar hoef je in het werkveld niet mee aan te komen. Dan doet niemand mee: de vakmannen niet, maar ook niet onze klanten waar de projecten lopen. Mensen ontpoppen zich pas als ambassadeurs als ze een idee daadwerkelijk omarmen en het zich eigen maken. Dat maakt mensen ook trots.”

Inmiddels gebeurt dat organisatiebreed. “Van monteur, salesmanager en uitvoerder tot service engineer, calculator en werkvoorbereider: onze vakmannen fotobloggen dagelijks over hun werk. En ook in de projecten is de variatie groot. Op Imtech24/7 komen foto’s voorbij van het Rotterdamse Stadhuis, de Noord/Zuidlijn, het IJsselland Ziekenhuis, de Jaarbeurs Utrecht, olieraffinaderij Zeeland Refinery en NedTrain.”

Geen regels

Imtech wilde haar merk en reputatie niet in handen leggen van een extern platform als Facebook, Pinterest of Picasa. Daarom was de keuze voor een eigen platform snel gemaakt. Met als voorwaarde een responsive platform dat op alle typen mobiele apparaten draait én dat low budget kon worden ontwikkeld, stelt Vermond. “Door het low budget in te steken, hebben we bewezen dat je geen groot bedrag hoeft te hebben om een platform als Imtech24/7 van de grond te krijgen.”

En er blijkt heel makkelijk mee te kunnen worden gewerkt. ‘Met een speciaal ontwikkelde foto-app kunnen onze vakmensen in 30 seconden een foto maken en versturen. Snelheid is belangrijk”,stelt Vermond. “Het plaatje moet even tussen het werk door kunnen worden geschoten. Bovendien verkleint de app de foto naar 200 kb, wat de drempel voor het gebruik verlaagt.”

Bij de foto is ruimte voor een begeleidende tekst van maximaal 255 tekens. De app voegt de GPS-locatie aan de foto toe. Op basis daarvan worden de foto en het bijbehorende project letterlijk en figuurlijk op de kaart gezet.

Vermond: “Onderdeel van Imtech24/7 is een digitale kaart met een overzicht van alle projecten waar vakmensen van Imtech werken. Daardoor kan een project ook stap voor stap worden gevolgd.”

Regels voor wat wel en niet mag worden gefotografeerd, zijn er niet. “We gaan ervan uit dat vakmensen weten wat ze kunnen fotograferen.” En dat blijkt in de praktijk, weet Vermond inmiddels. “Ruim 1.000 foto’s later hebben we er nog nooit een hoeven afkeuren. Onze ambassadeurs gebruiken hun gezond verstand, ze weten zelf wel waar ze trots op zijn en wat ze met instemming van de klant kunnen fotograferen.”

Vier marketinguitdagingen

Met het platform Imtech24/7 draagt Imtech bij aan het realiseren van vier marketinguitdagingen.

Sterk merk weer een gezicht geven

Imtech is een sterk merk zonder duidelijk gezicht. Het bedrijf werkt in veel markten aan veel projecten. Iedereen kent het wel ergens van, maar weinigen weten waar Imtech voor staat.

Vermond: “Met Imtech24/7 willen we letterlijk laten zien wat we doen en wie het doet. We deelden altijd al wel foto’s van het eindresultaat, maar ons werk, de techniek achter de muren, laat je daarmee niet zien. Met Imtech24/7 kunnen we bestaande klanten duidelijk maken dat we trots zijn dat we voor hen mogen werken: nieuwe klanten kunnen we laten zien wat we doen.”

Expertise en competenties ‘vermarkten’ met bijdrage vanuit het werkveld

Imtech werkt op honderden locaties aan technische hoogstandjes die vaak onopgemerkt blijven. Door de grootte van de organisatie en de decentrale business units is het voor de marketing- en communicatieafdeling zoeken naar leuke content die potentiële klanten en geïnteresseerde bezoekers aanspreekt.

Vermond: “Hoe bereiken we het werkveld waardoor de marketingafdeling kan laten zien wat er speelt? Natuurlijk kunnen we een fotograaf inhuren om plaatjes te schieten voor de website, maar daarmee zijn onze vakmensen nog niet betrokken. Als ze zelf foto’s maken wel: de medewerkers vormen het hart van ons bedrijf en maken daarmee samen het merk. Bovendien delen zij hun foto’s weer via hun eigen kanalen waardoor je voor het bedrijf het bereik vergroot.”

Imtech bij de uitreiking van de Industrial Social Media Award 2014.

Gevoel van trots en loyaliteit bij medewerkers verder uitbouwen

Als ambassadeur van Imtech24/7 zijn de medewerkers bereid om hun trots en enthousiasme voor hun werk publiekelijk te delen. Dit getuigt van lef en toont hun betrokkenheid bij Imtech. Vermond: “We zijn heel blij met het enthousiasme van de vakmensen, we stimuleren dit dan ook voortdurend”.

“Op basis van de meest bekeken fotoblogs en meeste reacties wordt er bijvoorbeeld een ‘Vakman van de maand’ gekozen. Haar of zijn foto is de hele maand te zien op de bureaubladachtergrond van de computers van alle Imtech-medewerkers. Bovendien krijgt de ‘Vakman van de maand’ een waardebon en persoonlijke brief als dank voor de bijdrage aan het merk en de reputatie van Imtech. Verder delen we op het intranet een artikel dat we samen met de vakman schrijven. En natuurlijk posten we er ook op onze sociale mediakanalen regelmatig over.”

Recruitment van technisch talent ondersteunen

Het is momenteel een uitdaging voor technische bedrijven om goed opgeleid en gekwalificeerd technisch personeel te werven. “Op Imtech24/7 vertellen onze vakmensen over ‘het technisch DNA’ van Imtech en het werk dat we voor klanten doen. Hun verhaal ondersteunt de afdeling recruitment. Zo koppelen we bijvoorbeeld een vacature aan ambassadeurs op Imtech24/7 die hetzelfde werk doen, of die werken op de locatie waar de vacature openstaat. Geïnteresseerden krijgen daardoor al een beeld van het werk, de toekomstige collega’s en de werkplek.”

“Ook schakelen we ‘gelegenheidsambassadeurs’ in die regelmatig fotobloggen over het werk waar een vacature voor is. Op Imtech24/7 staat bij de ambassadeur een blokje met ‘Word jij mijn collega?’ met een link naar de vacature op de Werken-bij-Imtech-site.”

Resultaten: continu content, meer exposure en delen

Ruim een jaar nadat Imtech24/7 live is gegaan, blijken de doelen ruimschoots gehaald, vertelt Vermond. “De traffic naar de Imtech-website is met bijna 10 procent toegenomen, dat is bijna een verdubbeling van ons streefdoel van 5 procent. Ook zien we een forse groei van het aantal volgers en likes op de verschillende sociale mediakanalen.”

Omdat we nu veel interessantere content hebben, wordt onze content ook vaker door de vakmensen gedeeld” zegt Vermond. “In plaats van één Twitterkanaal, één Facebookpagina en één Linkedinpagina van Imtech Nederland zijn er nu 70 kanalen bijgekomen van vakmensen die Imtech promoten. Medewerkers delen nu eenmaal sneller hun eigen werk dan bedrijfsupdates.”

Die content wordt ook vaker gebruikt. Behalve via de website en social media bijvoorbeeld in het interne bedrijfsblad en intranet. Ook klanten gebruiken de foto’s van de vakmensen. “Ze zien door onze ogen hun eigen locatie” weet Vermond. “Daardoor wordt het voor hen interessant om deze content bijvoorbeeld voor een interne nieuwsbrief te gebruiken.”

Door het delen en hergebruik van content is Imtech Nederland constant in beeld. Vermond: “Het werk van vakmensen en de projecten komt bijna dagelijks voorbij. Door die exposure blijft het merk zowel bij bestaande als potentiële klanten on top of mind.”

Marguerite Tachet
B2B JournalistWebsite

B2Bjournalist, techblogger, contentcurator, contentcreator, contentmanager en blogmarketeer, gespecialiseerd in het (technische) B2B.

Categorie

3 Reacties

    Pieter Hogendoorn

    Leuk artikel. Voor de volledig zou het goed zijn om ook even melding te maken van de enorme financiële problemen waarin het bedrijf verkeert.


    3 december 2014 om 16:01
    Jaap Boomsma

    Financiële problemen zijn al lang weer opgelost door de Banken(hebben bijna helft aandelen overgenomen).

    Hier gaat het over waar het bedrijf juist heel goed in is,

    dat ze wel eens te scherpe prijzen rekenden is alleen leuk voor de klanten,die kregen vakmanschap voor halve prijzen.


    4 december 2014 om 16:16
    Jan Roelofsen

    Interessant dat ze een miniem deel van hun kennis in techniek hoeven in te zetten om vooral iets heel groots om te buigen.

    En ja, vooral apart hoe B2B de B2C hard voorbij gaat.


    12 december 2014 om 13:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!