Surprise! Google is de meest gebruikte zoekmachine

8 januari 2015, 06:00

Nationale Search Engine Monitor 2014: Het gebruik van zoekmachines in Nederland

Niet geheel verrassend is Google veruit de meest gebruikte zoekmachine in Nederland. Dat blijkt uit de Nationale Search Engine Monitor 2014 van iProspect en RMI. Het onderzoek brengt sinds 2002 het zoekgedrag van Nederlandse internetgebruikers in kaart. Nieuw dit jaar zijn de specifieke insights per device: hoe zoekt Nederland op desktop/laptop, tablet en smartphone?

Ten opzichte van voorgaande edities van het onderzoek is het aandeel van Google iets afgenomen. Desalniettemin is en blijft Google de absolute winnaar in zoekmachineland, met Startpagina als runner-up. Het is moeilijk om iets over de rest te roepen omdat de aantallen erg klein zijn, maar Yahoo is uit de top-3 gevallen ten faveure van Vinden.nl en Bing.

Google op mobiel nog dominanter

Waar in voorgaande editie 93 procent van de respondenten Google noemde als meest gebruikte zoekmachine, loopt dit nu uiteen van 82 procent op desktop tot 85 procent op smartphone en 86 procent op tablet. Het aandeel van Startpagina is juist flink lager op mobiele apparaten.

Daarnaast valt het verhoogde percentage van respondenten die geen zoekmachine gebruiken op tablet en smartphone op.

Meest gebruikte zoekmachine Nederlandse internetgebruikers

Desktop/laptop

Tablet

Smartphone

Google

82%

86%

85%

Startpagina

7%

3%

1%

Vinden.nl

5%

2%

1%

Bing

1%

0%

1%

Overig

1%

1%

1%

Geen zoekmachinegebruik

3%

8%

11%

Startpagina populair onder 50+’ers

Startpagina is met name populair onder ouderen. 12 procent van de respondenten van 50 jaar en ouder geven aan Startpagina het meest te gebruiken als zoekmachine, terwijl Startpagina ondervertegenwoordigd is onder de hoger opgeleiden en jongeren. Deze groep van 50+ bevindt zich voornamelijk op desktop/laptop en is ondervertegenwoordigd op mobiele apparaten.

Het gebruik van Startpagina liet in de afgelopen 11 maanden een stijging zien. Opvallend is dat het unieke bereik amper is gestegen (slechts +0,85 procent), maar dat juist het aantal impressies is gestegen met 6 procent (bron: GFK, Dutch Digital Media Measurement, via Sanoma). De on- en offline campagne die Startpagina vorig jaar is gestart, lijkt hiermee zijn vruchten af te werpen.

Inmiddels verwerkt de website 600.000 zoekopdrachten per dag. Voor 42 procent van de zoekopdrachten toont Startpagina eigen content. Dat wil zeggen: Startpagina-pagina’s. Bij 30 procent van de zoekopdrachten wordt er daadwerkelijk doorgeklikt, 70 procent zoekt verder in Startpagina Google zoekomgeving.

Topposities op mobiel nog belangrijker

Voor het onderzoek is ook bekeken welke resultaten worden bekeken. Hierbij geldt hoe kleiner het device, hoe minder zoekresultaten worden bekeken. Op een smartphone wordt het minst doorgebladerd naar achterliggende zoekresultatenpagina’s.

Desktop/laptop Tablet Smartphone
Pagina 1 – Eerste paar resultaten 21% 24% 39%
Pagina 1 44% 45% 41%
Pagina 1 en 2 18% 19% 15%
Pagina 1, 2 en 3 8% 7% 4%
Meer dan 3 pagina’s 9% 5% 4%

Google intensief gebruikt

Het ‘Nationale Search Engine Monitor 2014’ is uitgezet via een vragenlijst. Interessant is om het te leggen naast kwantitatief onderzoek van StatCounter. Die data, afkomstig van 3 miljoen websites, betreffen de bezoeken vanuit zoekmachines naar websites. Zodoende meet het alleen ‘succesvolle zoekopdrachten’: zoekopdrachten waarbij werd doorgeklikt.

Volgens de cijfers van StatCounter is de dominantie van Google nog groter. Het aandeel van Google is 94 procent. Startpagina is pas op de 4e plek terug te vinden met een marktaandeel van 1,19 procent. In plaats daarvan is Bing met 2,56 procent op plek twee te vinden, gevolg door Yahoo! met 1,25 procent.

Kijken we puur naar desktop, dan heeft Startpagina een marktaandeel van 1,61 procent en staat daarmee 3e. Het verschil tussen de cijfers kan mogelijk verklaard worden door het feit dat Google relatief intensief wordt gebruik (veel zoekopdrachten, veel zoekopdrachten waarbij wordt doorgeklikt) en bij Startpagina het tegenovergestelde geldt.

Over het onderzoek

Sinds 2002 onderzoeken iProspect en RMI de ontwikkelingen in het gebruik van zoekmachines in Nederland via een webvragenlijst. Nieuwe toevoeging dit jaar is de splitsing in het gebruik van de verschillende devices (desktop/laptop, tablet, smartphone). Van alle respondenten geeft 96 procent aan internet te gebruiken via een desktop/laptop, 61 procent via een smartphone en 50 procent via een tablet.

De Nationale Search Engine Monitor werd uitgevoerd onder 1.584 Nederlandse internetgebruikers van 18 jaar of ouder en is representatief voor alle Nederlandse internetgebruikers.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

3 Reacties

    Damian

    ik vind google te gek en een goeie zoekmachine.

    en ook gewoon kool


    9 maart 2017 om 15:21
    JohnnieCoush

    определите вещное право унитарного предприятия на имущество

    структура постановления правительства рф

    Delete this!

    Удали это!


    7 juni 2017 om 10:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!